Op het moment van schrijven van deze review is de TT op het circuit Assen in volle gang. Met die gedachte in mijn achterhoofd waag ik mij op de digitale circuits van MotoGP 14.

MotoGP 14 draait op een nieuwe engine en heeft officiële MotoGP licenties. Dit betekend dat alle bestaande coureurs en motoren aanwezig zijn in de game. Zelf ben ik aardig thuis in het spelen van race games. Bij het spelen van MotoGP games, heb je eigenlijk bijna niets aan de rijervaring die je hebt opgedaan in auto race games. MotoGP is eigenlijk voor een bepaald soort publiek: liefhebbers van motoren en van simulatie race games.

Deze game is dus zeker een enorme uitdaging want net als in alle voorgaande MotoGP games is dit ook weer een lastige. Maar ook als je net als ik niet een enorme kenner bent van alle motoren en coureurs, wil je het motorpak aantrekken van de rijders die je kent. Je ziet en voelt dat dit door de licenties die de game heeft, goed uitgewerkt is. Alles is namelijk heel gedetailleerd.

Bij het opstarten van Moto GP 14 heb je aardig wat keuzes aan spelmodes. Zo kun je bijvoorbeeld kiezen uit; Instant race, Grand Prix, Championship, Moto GP Career, Real Events 2013, Challenge the Champions, Time Attack, Safety Car Mode en natuurlijk is er nog de Multiplayer.

Zelf begon ik allereerst met de carrière modi. Bij het starten van je MotoGP carrière begin je eerst met het samenstellen van je profiel. Vervolgens heb je een keuze uit een aantal teams uit Moto3. Je begint dus echt onderaan! Vanaf nu heb je maar één belangrijke taak, en dat is jezelf zo snel mogelijk omhoog racen naar de top in MotoGP. En dat gaat niet zonder tegenslagen! In Moto3 rij je met de minst sterke motoren uit de game. Dit is eigenlijk helemaal niet erg want dit geeft de beginnende speler wat training. Want dit is echt heel anders rijden dan op vier wielen, dus dat vergt heel veel oefening en geduld.

Als beginner zul je het aardig moeilijk hebben met het rechthouden van je motor. Maar gelukkig is er net als in veel andere race games, een terugspoel modus. Zodra je door hebt hoe je overeind moet blijven, moet je ook nog eerste zien te worden. Maar als het eenmaal lukt, geeft dat je een ongelooflijke kick. Als je dat gevoel eenmaal hebt ervaren, dan wordt de game echt verslavend! Op een gegeven moment te hebben geracet in de Moto3, krijg je kansen aangeboden van teams uit Moto2. Toen ik die kans kreeg, pakte ik die natuurlijk meteen. Want ik wilde nog wel wat harder over de circuits scheuren. Wanneer je naar een ander team overstapt ben je al jouw datapacks kwijt. Datapacks verzamel je door de races heen, daarmee kun je de motor die je bezit verbeteren. Dit geeft een leuke toegankelijke diepgang.

Voor de aanvang van elke race, krijg je de mogelijkheid om je motor juist in te stellen. Vind je dat je niet helemaal lekker uit de bocht komt, dan helpt de crew je om de juiste instellingen te vinden voor je motor. Door simpele vragen te beantwoorden kun je gemakkelijk en snel de juiste instellingen vinden met je monteur. Wil je liever zelf aan alle metertjes draaien, dan kan dit gelukkig ook.

Visueel gezien is game helaas niet heel sterk. Maar ik vind dat het wordt goedgemaakt met de vele keuze aan spelmodi. Zo kun je bijvoorbeeld in real events 2013, waargebeurde fantastische scenario’s naspelen van het seizoen 2013. Dit is voor de echte fans van de sport ontzettend gaaf om te spelen. Wat ik echt heel goed uitgewerkt vind is dat wanneer je begint op het circuit, je informatie krijgt over het land en/of stad. Vervolgens wordt je ook nog eens geïnformeerd over het circuit. Je krijgt namelijk geanalyseerd te zien, hoeveel bochten en inhaalmomenten je mag verwachten in je komende race. De AI is ook zeker niet slecht, integendeel zelfs. Ze weten je namelijk precies te ontwijken als je net dat ene beetje uitwijkt, of net op het juiste moment te remmen om jou dwars te zitten. Wat je trouwens helemaal niet zou verwachten in een motor game, is dat je op alle circuits mag rondrijden in de safety car! Mocht je na alle uitgebreide single player modi nog meer uitdaging willen, durf je dan eens te wagen aan de multiplayer!

MotoGP 14 heb ik getest op een PlayStation 4, de game is ook beschikbaar voor de Playstation 3, Xbox 360, PC en PlayStation Vita. Deze game is niet voor iedereen weggelegd, maar toch is het een goede kruising tussen arcade en simulatie, het ligt er maar net aan welke speelstijl jouw voorkeur heeft. Als je in het bezit bent van een Playstation 4 is dit wel de race game die in je collectie thuishoort. Iets beters zullen we voorlopig nog niet zien. Tot die tijd zul jij je uitstekend vermaken, want zoveel speeluren kun je hierin wel kwijt. Ik werd in ieder geval erg blij van deze race game! Aan het begin is het even wennen, maar als je het eenmaal door hebt, zul je voelen hoe fantastisch het speelt. Dus ben je opzoek naar een adrenaline gevoel, waag je dan eens op deze realistische circuits! Ben jij klaar voor deze uitdaging?

Mirjam’s score

Totaalscore volgens reviewer: 8