Na de preview mocht ik mijn tanden gaan zetten in de review van The Banner Saga, een tactical role-playing game van Stoic. The Banner Saga begon ooit als kickstarter en is uitgegroeid tot een zeer geliefde game.

Waar de beta van de game zo rond de drie uur lang duurde, duurt heel chapter one van de game inderdaad zo rond de beloofde dertien uur. Na het spelen van de beta was ik erg benieuwd geworden naar hoe het verhaal met Disney-look verder zou gaan. Het einde is behoorlijk open, maar gezien er nog twee chapters gaan volgen vind ik dit niet zo’n punt. We bevinden ons in het land van reuzen, Vikingen, mensen, en andere wezens. De Goden zijn helaas verdwenen, evenals de zon…

Zoals je in de preview kon lezen begin je met twee verschillende verhalen. Één verhaal begint met een groep Varl, de reuzen met hoorns en het andere verhaal begint met een groep mensen. Het ene verhaal begint aan de Westkant van de wereld en het andere verhaal begint in het Oosten. Zoals je misschien al een beetje verwacht zullen beide verhalen zich op een gegeven moment kruizen en samensmelten tot één verhaal. Je zult je krachten moeten bundelen want de grootste vijanden in het verhaal, de Dredge, zullen je vanaf alle kanten gaan aanvallen. Dit niet alleen, ook zal een enorme Serpent verschijnen die de vijand zal blijken van beide partijen en de wereld zelf. Dit geeft een totaal nieuwe twist aan het verhaal.

Naast gevechten bestaat de rest van de game uit veel verhalen, beslissingen nemen en rondreizen. Beslissingen in het verhaal of beslissingen om een kamp op te zetten onder het reizen of niet. Elke keuze die je maakt heeft gevolgen. In gesprekken krijg je vaak meerkeuze antwoorden en ook elk antwoord heeft een gevolg voor je verhaal. Een kleine verandering is trouwens het woord voor Peasants (de gewone man die meereist in je groep). Dit is veranderd naar Clansmen. Wat ik persoonlijk erg leuk vind is dat de vrouwen ook meevechten en de ‘gewone vrouw’ ook getraind wordt om zich te kunnen verdedigen.

Uiteraard draait het onder het reizen weer om de hoeveelheid supplies die je bij je hebt. Hoe meer voorraad, des te meer dagen je in leven kan blijven wanneer je aan het reizen bent met je groep. Voorraad krijg je van mensen die je onder het reizen tegenkomt, of je koopt ze in de dorpjes die je sporadisch bezoekt. Het aantal vechters, Varl en mensen in je groep zegt veel over hoe snel je voorraad op raakt. Soms wordt je ook nog eens onderweg bestolen en soms laat je een deel van je voorraad ergens achter voor het goede doel. Houd de timer met voorraad en het aantal dagen boven in beeld goed in de gaten, want dit maakt een groot deel uit van de game. Naast je voorraad, het aantal clansmen, vechters en Varl kun je bovenin ook naar de map navigeren. Ook kun je kijken hoe het met de moraal van je reizende groep gesteld is. De moraal moet je hoog houden, anders krijg je een grote groep vechters die het niet meer zien zitten. De moraal verhoog je door goede beslissingen te nemen wanneer dit onder het reizen van je verwacht wordt en door kampen op te zetten zodat je medereizigers kunnen uitrusten.

Het gevechtssysteem is grotendeels onveranderd gebleven. Gevechten voer je uit op een grid, waarbij je om en om aan beurt komt om een aanvallende zet te doen. Onderin je scherm zie je de rotatievolgorde.Voor je begint kan je je groep in een goede start positie zetten, waarna je op start drukt om te beginnen. Wanneer er nog maar één vijand of één persoon uit je eigen groep over blijft, zal het om en om zetten doen vervallen en krijgt de groep met de meeste levende personen vaker de beurt. Je kunt zelf je groep samenstellen met vechters die je onderweg verzameld hebt in je roster. Ook kan je de volgorde van aanvallende personen aanpassen voor je begint aan een gevecht.

Op elk moment van de game kan je onder het spelen de moeilijkheidsgraad van de game aanpassen. Bedenk goed welke passen je zet op het grid, wie je laat aanvallen, en welke aanval je gaat gebruiken. Willpower is een krachtige spell waardoor je karakter harder kan slaan, verder kan lopen en andere boosts krijgt. Willpower krijg je door vijanden te verslaan of een karakter een beurt te laten rusten onder een gevecht. Ook zal je onder het reizen soms weer in ware oorlogen terecht komen, waarbij de juiste beslissing genomen moet worden. Je weet het aantal vechters en Varl in je groep en je krijgt het aantal tegenstanders te zien. Het enige wat je nog moet doen, is de juiste tactiek uitkiezen om zo min mogelijk vechters en Varl te verliezen in het gevecht. Dit lijkt gemakkelijk, maar vaak is de keuze nog best moeilijk.

Karakters in je groep kun je levelen, voorwerpen met bonussen geven en upgraden met een puntensysteem. Onderweg verdien je Reknown door goede beslissingen te nemen in je verhaal, maar Reknown verdien nu je ook door vijanden te verslaan op het grid. Voorwerpen om je karakters boosts te geven kun je kopen in dorpen of krijg je onderweg. Elk voorwerp heeft zijn eigen boosts en eigen voorwerplevel. Je begint met de karakters Archer, Raider, Shieldbanger en Warrior. Je hebt ook upgrades voor de karakters in je groep zoals Bowmaster, Backbiter, Provoker en Warhawk. Je kunt al je karakters in totaal drie keer upgraden. Dit doe je in het heroes huis als je kamp hebt opgeslagen of wanneer je in een dorpje bent. Ook kun je trainen in dorpen of in je kamp om je tactieken te oefenen.

Een game als The Banner Saga zou ik niet zo snel voor mijzelf hebben uitgekozen, maar wat ben ik blij dat ik deze game heb mogen ontdekken! Het verhaal is enorm verslavend en bouwt zichzelf goed op naar een mooie climax. Gevechten wil je zo perfect mogelijk tot een goed einde brengen. Ik baalde als ik de verkeerde keuzes maakte en heb op het einde van chapter one zelfs moeten huilen. Ik kan je vertellen dat ik niet snel huil, zeker niet wat games en verhalen betreft. Maar ik ging zo in het verhaal op dat sommige slachtoffers mij echt verdrietig maakten. Okay, de game is niet perfect. Zo wisselt een Varl die een arm verloren heeft, wel erg vaak van kant wat zijn verloren arm betreft. Maar de Disney graphics zijn erg fijn om naar te kijken. En okay, soms is de game wat stil, een leuk achtergrondmuziekje was her en der op zijn plaats geweest. Enfin, zoals ik al zei zullen we het open einde achterwege laten, gezien er nog meer delen zullen verschijnen, maar vergeet al het negatieve! Want het geheel blijft een positieve ervaring en ik snak naar chapter twee.

Heathers Score:

Fun: 8/10
Levensduur: 7.5/10