Wat ze in de filmindustrie niet lukt, lukt TT Games gelukkig wel! Alle helden en slechteriken uit het Marvel universum verzamelen in een vette game.
Galactus komt richting de Aarde om het te verslinden! Silver Surfer komt naar de Aarde om de mensheid te waarschuwen. Maar nadat zijn zilveren surfboard in kosmische stukjes versplinterd, verzamelen Dr.Doom en Loki een groep bad guys om ze te verzamelen en er zo een Doctor Doom’s Doom Ray of Doom van te maken. Zoals we in Groningen zouden zeggen, nait te best jung! Gelukkig is de wereld niet totaal reddeloos, want wij hebben The Avengers, X-Men, Spider-Man en natuurlijk Fantastic Four om de slechteriken voor te zijn. En jij gaat ze een handje helpen.

LEGO Marvel Super Heroes is een prima opvolger in de rij LEGOgames die eerder al verschenen. Het concept werkt goed dus, why change a winning team? Alle bekende elementen uit de andere LEGO games vind je in de game terug. Gouden blokjes verzamelen, muntjes, minikits en in het geval van LEGO Marvel Super Heroes, geen ‘citizin in peril’ maar de enige echte Stan Lee. Er zijn 10 minikits per level te vinden maar, je kunt ze niet allemaal in de story mode verkrijgen. Je zult dus terug moeten gaan in de Free to play modus, zodat je kunt switchen tussen karakters om ze zo allemaal te verzamelen. Hetzelfde geldt voor Stan Lee. De beste man zit 50 keer in de problemen, maar ook hier heb je soms bepaalde karakters nodig om hem te kunnen bevrijden.

Wat mij meteen opviel aan de game zijn alle elementen van herkenning. Asgard is gebaseerd op het Asgard uit de film Thor, de S.H.I.EL.D. helicarrier van The Avengers ziet er precies zo uit als die uit de film en de stemmen van de karakters lijken op de stemmen uit de film. In het geval van Agent Coulson is dit ook niet zo vreemd gezien de acteur zelf de stem inspreekt. Maar Wolverine zijn stem wordt bijvoorbeeld gedaan door Steve Blum, die ook de stem van Wolverine in de tekenfilm series doet. En Stan Lee is natuurlijk ingesproken door Stan Lee. Helemaal leuk dus!

De game heeft een grote sandbox hub in de vorm van New York, inclusief Stark Tower, Central Park, China Town en het Vrijheidsbeeld. Je kunt niet alleen door de hub rennen, maar ook in auto’s rijden of vliegen wanneer je karakter dit kan. Daarnaast kun je wanneer je maar wilt naar de S.H.I.EL.D. helicarrier in de lucht. In de S.H.I.EL.D. helicarrier vind je onder andere Deadpool’s Room. Hierin kan je minikits inwisselen en zo comics lezen. Ook kun je in de ziekenboeg karakters volledig customizen. Zo kun je bijvoorbeeld Wolverine het schild van Captain America laten equippen, om hem zo weer hele nieuwe krachten geven. Ook kun je het lab uit de film The Avengers bezoeken en levels opnieuw spelen. Zowel in New York als in de S.H.I.EL.D. helicarrier kun je miniquests aannemen van hulpbehoevende LEGO poppetjes. Zo is er een LEGO figuurtje in de S.H.I.EL.D. helicarrier die een speciale Captain America tradecard is kwijtgeraakt van Agent Coulson. Aan jou de taak dus om dat kaartje weer te vinden.

In de Storymode van de game krijg je telkens twee of drie helden om een level mee door te komen. Richting het einde van de game krijg je er zelfs meer. In totaal zijn er zo’n 138 speelbare karakters. Elke held en slechterik heeft weer zijn eigen voordelen en krachten om tot oplossingen te komen in levels. Susan Storm en Black Widow kunnen bijvoorbeeld onzichtbaar worden om zo langs detectiecamera’s te komen. Storm en Thor kunnen elektriciteit opwekken en Mister Fantastic kan eigenlijk alles. Erg leuk om te zien is Hulk zijn speciale move. Puny God! Aan het einde van elk level krijg je een boss, die je op verschillende manieren moet verslaan. Zoals ik al eerder zei, zijn er soms dingen in een level waarbij je een karakter nodig hebt die je op dat moment niet tot je beschikking hebt. Hoewel je met de karakters die je geselecteerd krijgt in de Storymode een level gewoon uit kan spelen, zal je terug moeten keren in de Free to play mode om alles in een level te verzamelen.

Nu staan de LEGO games wel bekend om hun humor, maar als je al fan bent van het Marvel Universum is de humor extra leuk in deze game. Onze helden zijn niet vies van een potje elkaar bespotten. Daarnaast zijn LEGO poppetjes frappant goed met hun gezichtsuitdrukkingen en slapstick humor. Ik heb een aantal keren echt hardop moeten lachen, en dat is, als het positief is, altijd goed in een game natuurlijk!

De graphics zien er prima uit in LEGO Marvel Super Heroes. Mijn game is wel 2 keer vastgelopen in de Hub. Ook moest ik het gevecht met Dr.Doom ook over doen omdat Thing in een hoek klem kwam te zitten. Helaas is het in de weg lopen van poppetjes ook een probleem. Vooral grote karakters als Hulk, Thing en Abomination willen nog wel eens de weg versperren als je in je eentje speelt. Ook willen auto’s en poppetjes in de New York hub wel eens raar uit de hoek komen, MAAR! Er zijn natuurlijk ook positieve dingen te melden. Zo is de besturing wel gemakkelijk en de gevechten en combo’s zijn ook goed te doen.

Over het algemeen is LEGO Marvel Super Heroes een dream comming true wat games betreft voor een Marvel fan als ik. Okay, het zijn allemaal LEGO poppetjes, maar TT Games snapt het gewoon. De humor, de herkenning, de samenwerking, de helden, de badguys het maakt het gewoon tot een groot Marvel feest. Laura is verliefd op Iron Man met zijn grote helmhoofd en ik ben nog steeds gek op Mister Fantastic. Ik zeg, verfilm deze game en je hebt een hit!

Heathers Score:

Gameplay: 9/10
Totaalscore volgens reviewer: 8.6