Enkele maanden geleden reviewden we Disney Infinity en die won met vlag en wimpel een Pink Prize. De game stond toen nog redelijk in de kinderschoenen, maar de Pixar-uitbreiding Toy Story in Space laat zien dat Disney Infinity interessante ontwikkelingen heeft doorgemaakt. Is het de goede (melk)weg?

Eerlijk is eerlijk, een klein kirretje van blijdschap ontsnapte uit mijn mond toen ik het pakje met deze uitbreiding voor Disney Infinity binnen kreeg. Niet alleen omdat ik groot fan ben van Disney en dus ook Disney Infinity, maar ook omdat de figuurtjes er prachtig uitzagen. Niet alle figuurtjes zien er even gaaf uit, maar Buzz Lightyear en Jessie hadden geen lijmrestjes of gekke plekjes. Wat een opluchting! Genoeg gefangirld nu, hoe is die nieuwe playset voor in Disney Infinity? Ik heb hem gespeeld met mijn vriend en hij beviel ons goed. Je start hem om 8 uur op en ineens is het 1 uur ‘s nachts en ben je al uren samen bezig om de spelwereld groter en groter te maken. Het lijkt erop dat de tijd in de ruimte een stuk sneller gaat dan op aarde. In de verhaallijn doe je diverse kleine missies (en zij missies) zoals het kapotslaan van diverse kisten die in het level zijn verstopt, maar ook het rondlopen met die grappige drie-ogige aliens omdat ze foto’s op bepaalde plekken willen maken. Het zijn allemaal kleine uitdagingen die over het algemeen heel leuk zijn om te doen. Je kiest zelf of je je het schompes wilt zoeken of het pijltje aanzet dat je wijst waar je heen moet (dat is trouwens niets nieuws hoor, dat zit in alle verhaallijnen). Disney Interactive is weer op de proppen gekomen met leuke opdrachten waarbij je langzamerhand een soort ruimtestationnetje bouwt.

Hoewel je speelt met Jessie en/of Buzz, is het niet zo dat je geen andere personages uit Toy Story tegenkomt, zo is bijvoorbeeld de dinosaurus in de spelwereld te zien en komt ook dat grappige hondje met die veer als lichaam je opdrachten geven. De stemmen zijn in het Nederlands prima gedaan. Ze komen overtuigend over. De enige stem die wat irritant is, is de voice-over die roept hoe goed je bezig bent als je een tijdsmissie doet. Het is best leuk als iemand met diverse woorden roept hoe geweldig je bent, maar het irriteert toch een beetje na een tijd.Wat overigens vooral opviel als grote verbetering (die ook daadwerkelijk lijkt te zijn gekomen door een update die eerst gedownload diende te worden) is dat de game grafisch aardig is opgepoetst. In ieder geval zag de Toy Story In Space-gameplay er geweldig uit. De figuurtjes zijn natuurlijk al heel herkenbaar van design, maar ook in deze game stralen ze. Alleen de neus van Woody vind ik een beetje gek, maar dat is te overleven.

Met Toy Story In Space kun je uren bezig zijn en dan hebben we het alleen al over de verhaallijn. Als je de Toy Box-modus ingaat, dan zijn daar nog veel uren aan toe te voegen. Nu is die sandboxmodus wat los zand (sorry voor de woordgrap), dus die zullen we niet bespreken. Het hangt er daarin natuurlijk vanaf wat je er zelf van maakt en in de verhaallijn moet je doen wat je gevraagd wordt want anders kom je niet verder.Wat ik het leukst vind, was Bullseye (dat paardje van Woody) vrijspelen in de virtuele speelgoedwinkel. Hierdoor kon je namelijk meedoen aan races op het kleine paardje en hij ziet er zo schattig uit als hij rent, dat ik me alleen al met die races een heel uur heb vermaakt. De meeste uitdagingen beginnen makkelijk, maar zijn soms echt lastig als je bij de hoogste moeilijkheidsgraad bent aangekomen.Wat nieuw is in deze uitbreiding, is de groene en paarse slijm die je her en der tegenkomt. Spring er vooral in, want je kunt er groter of juist kleiner mee worden en daardoor op plekken komen die je eerder niet kon bereiken. En op plekjes die moeilijk te bereiken zijn liggen natuurlijk altijd leuke goodies, zoals meer puntjes waarmee je kunt uplevellen en geld om spulletjes te kunnen kopen in de virtuele speelgoedwinkel.

Ik ben razend enthousiast over deze uitbreiding. Je kunt echt lekker allebei je gangetje gaan als je co-opt, maar soms juist samen de uitdaging aangaan als je daar allebei aan toe bent. Deze uitbreiding laat (ook dankzij de patch) zien hoe Disney Infinity eigenlijk vanaf het begin had moeten zijn. Het ziet er goed uit, het werkt goed, je valt eigenlijk nooit meer zomaar door de spelwereld heen en de voice-overs zijn overtuigend. Je moet puzzelen, platformen, verzamelen.. Een ideale game om met kleine kinderen of iets grotere kinderen te spelen.

Laura’s Score
Totaalscore volgens reviewer: 8,4