Er komen de laatste jaren gigantisch veel LEGO-games uit en die zijn allemaal van dezelfde studio: TT Games (en dochter TT Fusion). LEGO Chima Laval’s Journey is wat dat betreft niet anders, hoewel hij wel anders voelt.Ik volg de LEGO-games al jaren op de voet. Ik kan niet wachten tot LEGO Marvel Super Heroes uit komt binnenkort en straks ook nog LEGO The Movie the Video Game. Patricia gaf me tussen de bedrijven door eerst nog LEGO Chima Laval’s Journey en aangezien ik nog nooit een LEGO-game had gespeeld van een LEGO-franchise zoals bijvoorbeeld Ninjago of Chima, was ik erg nieuwsgierig. Toch hield ik mijn verwachtingen laag, want het is natuurlijk niet voor niets dat over de andere LEGO-games veel wordt geschreven en over deze niet. Ik zag toen ik het DS-spel in mijn 3DS had gedaan al meteen waarom. Het is werkelijk oerlelijk. Niet alleen de graphics die heel vaag zijn, maar ook het geluid waarin je voortdurend een soort ruis hoort. Het lijkt bijna alsof je een Gameboy Advance-spel op je nieuwe handheld aan het spelen bent en dat is erg pijnlijk.

Pijnlijk, omdat ik weet dat de makers van deze game, TT, zeker weten genoeg content uit vroegere LEGO-handheldgames hebben waardoor ze er echt wel iets mooiers van kunnen maken. Eerlijk is eerlijk, de handheldvarianten van LEGO-games zijn altijd al wat minder dan de consoleversies, maar zo erg als bij deze game heb ik het nog nooit gezien. Hoe dan ook, in LEGO Chima is het de bedoeling dat Laval, een soort leeuwtje, moet vechten tegen krokodil Cragger. Cragger zegt ‘Triple Chi’ te hebben ontdekt en aangezien dat niet in verkeerde handen moet vallen, gaat Laval zorgen dat hij het op tijd onderschept. Het verhaal wordt verteld in cutscenes, maar die zijn erg lelijk, dus daar speel je deze game niet om.

Net als andere games, speel je LEGO Chima gewoon vooral om het stukmaken van vanalles en het oprapen van de ‘studs’ (muntjes). Dat kan in principe prima in LEGO Chima. Er komen regelmatig hordes met krokodillen op je af die je dan stuk moet slaan en af en toe een soort eindbaasje, en dat is het wel. Net als in andere LEGO-games moet je ook wat puzzelen. Je kunt soms niet zomaar verder, waardoor je dingen stuk moet maken en bijvoorbeeld tandwielen bij elkaar moet zetten om een switch om te schakelen. Wat dat betreft zit LEGO Chima prima in elkaar, maar hij is simpelweg niet aantrekkelijk om te spelen omdat hij zo lelijk is. Bovendien kun je niet opslaan wanneer jij wilt, maar beslist de game op diverse punten in een level wanneer hij je voortgang opslaat. Dat is lichtelijk irritant, maar er is wel een ding wat een voordeel is in deze game ten opzichte van eerdere LEGO-handheldspellen. Er is eigenlijk nooit een hub, je speelt altijd level na level. Nu niet meer, want in LEGO Chima is er wel een soort hub waardoor je toch ongeveer weet wat er nog te wachten staat.

Aan de andere kant blijf ik erbij dat je dit spel toch niet verder gaat spelen, want het is niet mooi genoeg en ook de manieren waarop je dingen verzameld zijn in console-versies van LEGO-games veel beter en duidelijker weergegeven. Nu zie je in het onderste scherm allemaal iconen, maar het is helemaal niet duidelijk wat die allemaal te betekenen hebben. Helaas, ik houdt van LEGO-games, maar deze deed me echt een beetje pijn. Mijn advies? Ik zou absoluut afwachten tot LEGO Marvel Super Heroes verschijnt.Laura’s Score
Gameplay: 7/10Fun: 5/10Levensduur: 6/10Graphics: 3/10Originaliteit: 5/10Totaalscore volgens reviewer: 5,2