Mensen die de crew van female-gamers een beetje kennen weten dat ik een groot Marvel-fan ben. Maar iets wat niet zoveel mensen weten is dat naast de X-Men, mijn favoriete held-antiheld Deadpool is.

Het moment dat ik hoorde dat Deadpool zijn eigen hack and slash, third person shooter video game kreeg sprong ik een gat in de lucht (bounce bounce). Deadpool is de nummer één mafkees van Marvel. Deadpool’s alter ego is Wade maar ik noem hem in de review voor het gemak maar gewoon steeds Deadpool. Verwar hem vooral niet met de Wade uit de film Wolverine: Origins, want die twee hebben ongeveer net zoveel met elkaar gemeen als een olifant en een muis. Mijn grootste hoop was dat zijn game net zo’n onsamenhangende mix van humor en rariteiten zou worden als zijn comics.

Lang hoefde ik niet te wachten. Gelukkig kwamen mijn wensen uit. Luchtkastelen, droge humor, Yo dawg grapjes en Deadpool’s psychische problemen zijn in grote mate aanwezig in de game. De Merc with a Mouth doet dus zijn naam eer aan. Wat ik persoonlijk erg leuk vind, en wat goed bij Deadpool past, is het doorbreken van de vierde wand. Zowel in zijn comics als in zijn game spreekt hij de lezer en speler aan. Naast het doorbreken van de vierde wand, doorbreekt hij ook alle fysieke mogelijkheden van het menselijk lichaam. Deadpool staat er bekend om wel eens ledematen te verliezen en dit gebeurt dan ook in de game. Als je hoofd verkeerd op je romp zit, is het even wennen om alles gespiegeld te doen, maar geniaal is het ook. Hij heeft net als Wolverine gelukkig helende krachten en echt dood kan hij nooit gaan maar je moet het niet te bont maken.

Al snel kom je er achter dat Deadpool de touwtjes in handen wil hebben in zijn eigen game. Het denkbeeldige budget gaat dan ook al snel naar de kloten. Scripts die hij van de gamemakers (High Moon Studios) krijgt vind hij maar niks, en het onsamenhangende verhaal schiet dan ook alle kanten op. Toch zit er een rode draad in de game, je doel is namelijk Mister Sinister verslaan. De weg ernaartoe is iets minder logisch.

Je beland in een 8-bit Deadpool game, Platform Deadpool game, buiten Deadpool’s game en op nog wat feestjes met rondborstige vrouwen. Het grootste gedeelte van de tijd spendeer je met het in mootjes hakken van je vijanden, bestaande uit klonen en andere slaafjes van Sinister zoals Blockbuster, Vertigo, Arclight en andere naar Deadpool’s eigen zeggen “B-list vijanden”. Dat krijg je ervan als je met het budget knoeit. Ook heb je wat vrienden in de game zoals Wolverine en Cable. Domino, Psylocke en Rogue kun je vriendinnen noemen, maar, erg gecharmeerd zijn ze niet van Deadpool.

Onder het hakken en schieten door gooit Deadpool er heel wat one-liners en grappen uit wat geen enkel moment saai maakt. Kijk er ook vooral niet raar van op als hij jou; de speler, uitscheld of je op je slechte gameskills wijst. Kun je naast schieten en met zwaarden spelen ook nog meer schade toebrengen aan je vijanden? Jazeker! Je hebt een aantal wapens die je vrij kunt kopen. Daarnaast kan je flashbangs, granaten, beren klemmen en landmijnen kopen. Elk wapen kan je upgraden, en Deadpool’s hp, crits en helende krachten kan je ook upgraden. Er zijn drie soorten zwaarden de; Beauroyre Blades, * Bang Lee * Sais en de K-soh 20lb Hammers. Je kan kiezen uit vier soorten wapens met kogels, de; DT 19815, Kingmaler Shotguns, Nuthals 2205 en de Harrison cls pulse rifles. Wapens moet je wel “open kopen”. Je start met de Beauroyre als zwaarden en de DT 19815 als geweren. De rest kun je kopen met verzamelde Deadpool Points door de game heen. Deze kan je oppakken in de vorm van een soort ronde muntjes. Ook kan je bepaalde wapens van sterkere bazen voor kortere tijd oppakken en gebruiken wanneer je ze gedood hebt.

Door de game heen krijg je Momentum Attacks. Dit zijn speciale krachtige aanvallen met je zwaarden of met je geweren. Momentum Attacks moet je ‘opladen’ door vijanden goed te blokken en te doden. Ik vond het erg fijn om te zien dat je vijanden echt lekker bloederig in stukken kan hakken. Ook Deadpool zelf ziet er niet meer piekfijn uit na wat klappen te hebben ontvangen. Je kan vijanden ook besluipen en ze in ‘stealth’ doden. Deadpool is een soort triple-threat wat mutanten betreft. Naast zijn wapenskills en zijn helende krachten kan hij ook teleporteren. Tot halverwege de game kan je gebruik maken van walljumps om hogerop te komen. Halverwege de game kan je, behalve achter je vijand teleporteren in gevechten, ook grotere afstanden afleggen met deze gave, zoals omhoog teleporteren in plaats van walljumps gebruiken.

Naast de Campaign bevat de game ook nog een Challenge mode. In deze mode ga je de strijd aan in een klein gedeelte van de game tegen golven van vijanden die je binnen bepaalde tijd moet doden. Als je dit lukt krijg je een moeilijker level. Aan het einde van elke Challenge krijg je je score te zien. Combo’s, Kills en Waves krijg je allemaal in een mooi statistieken lijstje voor je neus. Daarnaast kan je je nog meer verdiepen in de karakters met de Bios. Hierin vind je de biografieën van alle karakters en sommige omgevingen.

Deadpool is de meest hilarische game die ik ooit gespeeld hebt. Helaas is de game niet superlang maar dat maken de humor en het rare verhaal meer dan goed. Petje af voor Merc with a Mouth. Ik denk dat hij veel extra fans gaat krijgen met deze game en ik vind het tof dat hij bij een breder publiek bekend en geliefd word.

Heather’s Score:

Gameplay: 10/10
Fun: 10/10