We zijn na een jaar terug in het koninkrijk van Andergast in Adventuria. Een oude bekende verschijnt op het toneel in de vorm van Geron die we nog kennen uit het vorige deel in de serie, The Dark Eye: Chains of Satinav. Zal Memoria net zo’n succes worden?
Wat mij meteen opvalt is dat de karakters in 3D zijn. In eerdere Daedalic games die ik gespeeld heb (Harvey’s new Eyes, Deponia, The Night of the Rabbit), waren de karakters altijd getekend, maar in de The Dark Eye serie is dit niet het geval. De achtergronden van de game zijn nog steeds heel gaaf gestyleerd met mooie tekeningen.


Hoewel we van start gaan als Geron, gaat het verhaal van Memoria over prinses Sadja uit een land hier ver vandaan genaamd Fasar. Geron ontmoet in een bos een reizende verkoper genaamd Fahi. Fahi vertelt hem dat hij droomt over de prinses Sadja en vraagt Geron om hulp. Het avontuur van Sadja is al vijf eeuwen eerder gebeurd, maar plots was de prinses verdwenen en het verhaal van haar avontuur verdween langzaam met haar. Fahi vraagt Geron het mysterie van de verdwijning van prinses Sadja op te lossen, en wanneer Geron dit lukt, zal Fahi Geron helpen door zijn vriendin terug te veranderen. Nuri, de vriendin van Geron, werd in de vorige game in een raaf veranderd.


Natuurlijk zegt Geron geen nee tegen dit aanbod, hoewel de gevolgen desastreus voor zijn thuisland kunnen zijn. Redelijk plots bevinden we ons in het verhaal van prinses Sadja en spelen we verder met haar karakter. Al snel merk je dat de mooie Sadja een strijdlustige prinses is die nergens voor terugdeinst. Samen met haar gids Rachwan, de krijgsman en beschermer van de groep Alrik en een mage trekken ze de diepte in. In de grotten van Fasar onder de gelijknamige stad bevinden zich veel vijanden. Het doel van Sadja’s quest is de demonen in de Gorian Desert verslaan en daarvoor heeft ze het masker van Malakkar nodig die zich in de grotten bevind. Helaas hebben ze ook al een dode achter moeten laten. De grote steenreuzen in de dieptes blijken een gevaarlijke tegenstander.


Ook dit keer is Daedalic naar mijn mening de koning der point & click games van deze tijd. Dankzij de ‘Hotspots’ die je kunt activeren, krijg je hints in je scherm te zien in de vorm van witte lichtgevende stipjes. Hoewel dit helpt, is de game, net als andere Daedalic games, van de categorie ‘pittige puzzelgame’. Naast hints heb je ook nog het Quest-Storylog, waarin je verschillende momenten in het verhaal kunt teruglezen en bekijken. De omgevingen zijn weer zeer afwisselend, want hoewel de duistere grotten onder Fasar donker, diep en nat zijn, is de wereld erboven van een heel andere aard.


Ik heb de demo zonder geluid gespeeld, gezien de stemmen nog in het Duits zijn, maar in de uiteindelijke versie zal gewoon Engels gesproken worden. De demo bevatte wel ondertiteling dus dat was wel fijn. De game Memoria word 30 augstus verwacht voor de PC en Mac via Steam en GOG. Verwacht ook deze keer weer een hoogwaardige point & click game van Daedalic met weer uiterst gave graphics en moeilijke puzzels. Hoewel de game een vervolg is op The Dark Eye: Chains of Satinav kan je de game goed spelen zonder eerst The Dark Eye: Chains of Satinav te hebben gespeeld, maar mensen die de vorige game ook gespeeld hebben, zullen natuurlijk meer herkenning zien in sommige dingen.


Platform: PC, MAC
Genre: Adventure
Developer: Daedalic Entertainment
Publisher: Deep Silver / Daedalic Entertainment
Release Date: 30 augustus

About MsMarvel

Woont in Groningen en heeft 4 ratjes (Michelangelo, Leonardo, Donatello en Raphael) en 2 katten Loki & Dunya. Heather is 'in charge of the news' en helpt ook mee in de eindredactie. Is dol op de Marvel comics. Favoriete consoles zijn de PC, Wii U en Xbox360.

View all posts by MsMarvel

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.