Naast een Pacific Rim videogame is er ook een film te bewonderen, deze is sinds 18 juli te bekijken. Melvin Imanuel is voor ons naar deze film geweest en heeft hierover een report geschreven die je hier onder kan bewonderen. Heb jij deze film al gezien of ga je hem nog bekijken?

,,In order to fight monsters, we created monsters of our own”

Raleigh Becket

Japan leek tot voor kort het patent te hebben op reusachtige “robot vs. monster” films, maar Guillermo del Toro maakt nu een einde aan deze decennialange traditie. Natuurlijk zijn er andere films als Transformers, Cloverfield, en natuurlijk Godzilla waarin grote robots en monsters te zien zijn, maar dit zijn Johhny Number 5s en Zwelgjes vergeleken bij hetgeen dat we in Pacific Rim te zien krijgen. Guillermo del Toro schotelt je een reusachtig actiespektakel voor en blaast hiermee het “robot vs. monster” genre nieuw leven in, en hoe!

Pacific Rim opent met de ontstaansgeschiedenis van de Jaeger, de grote door mens gebouwde en bestuurde robots om de Kaiju te stoppen. De Kaiju zijn monsters afkomstig uit The Breach, een portaal naar een andere dimensie gelegen in de Stille Oceaan. Dit is waar Pacific Rim om draait, reusachtige robots die vechten tegen monsters. Dit lijkt te neigen naar het mankement waarmee veel zomer blockbusters te verduren hebben; een film met veel en mooi uitgewerkte actie staat vaak haaks op een verhaal met diepgang, maar voor Pacific Rim had dit niet minder waar kunnen zijn. De karakters zijn goed uitgewerkt en hebben een realistische motivatie en achtergrond meegekregen. Dit maakt dat je met ze meeleeft in de pijn die ze allemaal met zich mee dragen. En al snel blijkt dat het meeste filmmateriaal dat we in de trailers hebben gezien uit het eerste kwartier van Pacific Rim afkomstig is, dit maakt dus de rest van de film nog meer een verrassing

Dat Guillermo del Toro de juiste man is voor dit spektakel heeft hij al meermaals bewezen met zijn bijdragen aan o.a. Hellboy, Blade en The Hobbit. Del Toro is een regisseur die weet wat hij wilt, en achter zijn ideeën blijft staan. Zo heeft hij het eens bijna 7 jaar “opgenomen” tegen de studio achter Hellboy om Ron Perlman voor de titelrol te krijgen. De studio wilde een bekendere acteur hebben om de film van succes te verzekeren. Del Toro hield echter voet bij stuk, en weigerde de opnames te beginnen zonder Perlman in de hoofdrol. Projecten als Harry Potter, I Am Legend en Alien vs. Predator heeft del Toro aan zich voorbij laten gaan om zich te kunnen focussen op Hellboy en Hellboy 2, wat zijn droomprojecten waren.

KAIJU (kaijû, Japanese) Giant Beast.JAEGER (yâ’ger, German) Hunter.

Een regisseur is nergens zonder een sterke cast, en del Toro heeft deze tot zijn beschikking. Om te beginnen met een feest der herkenning is er Ellen McLain, een stemactrice die gamers herkennen als GLaDOS, de supercomputer die zorgt voor de hilarische voice-overs in de puzzelgame Portal. In Pacific Rim verleent ze haar stem aan de AI van Gipsy Danger, de Jaeger van Charlie Hunnams karakter “Raleigh Becket”.

Charlie Day zorgt voor de nodige dosis humor, maar is nooit over de top. Als acteur misschien wel het bekendst uit It’s Always Sunny In Philadelphia, waar hij ook voor schrijft, en Horrible Bosses. Day geeft gestalte aan Dr. Newton Geiszler, een deskundige op het gebied van de Kaiju. Hij geeft Dr. Newton Geisler een tikkeltje “mad scientist” mee, met een bijna ongezonde dosis bewondering in de Kaiju.Rinko Kikuchi is al sinds 1997 bekend in Japan, maar het duurde tot 2006 tot ze ook internationaal te zien was in Babel, waarvoor ze zelfs meerdere prijzen in de wacht sleepte waaronder de National Board of Review Award voor Breaktrough Performance. Nu, na haar optreden in Pacific Rim, en het aankomende 47 Ronin, voorzie ik een mooie, overzeese filmcarrière. In Pacific Rim speelt ze Mako Mori, iemand die dient onder Stacker Pentecost en toeziet op de selectie van de Jaegerpiloten.Ron Perlman is voor Guillermo del Toro wat Johhny Depp is voor Tim Burton, alleen vervalt Perlman niet steeds in typetjes die allemaal op elkaar lijken. Ook al is zijn rol in Pacific Rim niet groot, hij is toch noemenswaardig. Perlmans “Hannibal Chau” is een dealer die handelt in Kaiju lichaamsdelen. Wanneer er één sterft, stript de crew van Chau het kadaver van alles dat maar verhandelbaar is, en dat is eigenlijk alles inclusief de beenderen; deze zijn gemalen namelijk libidoverhogend.

Charlie Hunnam neemt de lead als Raleigh Becket, de getraumatiseerde ex-Jaeger piloot van het eerste uur die gevraagd wordt zijn oude werk weer op te pakken. Hunnam gooit momenteel hoge ogen met zijn rol van “Jax” in Sons of Anarchy, iets dat hem ongetwijfeld de rol in Pacific Rim heeft opgeleverd.Idris Elba heeft een ingetogen manier van acteren. Hij weet een karakter zonder woorden toch veel diepgang te geven. Hetzelfde zie je in Luther en The Wire. Ook als Marshall Stacker Pentecost, de gezagvoerder van het Jaeger program, weet hij je eerder met lichaamshouding dan met woorden te overtuigen van zijn kunnen. Ik ben niet voor typecasting, maar Idris Elba is geboren om mensen met gezag te spelen.

,,Do not let my calm demeanour fool you, ranger!”

Marshall Stacker Pentecost

In de kern doet Pacific Rim denken aan de finale van zo goed als elke Mighty Morphing Power Rangers aflevering waarin de slechterik altijd uitgeroeide tot een buitensporig groot monster, en de Power Rangers de hulp in moesten roepen van hun Megazord, hun grote gevechtsrobot. Eenzelfde vergelijking kan natuurlijk gemaakt worden met Voltron, mobile Suit Gundam Wing, Megas XLR en Neon Genesis Evangelion. Tel hier een regisseur en schrijver bij op die verstand heeft van vreemde creaturen, CGI van de bovenste plank en een acteurs die ervaring hebben met het neerzetten van overtuigende karakters en je hebt Pacific Rim.

Pacific rim zorgt voor een actiespektakel van de bovenste plank, het nodige jeugdsentiment, een lach en een traan en laat zien dat 3D veel meer in huis heeft dan wat velen tot nu toe hebben gezien. Pacific Rim is waarom IMAX 3D bestaat. Het is een aanrader voor iedereen die houdt van mooie actie vergezeld van een verhaal dat veel diepgaander is dan de doorsnee actiefilm. Eyecandy spat van het scherm, en doet mij smachten naar meer. Ik kan niet wachten tot het (soort van) aangekondigde 2de deel. In de tussentijd wacht ik op de postbode met mijn nieuwe boek: Pacific Rim: Man, Machines and Monsters. Jammie!