Dead Island: Riptide is het tweede deel in de Dead Island reeks. Nu heb ik deel één niet gespeeld dus ik ben eerst even online onderzoek gaan doen. Deel twee gaat verder waar je in deel één gebleven was. Ik mis dus wel iets nu ik hier blanco in ga.

Om te beginnen moet ik eerst inloggen op Facebook, ja Dead Island Riptide wil gelijk toegang tot mijn Facebook. Prima, maar als ze mijn wall gaan vol spammen gooi ik ze er gewoon weer van af. Naarmate ik veel speelde heb ik hier weinig van gemerkt. Ik heb wel trophies gehaald, maar ook deze zie ik op mijn wall niet terug.

Om te beginnen moet ik een karakter kiezen. Ik heb de keuze uit vijf karakters en de import mogelijkheid. Dit is ongetwijfeld een favo optie van spelers van de eerste Dead Island. Je kunt je karakter uit de eerste game importeren. Helaas gaat dat voor mij niet op dus ik ga voor Sam B, want dat raadt onze Heather mij aan. Ik kies voor een Balanced build en ik kan aan de slag. Ik heb intussen begrepen dat je je hele voorgaande save kunt importeren. Helaas kan ik je niet vertellen wat je dan allemaal wel of niet meeneemt. Ik krijg een cutscene waarin het verhaal uit de eerste game verteld wordt. Wat ik er van begrijp zijn de hoofdpersonen van het Eiland ontsnapt in een helikopter van een gevangenis. Net als ze denken de zee in te storten kunnen ze landen op een vliegdekschip. Hier wordt iedereen gevangen genomen door de marine. Je kunt gelijk al horen dat het een 18+ game is. De (mother) f*cks vliegen om mijn oren. Op het schip gebeurt van alles. Veel cutscenes, om mij het verhaal te vertellen. Dan gebeurt er iets met het schip. Als ik wakker word ben ik wazig. Waar is iedereen….

Nu gaat het pas echt beginnen. Ik ben door het schip aan het lopen. Welke natuurlijk omgeven is door zombies. Als ik eenmaal aan het spelen ben gaan de meeste dingen vanzelf. Je raapt dingen op en probeert onderweg betere wapens te vinden. Ik ga een paar keer dood, maar dan herlaad hij het laatste stuk en de al dode zombies blijven liggen. Hoe herken je eigenlijk of een zombie dood blijft? Ik merk het vooral aan de Loot optie. Als ik de zombie mag looten blijft hij dood. Eenmaal op het topdek gaat het mis. Ik moet een groep zombies afmaken. Alles is dood op één ding na, deze grotere zombie word door een van de NPC’s naar de rand gewerkt waarna hij overboord valt. Nu zit mijn hele spel vast. Ik blijf de zombie horen, de NPC’s roepen “Shoot them in the head” en “Jezus Christ they’re going to kill us”. Alleen is er geen zombie te bekennen. Het spel gaat niet verder zonder deze ene zombie af te maken. Maar die is al lang ergens verzopen… Er zit niets anders op dan reload last checkpoint te kiezen. De tweede keer gaat het wel goed. Vaak zijn checkpoints te herkennen aan rode vlaggetjes op je minimap.

Ik heb het schip overleefd. Ik strand met schip en al op een eiland. “F*ck me, not this shit again”. Mijn karakter is niet blij weer op een eiland te zitten. Hier begint je verhaal. Vindt een kamp, help een kamp en dood heel veel zombies. Ik ben benieuwd wie het nog meer hebben overleeft. Ik was zeker niet alleen op het schip. Binnen het eerste chapter kom ik al een bekende tegen. Een van de soldaten van het schip. Oh, oh, ze gaan het eiland aanvallen en we moeten er weg zien te komen. Weer een reis om van het eiland afkomen. De immune mensen zijn allemaal in het kamp. Palanai, de naam van het eiland, is vrij groot. Je begint in een klein overlevenden kampje, maar als je eenmaal op missies gaat zul je zien dat het geen klein eiland is. Zo kom je in een redelijk grote stad terecht (Henderson) en lijkt het soms wel een jungle in plaats van een tropisch eiland. Wat ik heel fijn vind is dat als je even de weg niet weet je op je mini map kunt kijken. Hier staan vaak puntjes. Ook als ze er niet staan en je langer stil staat of doelloos rondloopt, komen ze vaak terug. Ook staan de punten om je wapen te repareren of upgraden erop. Je kan ook altijd naar je hoofdmap via select op de PlayStation 3. Je moet naar de rode vlaggen. Ook staan er landmarks, winkels, workbenches (voor reparaties) en beloningen op. Zelf ben je een wit icoon, de rest is allemaal geel of rood. Ook kun je op de map altijd een auto of boot terugvinden. Handig als je niet weet waar je die gelaten had.

Als je dan toch in je select menu zit, kun je ook je skills punten zien. Dit vond ik een beetje verwarrend. Ik had in het begin begrepen dat ik deze automatisch liet invullen, maar dat gebeurt niet. Ik kies nu dus steeds voor wat ik het meest behulpzaam vind klinken. De team functie snap ik nog niet helemaal. Ik kan quests doen voor mijn teamgenoten. Maar ik zie ze tot nu toe nooit. Wel rijd ik intussen af en toe in een auto rond. Het is zeker geen Need for Speed, maar je krijgt er wel zombies mee dood. Het stomme is, je ziet alleen de bestuurderskant. Dus als je een zombie raakt met de niet zichtbare passagierskant, dan gaat hij niet dood alsof er geen auto zit. Dat is wel frustrerend.

Intussen vind ik de trophies aan de zijkant leuk om bij te houden. 400/1000 hits. 15/25 headsplatters. Zo komt er steeds iets in beeld. Intussen houd ik in mijn questlog de missies in de gaten. Ik heb main missies en side missies. De side missies kunnen me leuke extra’s opleveren buiten het vaste verhaal. Zo vond ik een leuke ‘nailmod’. Deze mod stopt allemaal vieze spijkers in mijn honkbalknuppel. Lekker bloederig. In eerste instantie zijn side missies mensen redden die bijvoorbeeld op het dak van hun camper zitten. Mods kun je toevoegen aan je ‘workbench’. Wapens gaan nu eenmaal kapot. Je kunt ze hier repareren, upgraden of proberen zelf iets te maken van gevonden items. Vooral upgrade is handig. Als je langere tijd geen betere wapens vindt kun je je huidige wapen maximaal vier keer upgraden. Ook kun je mods alleen toepassen als je de juiste items vind. Zo is de nailmod alleen toe te passen als je ergens spijkers hebt opgeraapt. Bijna elke vermoorde zombie is te looten. Vaak krijg je geld, maar soms hebben ze ook andere dingen bij zich. Ook onderweg op het eiland vind je steeds lootbare items. Van fruit om te eten tot batterijen en prikkeldraad. Nu zit ik zonder het te weten blijkbaar in de online co-op. Maar mijn mede speler zegt niks, ik weet niet hoe ik iets kan zeggen en hij rent rond als een kip zonder kop… Ook is hij zo snel als hij in beeld kwam ook ineens weer weg. Hij heeft een paar keer gesprongen en hij was weer weg. Ik heb sindsdien geen andere co-op mensen meer gezien. Ik vind het zelf heel jammer dat ik hier niet meer over kan vertellen, maar ik krijg gewoon echt geen mensen meer in mijn game. Een lokale co-op gamer lijkt me ook veel leuker om mee te spelen. De save points waren op het schip een heel stuk duidelijker dan in de open wereld van het eiland. Ik heb net twee eilandbewoners gered en ik ga dood door een Thug. Ik haat het om Thugs tegen te komen. Dit zijn de sterkere zombies en deze doen behoorlijk pijn. Ik ga er dus ook regelmatig aan dood. Nu kom ik ineens in het kamp terug tot leven. Alsof ik net niets gedaan heb. Ik vraag me af wat ik kwijt ben, maar ga maar weer een auto zoeken. Er zijn meerdere sterkere zombies, niet alleen Thugs. Afhankelijk van waar je bent kom je deze tegen. In het begin van de game zijn het vooral Thugs, maar naar mate je verder komt zijn er veel verschillende. De meeste kennen jullie nog van deel één. Toch zijn er nieuwe in Riptide. Vooral de Drowner is een gemene. Dit lijkt een dode zombie in het water te zijn. Hij komt pas terug tot leven als je er dicht bij in de buurt komt. De Grenadier vond ik vooral vies. Die gooit gerust zijn eigen arm op je af. Bah. De andere twee nieuwe zijn de Wrestler en de Screamer. Gelukkig hebben ze duidelijke namen en weet je vaak waar je aan toe bent.

Grafisch gezien vind ik deze game zeker wel leuk. Het bloed spuit alle kanten uit. Als ik een nieuw wapen vind is deze nog helemaal schoon. Twee zombies later is het wapen gedeukt en helemaal bebloed. Dat vind ik echt super om te zien. Het weer is wel een beetje vreemd af en toe. Zo loop ik op een zonnig tropisch eiland, veel heldere kleuren en een mooi zonnetje. Dan ineens is het donker en regent het. Nu is er niets mis met regen, maar tussen zonnig en helder en donker en regen zit geen overgang. Het is gewoon bam regen. Een overgang naar bewolkt, regen en dan meer regen zou logischer zijn. Ook laden texturen soms vreemd of pas laat. Hoe langer ik speel, hoe meer vreemde textuur fouten ik tegen kom. Het geluid vind ik wel realistisch. Ik hoor erg vaak het gezucht en gekreun van zombies. Ik zie ze niet altijd, maar het betekend wel dat ze dicht bij zijn. Je hoort vaak realistische geluiden en heb wel het idee wat ik op een eiland rondloop. Mijn mening:Ik kan de cutscenes wel waarderen. Zeker in het begin hebben ze me goed in de game geïntroduceerd. Omdat ik deel één gemist heb vond ik het wel heel fijn. Ook zijn ze echt van goede kwaliteit. Ook de wapens vind ik leuk. Ik heb even een geweer gehad, maar deze was al leeg voor ik de pack dood had. Dan liever een honkbalknuppel met spijkers of een kapmes of zo. Nu schijnen er ergens Wolverine klauwen in Riptide te zitten, maar deze heb ik nog niet gevonden. Ik merk ook dat ik sommige dingen niet alleen kan en de co-op online goed zou kunnen gebruiken. Helaas heb ik pas één iemand gezien en die bleef niet. In Riptide zou de main questline ongeveer vijftien uur verhaal moeten bieden, dan heb ik het nog niet eens gehad over de side quests. Dat kan ik goed geloven. Ik ben al een tijdje bezig en heb het idee dat er nog veel gaat kan gaan volgen. Mijn ScoreGameplay: 8 /10Fun: 8 /10Levensduur: 8 /10 Graphics: 7/10Originaliteit: 8 /10Totaal volgens reviewer: 7,8 Dit is mijn laatste review voor female-gamers. Ik hoop dat jullie het zo net leuk hebben gevonden om ze te lezen als ik het vond om ze te schrijven. Veel game plezier, groetjes Saskia

Leave a Reply

Your email address will not be published.

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.