Na 10 jaar zonder bibberende avonturen beleefd te hebben, zal Luigi er nu toch echt aan moeten geloven: hij wordt weer het spookhuis in gestuurd door Professor K. Wibus (Professor E. Gadd in het Engelstalige spel).
De professor heeft weer lopen experimenteren met vriendelijke geesten, totdat er iets mis ging en verschillende spookhuizen in een rare mist omhuld werden. De spoken waren niet zo vriendelijk meer, en hij verwacht van jou dat jij dat maar eens even gaat oplossen.

De professor weet gelukkig de reden van de mist en waarom de spoken nu herrie aan het schoppen zijn: de Donkere Maan is verbrijzeld en je zult tijdens je zoektocht de stukken terug moeten halen. Deze stukken zijn in de verschillende spookhuizen verstopt en die zal je weer moeten vinden om de spoken weer vriendelijk te maken. Hiervoor heb je je oude gadget de Poltergust nodig, maar die is de professor vergeten in het dichtstbijzijnde spookhuis. Hij geeft je een zaklamp en daar zal je het eerst maar mee moeten doen. Aan jou de taak om de Poltergust 5000 op te halen en die Donkere Maan stukken eens op te sporen terwijl je de spookhuizen vrij te maken van al deze brutale spoken.Na het intro-filmpje start ik met Luigi buiten het eerste spookhuis met mijn zaklamp. Hij staat natuurlijk weer te bibberen op zijn benen, wat ik niet anders had verwacht wat het is niet echt een dapper ventje. Wederom heeft de professor hem zo ver kunnen krijgen om dit op te lossen, maar erg veel zin heeft Luigi er nog niet in. Al bibberend loop je rond onderweg naar het spookhuis. Bij het spookhuis sta je meteen voor je eerste uitdaging: de deur zit op slot.

Je wordt meteen geconfronteerd met het puzzelelement in Luigi’s Mansion 2, want die zit er vol mee! Om in het spookhuis te komen zal je de puzzel moeten oplossen. Dit kostte mij gelukkig nog niet te lang, en eenmaal binnen begint dat spannende gevoel toch te komen met al die stoffige harnassen en knipperend kaarslicht.Eenmaal in het spookhuis zal je eerste taak zijn om je Poltergust te vinden, want zonder deze handige gadget zal je niet ver komen met al die spoken in de buurt. Gelukkig zal je het niet alleen met de Poltergust hoeven doen, want die kan je namelijk tijdens het spel uitbreiden met allerlei handig snufjes! Zo zal je de Fantoomflitser aan je Poltergust kunnen vastmaken, die ervoor zorgt dat spoken verlamt raken en je ze snel op kan zuigen. Naast de Fantoomflitser zal je ook gebruik kunnen maken van een uv-lamp waarmee onzichtbare sporen en voorwerpen zichtbaar kunnen worden. Luigi staat er dus gelukkig ietsjes sterker voor dan met alleen zijn zaklampje.

Wat meteen erg opvalt aan het spel is dat in alle hoeken en gaten goed gezocht moet worden! Iedere keer wanneer ik een deur tegen kom die op slot zit kom ik weer niet verder. Het duurt bij mij soms een tijdje voordat ik zo’n puzzel door heb, en als alles dan zo goed verstopt zit kan dat best pittig zijn. Gelukkig hou ik van puzzels en kan ik na even zoeken wel door. Het zoeken zal ook een groot deel van je tijd in beslag nemen, omdat er een boel te vinden is! Met munten en briefgeld kan je later je gereedschap verbeteren, en je kan verborgen geheimen vinden als je goed zoekt.Je zult tijdens het spel steeds meer manieren vinden om de Poltergust te gebruiken, behalve voor het opzuigen van spoken. Zo zal je ook te maken krijgen met tapijten die je op kan rollen en behang wat je van de muren kunt trekken. Dankzij de mogelijkheden van de 3DS kan je zelf rondkijken door je 3DS rond te bewegen en zou het maar zo kunnen dat je nog iets interessants spot in dat ene hoekje! Daarnaast kan je in verschillende richtingen zuigen met je Poltergust, niet alleen om je heen, maar ook boven en onder je!

Tussen het zoeken en geesten vangen door zal je ook filmpjes krijgen die niet alleen grappig zijn, maar ook handige hints kunnen bevatten over een voorwerp wat je moet vinden, een plek waar je naartoe moet of wijzen naar de bekende Donkere Maan stukken die je moet vinden. Je hoeft je in ieder geval niet te vervelen met deze game, want er valt zo veel te onderzoeken en natuurlijk zijn er geheime doorgangen en compartimenten te vinden. Luigi’s Mansion zag er altijd al erg mooi uit, en Luigi’s Mansion 2 doet daar absoluut niet aan onder. De filmpjes zijn erg mooi gemaakt en bevatten ook leuke humor. Tijdens het gamen zelf ziet het er zeker niet minder uit, en je krijgt echt de ervaring dat je ook in het spookhuis zit. De spookhuizen zijn erg gedetailleerd en geven een spannende sfeer. De muziek sluit perfect aan op de filmpjes en de omgeving. Ieder spookhuis heeft zijn eigen kenmerken en geeft weer een andere indruk. De spoken verschillen ook sterk en hebben ook ieder hun eigenzinnigheden. Ze zijn vaak erg grappig en halen ondeugende en komische capriolen uit waarbij je niet anders kunt dan met een glimlach verder spelen.

Als je denkt dat dat alles was, dan heb je het mis! Luigi’s Mansion 2 is geen spel om alleen maar in je eentje te spelen! Betrek je vrienden en familie bij het gegriezel en speel via draadloze communicatie of online tot een maximaal van vier spelers. Heeft iedereen zijn Poltergust 5000 bij de hand? Dan is het tijd om samen die spookhuizen een stuk veiliger te maken! In de Tumulttoren kan iedere speler meehelpen met zijn eigen kleur Luigi.

Er zijn drie soorten uitdagingen om je op te storten. In de jachtstand zal je met je medespelers samen moeten werken en iedere verdieping vrij maken van alle spoken voordat de tijd om is. Heb je meer zin om met je uv-lamp te spelen? Dan kan je in de polterpupstand een schattig spookhondje achterna zitten en vangen met deze gadget. Tenslotte kan je in tijdnoodstand met z’n allen razendsnel opzoek naar een luik waar je als team kunt ontsnappen naar de volgende verdieping.

Het zal in het begin even wennen zijn met de puzzels en verborgen plekken die je kunt ontdekken, maar hoe verder je komt in het spel hoe sneller je ze weet te vinden en op te lossen. Je eerste geest zal je niet vergeten en de nieuwe manier om je gadgets uit te breiden past echt bij de game. Het geeft je bovendien meer redenen om al het geld te verzamelen. Grafisch ziet het er geweldig uit en de muziek brengt je direct in de spannende sfeer. Het spel heeft een pegi van 7 jaar, dit lijkt mij redelijk, hoewel ik soms erg lang op puzzels heb lopen staren en proberen. Luigi’s Mansion 2 is exclusief op de Nintendo 3DS en Nintendo 3DS XL te spelen, en wordt ook in het Nederlands uitgebracht. Luigi’s Mansion 2 ligt vanaf 28 maart in de winkels en is ook verkrijgbaar in de Nintendo eShop.Algemene informatie:Ontwikkelaar: Next Level GamesUitgever: NintendoPlatform: 3DS en 3DS XLMijn Score: Gameplay: 7.5/10 Fun: 9/10 Levensduur: 8.5/10 Graphics: 9/10 Originaliteit: 7.5/10Totaalscore volgens reviewer: 8,3

About DarkPendula

Dol op Nintendo en stiekem wil ze alle Amiibo nog verzamelen. Met de 3DS, Wii U, PlayStation 3 en PlayStation 4 heeft ze een aardige gameverzameling opgebouwd. Als het uit komt is ze aanwezig op verschillende persevents. Met een afgeronde opleiding Informatica wil ze graag zelf games gaan maken.

View all posts by DarkPendula