Na de vele nieuwtjes en nog veel meer uitstelberichten die we hier bij Female Gamers gehad hebben over Anarchy Reigns lag hij laatst eindelijk in mijn brievenbus. We hebben er op moeten wachten, dat is iets wat zeker is. Was dat het waard?

Ik heb een leuke limited edition met twee DLC’s. Het Bayonetta pack en de exclusieve modes pack. We zullen zien wat dat inhoudt. Eerst maar eens even de tutorial gaan spelen.

Dit zijn zes levels plus een Final Level. Ik ga beginnen met level 1, Basic Action. Basic Action is eigenlijk alleen lopen. Loop naar een target en raak die aan. Op naar level 2, Basic Attacks. Die begint heel goed, maar al met mijn tweede attack zit ik vast, aanvallen terwijl je in je lucht hangt. Ik duik alleen maar, ik krijg de mid-air niet goed voor elkaar, maar na even goed door springen en sneller te drukken kom ik ook door level 2. Voor ik het weet sta ik met een enorme kettingzaag een wireframe aan te vallen. Op naar level 3, Grabs. Knuffeleeennnnn, oh sorry, dat riep ik bij Tekken Tag Tournament 2 volgens mij ook al. Ik mag met auto’s gooien en ram een paal door de strot van de wireframe. De wireframe is dat oranje geval in bovenstaande afbeelding. Geen echte vijand, maar alleen de wires waarop ze gebouwd worden. Op naar level 4, Special Attacks. Rampage is een leuke manier om flink knopjes te rammen, de knopjes die op je scherm staan welteverstaan. Op naar level 5, Evasion and Defence. Verdedig jezelf en je leer stiekem ook even hoe je een 360 graden AOE (attack all enemies) aanval doet. In level 6 gaan we items leren gebruiken. Hebben we items dan? Die kun je uit kisten halen, ik krijg een bubbel om me heen en ik heb een enorme bazooka en schiet mijn vijand overhoop. Op naar de ‘Final Level’. Dit is een aanvalslevel. Je hoeft alleen de drie tegenstanders te verslaan met alles wat je geleerd hebt. Overigens vallen die drie elkaar ook al aan, dus helemaal alleen doe je het niet. Campaign:Op naar de real deal! Ik zal eens de campaign gaan spelen. Omdat ik een enorm watje ben als het gaat om nieuwe games begin ik lekker op easy. De overige keuzes zijn normal en hard.

Na een lange intro moet ik een kant kiezen, Black (Jack) of White (Leo)… Ik ga voor black. Waarom? Ach tja, een grote bek in de intro en opkomen voor de barman, waarom ook niet. Ik begin in een open straat. Ik moet een beetje gaan onderzoeken en punten verdienen tot ik missies ga krijgen, main of free missies. Free missies mag je zo vaak doen als je wilt, main missies hebben met je verhaal te maken. Oopsie, mijn eerste missie is de tutorial, ik hoop niet dat ik die helemaal opnieuw moet doen.Na de aanval van een heel stel enorme mutanten ben ik dood, mijn kills zijn boven in beeld gereset, maar verdere gevolgen zie ik nog niet. Helaas is weer mijn Xbox gecrasht en moet ik mijn eerst stuk ook nog eens helemaal opnieuw doen.

Ik begin opnieuw met mijn eerste killseeker missie, een free missie. Vermoord 50 man in 5 minuten. Ik krijg hiervoor een bronzen medaille. Als ik meer tijd over had gehad, dan had ik meer punten gekregen. Dit keer overleef ik de mutanten aanval en heb ik genoeg punten verzamelt om een main missie te unlocken. Punten verzamel je door alles af te maken wat er op je pad komt. Mutanten leveren meer punten op, maar zijn ook moeilijker. Ook kun je free missies herhalen voor meer punten. Je hebt onderweg mensen, vaak in groepen en ze gaan gemakkelijk dood. Kill je er meer in een groep, dan worden de anderen bang en rennen ze van je weg. Dan zijn er sterkere mensen omdat ze items hebben. Denk hierbij aan vlammenwerpers of voertuigen. Deze rennen echt niet weg en willen je gewoon dood hebben. Dan zijn er nog de soort van mutanten, enorme wezens met soms nog grotere wapens. Deze gaan moeilijker dood, maar leveren wel aardig wat punten op.

Zo moet ik tijdens mijn eerste main missie Big Bull verslaan. Big Bull vindt zichzelf helemaal het mannetje. Maar als het hem even te heet onder de voeten wordt, dan laat hij zijn mannetjes voor hem vechten. Met buttons bashen kom er je er niet. Ik gebruik de lock on target heel veel en begin knoppen goed te onthouden. Voor deze missie haal ik al wel gelijk een platinum coin. Ook staat er onderin een teller, aantal punten tot de volgende unlock. Dat wordt dus weer slachten!! Supervet natuurlijk dat ik een platinum coin heb, want deze missie kun je niet opnieuw doen!Nu blijkt wel dat Big Bull me in zijn crew wil hebben. Het gevecht was spontaan een introductie. Intussen loop ik weer in de open wereld punten bij elkaar te slachten tot mijn volgende missie. Toch nog maar een keer de killseeker free doen, kijken of ik mijn brons kan verbeteren en dikke punten kan binnen halen. In mijn tweede beurt maak ik er al zilver van en unlock ik mijn volgende main missie. Gelukkig heb intussen de handmatige save gevonden. Start > save > overwrite. Helemaal toppie, want ik zou niet graag na bijvoorbeeld een crash alles weer kwijt zijn. Multiplayer:Daar ga ik dan als mijn level 1 Jack met twee level 40+ players. Hoe krijg je in vredesnaam levels? Spelen? Dit gaat een afgang worden. Dat voel ik nu al. Ik begin met een private match. Deze is unranked en telt niet mee voor leaderboards.

Wachten op een match duurt me wel te lang. Twee van de drie spelers zijn ready, de derde is er nog niet en dan sta je daar. Ik kan mijn review typen, maar je zal toch zitten te wachten op anderen… Als dit de main van het spel moet worden als je hem hebt uitgespeeld dan duurt dit echt te lang. Ik ga liever terug naar mijn campaign als het zo door gaat. Dan speel ik wel geen multiplayer…Na wel geteld 12 minuten en wat seconden kan ik aan de match beginnen. Je speelt met drie personen tegen drie, vier of vijf anderen. Volgens mij zijn deze AI. Je kunt dood zijn, maar ook weer terug komen. Speel vijf ronden en je krijg een match complete. Met de punten die je haalt, gaat je rank dus omhoog. In mijn matches is het niet voorgekomen dat we alle drie dood waren, maar volgens mij is het spel dan wel over.

Aan het einde van mijn eerste match ben ik level 2. Ook valt het me nu pas op welke characters ik kan kiezen. Ik ben begonnen met Jack, want die had ik al, maar gedurende je campaign kun je anderen unlocken, zo zitten er ook vrouwelijke karakters bij die je kunt spelen in deze multiplayer. Je kunt met je huidige team doorspelen, daar had ik even geen tijd voor, maar dan kun je wel veel meer en sneller spelen. Dan hoef je niet weer te wachten op nieuwe spelers. Ook wordt het wel makkelijker als je hoger level bent. Mijn twee medespelers halen namelijk veel meer kills als ik omdat ze hoger zijn. Mijn mening:Heerlijke game, na de dagen die ik gehad heb, is deze lading aan zinloos geweld helemaal leuk. Om lekker een uurtje of twee alles aan mensen, monsters en mutanten af te maken is een prima tijdverdrijf om eens even lekker bij te komen van vervelende collega’s. Mep je frustratie eruit met de enorme kettingzaag die ‘mijn Jack’ vast heeft. Grafisch gezien heb ik ook niets te klagen. Ik kan alles goed lezen en de monster spatten niet in rood bloed uit elkaar, nee ze zijn zelfs blauw. Niks tegen bloed, maar als je een dikke 20 hit combo maakt en alles uiteenspat, dan is blauw toch net even wat anders. Soms in positieve, soms in negatieve zin. Mijn score:Gameplay: 9 /10Fun: 9 /10Levensduur: 8 /10 Graphics: 8/10Originaliteit: 8 /10Totaal volgens reviewer: 8,4