Wederom een game gebaseerd op een film. Ditmaal gebaseerd op de gelijknamige animatie film Hotel Transylvania van Sony Pictures animation. Zou deze game de film ten goede komen of wordt het net zoals bij de meeste op film gebaseerde games wachten, tot hij in de budget bak verschijnt.

Voordat ik de game binnen kreeg had ik misschien drie stukjes van de film gezien. Ik had eigenlijk geen enkel idee waar de film over ging dus ben ook erg blanco in de game gestapt. Helaas werd ik van de verhaallijn uit de game niet heel erg veel wijzer.

Je bent in ieder geval de dochter van Dracula en je naam is Mavis. Je verjaardag komt eraan en daarom zijn alle enge griezels naar het hotel gekomen dat gerund wordt door je vader. Je wil graag de aandacht van je vader hebben, maar hij stuurt je op pad om een aantal klusjes te doen. De verhaallijn wordt verteld door stilstaande figuren die een strookje tekst onder zich krijgen. Ik miste hierbij wel wat animatie. Je zou namelijk verwachten dat ze genoeg materiaal van de film hebben waarmee ze leuke stukjes zouden kunnen opvullen.

De game bestuurd zich als een kruising tussen een Mario platform game en een ouderwetse Castlevania. Je kunt ook echt merken dat de makers zich richten op een game zoals Castlevania. Je loopt van links naar rechts en weer terug er zijn maar enkele locaties en om het wat uit te breiden kun je ook naar de ruimtes boven en onder je. Door op platforms te springen huppel je door het spel heen. Als er een vijand in de weg staat spring je gewoon ala Mario op zijn hoofd. De opdrachten die je krijgt zijn in de meeste gevallen verzamel opdrachten waarbij je iets moet zoeken in het hotel. Dit wordt dan aangegeven op de kaart (onderste scherm van je 3DS) als een rode stip. Als je hier gearriveerd bent is het een kwestie van dit item oppakken of met deze persoon praten en weer terug lopen naar waar je vandaan kwam. Eens in de zo veel tijd moet je een ruimte in waar je een soort eindbaas moet verslaan. Dit zijn de vervelende jonge weerwolven die de gasten in het hotel tot waanzin drijven. Zodra je ze verslagen hebt krijg je er een hartje bij en een handige truc waarmee je de volgende ruimtes kunt betreden. Zo leer je vijanden bevriezen of elektrische schokken te geven, kun je tegen muren op rennen en veranderen in mist zodat je door gesloten roosters heen komt.

Dit klinkt allemaal best grappig maar de besturing is zo ontzettend slecht. Als ik er even vanuit ga dat het een kindergame is dan is hij echt heel pittig. Ik raakte al vaak één van mijn drie hartjes kwijt als ik op een vijand wou springen, dit omdat de vijanden lang zijn en je als Mavis gewoon niet hoog genoeg kan springen om echt op hun hoofd terecht te komen. Er zitten talloze lege ruimtes en doelloze deuren in het spel waar niemand van weet wat je er nu moet doen. Doordat je telkens heen en weer word gestuurd worden de ruimtes saai en er zitten een aantal best wel lastige ruimtes tussen waar veel geduld voor nodig is. Ik kan me erg goed voorstellen dat je hier niet doorheen komt, want ga je af kom je weer terug bij waar je als laatst door een deur heen bent gegaan. En ik spreek uit ervaring dat dit soms kan leiden tot frustratie en een uiting van agressief taalgebruik.

De game is niet zo groot je bent er redelijk snel doorheen en in het start menu geven ze aan op hoeveel procent van het spel je zit. Dit is heel handig maar al snel denk je ook ‘pff ben ik pas op 70% wat langdradig is dit spel’. Er zitten 18 monsters in en je kunt in totaal 1400 gems sparen. Er is alleen totaal geen functie voor de gems. Je kunt er niks mee kopen en je score wordt er ook niet hoger van.

Grafisch is het spel wel oké, het ziet er niet super uit maar voor een platform game is dat niet heel erg storend. De game zou echter ook zomaar bedoeld kunnen zijn voor een mobiele telefoon of tablet. Je onderste scherm heeft geen toegevoegde waarde hij toont alleen maar de kaart van het hotel je kunt bijvoorbeeld nergens gebruik maken van het touchscreen. En het 3D effect in de game is minimaal! Ze hebben er inderdaad een laagje voor gemaakt maar je kunt hem net zo goed uitzetten.Helaas moet ik dus tot de conclusie komen dat wederom je deze game het beste in de budget bak kunt kopen. Zelf heb ik de film nog niet gezien maar misschien kun je de fun uit de game halen als je deze helemaal fantastisch vindt. Ik hoop dat ze nu eens leren meer tijd en eventueel budget te stoppen in games die ze baseren op films het is namelijk zo jammer, al die net niet spelletjes.

Didi’s Score:
Gameplay: 4,5/10
Fun: 4/10