Epic Mickey 2: The Power of Two doet zijn naam eer aan, met zijn tweeën ben je sterker! Mickey Mouse en Oswald the Lucky Rabbit zijn daar een goed voorbeeld van. Samen gaan ze op avontuur in Wasteland.
Epic Mickey 2: The Power of Two is een co-op game bij uitstek, maar kan ook perfect alleen gespeeld worden. Hoewel het soms even wachten is op Oswald als je alleen speelt is het avontuur net zo leuk als met zijn tweeën.

Mickey gaat ook dit keer de strijd aan in Wasteland met zijn verfkwast. Wisselend tussen verf en thinner (oplosmiddel) baant Mickey zich een weg door levels en stadjes. Met verf (blauw) kleurt hij de omgeving in, en verschijnen er opstapjes of oplossingen voor puzzels. Met thinner (groen) kan hij objecten wissen om zo ergens langs te kunnen. Om vijanden te verslaan kan Mickey ze dood te maken met thinner, of vriendelijk maken met verf, de keuze is aan jou.

Mickey gaat in deze game niet in zijn eentje op pad zoals in de eerste game. Speler twee speelt als Oswald the Lucky Rabbit. Als je alleen speelt fungeert Oswald als ‘bot’ die je automatisch volgt en helpt waar nodig is. Oswald heeft een afstandsbediening als wapen en kan elektriciteit manipuleren. Zo kan hij apparaten aan de praat krijgen of Mickey helpen met het verslaan van vijanden. Met zijn lange oren kan hij korte afstanden vliegen en Mickey eventueel als passagier aan zijn voeten meenemen.

Mickey word meegenomen door Gus the Gremlin, Oswald en zijn vriendinnetje Ortensia naar Wasteland, een land waar oude bekende Disney karakters wonen. Het land staat op zijn kop door aanhoudende aardbevingen en veel huizen en omgevingen zijn dan ook hierdoor vernield. Mickey kan helpen door met zijn verfkwast huizen en omgevingen in hun oude staat terug te laten keren, maar voor sommige projecten is meer nodig dan alleen een likje verf. Mean Street is net als in Epic Mickey de stad waar je iedere keer naar terugkeert. Helaas is het stadje in stukken verdeelt door de aardbevingen en de gebouwen hebben het zwaar te voortduren gehad, maar gaandeweg keert het stadje in zijn oude glorie terug.

The Mad Doctor is ook terug uit de vorige game. In Epic Mickey was deze ‘The Mad Doctor’ de vijand die Mickey moest verslaan. De dokter heeft een 180 graden ommezwaai gemaakt in Epic Mickey 2: The Power of Two en schijnt veranderd te zijn. Hij heeft naar eigen mening van zijn fouten geleerd, en hij is de persoon die typisch Disney zingend herhaaldelijk terugkeert in het verhaal, maar is hij wel echt te vertrouwen?

Net als in Epic Mickey kun je onder andere reizen via diaprojector schermen maar ook via spiegels. Je wisselt af tussen 2D werelden en 3D werelden. In de 2D werelden kun je veel extra’s uit kistjes verzamelen. Het is wel even puzzelen hoe je sommige kistjes kunt bereiken. Als je niet voorzichtig bent verliest Mickey health. Als Mickey zich meer dan 6 keer bezeerd veranderd hij in een plasje verf en moet je opnieuw beginnen.

In de game kun je ook enorm veel dingen verzamelen. Met stukken stof die je verzameld kun je in de kleding winkel van Mean Street kostuums als Firefighter of Sorcerer’s Apprentice kopen. Ook krijg je een fototoestel. Met dit fototoestel kun je foto’s maken van bepaalde objecten. Soms staat aangegeven wanneer je een foto moet maken voor extra’s en soms wordt het je verteld door een Gremlin. Sommige objecten die je tegenkomt lijken op Mickey of op Oswald. Maak je meer foto’s van Mickey dan van Oswald? Of andersom? Dan krijgt of Mickey of Oswald een standbeeld in Mean Street. Ook kun je potjes verf of thinner verzamelen, kunst voor in het museum, speldjes, de drie biggetjes, en E-tickets waarmee je in winkeltjes kunt betalen en bijvoorbeeld; health, verf, thinner of andere dingen kunt kopen.

En wat maakt Epic Mickey 2 nou echt The Power of Two? Het samenwerken! Zonder Oswald kom je soms niet aan de overkant, zonder Oswald krijg je sommige hendels niet aan het draaien, zonder Oswald zouden alle machines kapot blijven. Mickey en Minnie Mouse zijn zó 1928. Mickey en Oswald is het helemaal! Ik denk dat die twee wel een plaatsje verdienen tussen de Ratchet & Clank’s en Mario & Luigi’s. Een Epic duo is geboren!

Mijn conclusie is toch wel dat dit een hele vermakelijke game is. Wanneer je denkt dat je bij het einde bent, begint het nog maar net. De omgevingen zijn leuk, de 2D levels origineel en uitgebreid, de muziek typisch old skool Disney en dat alles met een leuk verhaal als rode draad. Epic Mickey 2: The Power of Two is super om met zijn tweeën te spelen, maar in je eentje is het ook een zeer vermakelijke game. De puzzels zijn soms even… puzzelen. De bazen zijn soms best pittig en oplossingen zitten soms in een klein hoekje. Ik kan niet echt iets super negatiefs bedenken, behalve dat het wisselen tussen 3D wereld en 2D wereld soms wat voorspelbaar is, maar elk 2D level ziet er weer anders uit en dat maakt het toch weer steeds verrassend. Mickey & Oswald verdienen wat dat betreft beide een standbeeld in Mean Street.

Heathers score:
Gameplay: 9 /10
Fun: 9 /10