De gamers uit de jaren 80 en 90 kennen het als geen ander, het is namelijk pure nostalgie. Wie droomde er nu niet van een eigen pretpark met paden vol kots en karretjes vol mensen die van de achtbaan af crashten. Na acht jaar is er een nieuwe versie en wel voor de 3DS.

Nog steeds word RollerCoaster Tycoon veel gespeeld door de jeugd en met name op de PC. Maar als iets lang genoeg blijft hangen moet er natuurlijk een nieuw of vernieuwend versie van komen. Waarom dan niet met de tijd meegaan en een versie maken voor de 3DS?Voor de mensen die onder een steen hebben gewoond en nog nooit iets over RollerCoaster Tycoon gehoord hebben, RollerCoaster Tycoon is een sandbox game waar je jouw eigen pretpark in kan bouwen. Helemaal compleet met achtbanen, draaimolens en toiletten. Je zult inkomsten moeten genereren door het aantal bezoekers dat je krijgt, waarna je jouw park kan uitbreiden.

Ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen misschien dat ik na zoveel jaar meer had verwacht van RollerCoaster Tycoon 3D. Zodra ik zag dat er een deel voor de 3DS uitkwam was ik namelijk zeer enthousiast. Ik dacht lekker dan heb ik een casual spelletje om af en toe tussendoor te spelen, terwijl ik stiekem weet dat het zeer verslavend is en je de tijd totaal vergeet.Het begint allemaal prima, je kunt de keuze maken uit vier verschillende opties, zo kun je heerlijk je eigen achtbanen maken zonder erbij na te denken of je wel genoeg geld hebt voor het volgende onderdeel dat je wilt kopen. Deze achtbanen kun je opslaan en via de StreetPass optie overdragen naar andere 3DS gebruikers. Dan bestaat er nog een optie om lekker je eigen park te maken. Dit betekend geen gezeur met geld of het vrijspelen van achtbanen, kiosken of decoratie. En de laatste optie is een verhaallijn. Ik vond het een beetje lijken op een soort van Diner Dash verhaallijn. Jij bent de dochter van een groot pretpark beheerder maar je vader vind eigenlijk dat je er niks van kan, gelukkig mag je wel op les bij de conciërges van een pretpark en hij legt je de net iets te lange tutorial uit. Als je het allemaal wel snapt krijg je een aantal pretpark scenario’s voorgeschoteld. Om precies te zijn er zitten zes thema’s in de game, waaronder horror en fantasy. Per thema krijg je vier scenario’s waarbij je alle acties op de checklist moet behalen. Zo moet je bijvoorbeeld een x-bedrag afbetalen of minimaal een achtbaan plaatsen met een thrillfactor van 8.

Ik was er allemaal redelijk snel klaar mee, persoonlijk ben ik namelijk niet degene die graag achtbanen bouwt ik plaatste eigenlijk altijd de standaard achtbanen, maar die zitten er bij deze game niet in. Ik vond het bijvoorbeeld wel leuk om het park te beheren met de entree- en rit-prijzen te spelen en alles mooi neer te zetten. Nu dacht ik slim te zijn en een deel van de achtbaan te bouwen waarna je op aan automatisch afmaak knopje kan klikken. Dit werkt echter negen van de tien keer niet, wat toch wel een gemis is als je niet uren bezig wilt zijn met één achtbaan.

Grafisch denk ik dat ze er veel meer uit hadden kunnen halen, de 3D heeft ook niet echt een toevoeging aangezien je veel vanaf boven kijkt. Wel zit er een leuke optie in waarmee je in het voorste karretje van je achtbaan de rit kan maken deze zie je dan in 3D en dat is ergens wel grappig. Wat ook erg tegenviel was het feit dat wanneer je uitzoomed je de personen in je park, enkele decoraties en soms zelfs hele attracties niet meer zichtbaar zijn. Misschien heeft het iets te maken met de render kracht van de 3DS of gewoon met de game zelf. Dit maakt het soms ook lastig te zien of je rijen vol zijn of leeg, aangezien je er heel dicht op in moet zoomen om überhaupt personen te zien.

RollerCoaster Tycoon 3DS is alles behalve een verbeterde versie van het origineel. Als de game ergens in een budget bak zou liggen is het misschien een aardig vermaak tussen wat andere spelletjes door maar als full prize spel levert het je alleen maar frustratie op. En noem mij een sadist maar de bezoekers kotsen niet meer en je kunt ook de achtbaan karretjes niet meer laten neerstorten, en zeg nou zelf dat was toch een van de leukste dingen in RollerCoaster Tycoon.Algemene informatie:Ontwikkelaar: n-SpaceUitgever: Atari, Namco Bandai Platform: Nintendo 3DSMijn Score: Gameplay: 4/10 Fun: 4/10 Levensduur: 4/10 Graphics: 3,5/10 Originaliteit: 4/10Totaalscore volgens reviewer: 3,9