Als je vriend al Tekken speelt sinds Tekken 2 en je gemakkelijk ingemaakt wordt bij Tekken 6 dan staat er wel wat druk op je als je begint aan Tekken Tag Tournament 2. Toch kon ik niet wachten om aan deze review te beginnen. Even een nanananana momentje dat ik Tekken Tag Tournament 2 een week eerder kon spelen dan hij, maar ik heb mijn game wel gedeeld hoor. Zo had ik al zes achievements voor ik zelf begon met spelen.

Ik heb zelf eerder Tekken gespeeld op mijn PlayStation Portable en natuurlijk Tekken 6 op de PlayStation 3 bij mijn vriend, maar zoals hij het verhaal kent is bij mij geen beginnen aan. Hij weet wie familie is van wie, terwijl ik mijn chars nog uit kies op onder andere leuke kicks. Ik ben fan van Lili, dat dan weer wel, al sinds Tekken: Dark Resurrection. Ook het hele genre vechtspellen ligt mij wel. Zo heb ik onder andere Dead or Alive 4 en SoulCalibur V met veel plezier gespeeld.

Tekken Tag Tournament 2 (TTT2) begint niet veel anders dan je van Tekken gewend bent. We hebben natuurlijk de Online en Offline modi. Fight Lab, Customize, Tekken Tunes, Gallery, Profile en Options maken de rest van het menu vol. Online word ik echt helemaal afgeslacht. De combo’s vliegen me om mijn oren en voor ik het weet lig ik weer plat op de vloer K.O. te zijn. Wel is er een verbeterde community feature, waar ik niet veel van merk omdat ik alleen maar K.O. ben. De vechtstijlen van de characters zijn wel intact gebleven en dus werken veel van de Tekken 6 combo’s ook in TTT2. Dit is een voordeel voor de Tekken gamers, een nadeel voor de online beginnelingen (noobies).

Offline daarentegen heb ik genoeg mogelijkheden. Alle offline modi bieden de mogelijkheid om solo of tag modus te spelen. Ik heb vooral veel tag gespeeld, het blijft TTT2, daar gaat het toch om. Tag houd in dat je met twee tegen twee speelt. Je characters spelen één tegen één, maar als je wilt wisselen tag je je tweede char er in en je andere er dus uit. Zo kun je je bijna K.O. char ruilen voor een met full health. Als je je kicks of punshes strategisch kiest kun je je tegenstander overdonderen voor hij ook wisselt. Je mag oneindig vaak de twee chars wisselen. Ik ben begonnen met Pair Play samen met Amadeo. Ons vaste team, (Lili en Yoshimitsu), tegen van alles en iedereen. Ieder de controle over één character. Na verschillende teams verslagen te hebben komen er sub bosses tot de eindstage. Daar bevechten we de final boss. Wij vonden het vooral heel vreemd dat we alle teamronden onwijs goed zijn door gekomen, maar vervolgens hebben we (incl. een eet pauze) anderhalf uur gedaan over de final boss. We hebben van teamleden gewisseld en uiteindelijk gewonnen met Lilly en Asuka. Op mijn Facebook verscheen al een hoop gevloek over deze final boss. Ik blijf deze toch final boss noemen, anders word dit wel een enorme spoiler alert voor de Tekken fans.

Naast Pair Play (minimaal twee en maximaal vier spelers) zijn er genoeg mogelijkheden om alleen te spelen. Ik had me het tag gedeelte een beetje saai voorgesteld, maar je wisselt gewoon van character en speelt goed verder. Zo hebben we de Arcade modus, waarin je tegen verschillende teams kunt vechten. Ghost Battle, hierin speel je tegen geüploade gamedata van andere spelers. Dit is een goede modus om te oefenen voordat je online gaat, zonder daadwerkelijk al tegen andere gamers te spelen.

Dan hebben we Team Battle, onze favoriete modus! Je kunt hier met acht tegen acht spelen. Je kiest beide acht characters en dan ga je in tag modus tegen elkaar vechten. De speler die K.O. gaat verliest en daarbij ook je character. De eerste die al zijn characters kwijt is verliest natuurlijk. De Practice modus is heel handig als je jouw favoriete character beter wilt leren spelen. Je tegenstander gaat niet dood en jij verliest ook geen health. Hier leer je ook verschillende combo’s en oefen je op je favoriete kick.

Ben je de muziek van je leukste stage onderhand wel beu? Ga naar de Tekken Tunes. Hier kun je per stage de muziek aanpassen en in de Gallery kun je vrijgespeelde filmpjes terug kijken. Ook kun je hier zien welke filmpjes je nog niet vrijgespeeld hebt. Helaas staat er niet altijd bij wat je er voor moet doen. Zo heb ik een character filmpje vrijgespeeld zonder te weten wat ik er voor gedaan had, ik had nog niet eerder met haar gespeeld. GraphicsDe graphics zijn in TTT2 echt wel verbeterd tegenover Tekken 6. Ook iconische characters zijn teruggekomen als Jun Kazama, Michelle Chang, Ancient Ogre, Kunimitsu, Angel, Forest Law, Prototype Jack en Tiger Jackson. Deze hebben een leuke make-over gehad en passen prima in de nieuwe stages met deze verbeterde graphics.

Behalve deze iconen zijn er meer dan 50 characters om mee te spelen. Dat brengt me gelijk even bij een minpuntje. Je hebt gelijk de beschikking over deze enorme hoeveelheid aan characters. Je hoeft ze niet vrij te spelen en dat is toch wel een beetje jammer. Voor het eerst sinds alle Tekken spreken nu alle character hun eigen talen. Zo spreek Lili eindelijk Frans en Leo eindelijk Duits. Dit is helemaal nieuw in de Tekken serie! Ook heeft deze Tekken weer een Customize mogelijkheid. Wel zul je veel moeten spelen, want deze is vrij duur. Voor je jouw character helemaal hebt zoals je wilt ben je behoorlijk wat gold verder.

Wat ik wel ook mis is de K.O. replay. Je ziet alleen een slechte vertraagde eindslag, geen replay van de hele slag of combo. Het is het bijna niet waard om te laten zien, zeker niet vanuit drie hoeken. Ondanks al deze verbeterde graphics zijn de laadtijden echter wel verbeterd.

Vindt je dit nog niet genoeg? Er gaan geruchten de ronde over een DLC met o.a.:

• Miharu Hirano (schoolvriendin van Ling Xiaoyu en alternatief kostuum voor haar in Tekken 4)
  • Dr. Bosconovitch (‘vader’ van Alisa Bosconovitch en geheim personage in Tekken 3)
  • Slim Bob (vermoedelijk een magere versie van Bob, zoals gezien in Tekken 6)
  • Sebastion (butler van Emilie ‘Lili’ de Rochefort)
  • Violet (alter ego voor Lee Chaolan)
  • Unknown (eindbazin Tekken Tag Tournement in speelbare vorm)

Deze zijn gevonden in een code op de game CD en niet bevestigd. Mijn mening:Ik heb me prima vermaakt met Tekken Tag Tournement 2. Een vloekende vriend omdat de final boss niet dood gaat, helemaal lens geschopt worden omdat ik de combo’s niet ken en toch in een deuk liggen als ik hem versla. Mijn grote plus aan deze game zijn echt de multiplayer mogelijkheden. Alleen is wel leuk om te oefenen, maar niks kan op tegen samen gamen.De graphics zijn echt goed verbeterd en ik heb er speciaal een HDMI kabel voor gehaald zodat ik op mijn flatscreen in betere graphics kan gamen. Mijn favoriete team om mee te spelen zijn zeker te weten Jun en Lili. Zijn team, Yoshimitsu & Asuka en samen was het Lili en Yoshimitsu dus je kunt combineren naar hartenlust. Mijn score:Gameplay: 8/10Fun: 9/10Levensduur: 8/10 (volgens Amadeo een 12/10) Graphics: 9/10Originaliteit: 7/10Totaal volgens reviewer: 8.2