Voor mij een game waar ik lang naar uit heb gekeken. En nu is het eindelijk zover. Met veel zin en hoge verwachtingen begon ik aan The Elder Scrolls V: Skyrim.Skyrim speelt zich af op het continent Tamriel, die bekend is van de eerdere delen. De voorlopers van Skyrim zijn The Elder Scrolls, Chapter I – Arena (1994)The Elder Scrolls, Chapter II – Daggerfall (1996)The Elder Scrolls, Chapter III – Morrowind (2002)The Elder Scrolls, Chapter IV – Oblivion (2006)Skyrim is geen directe opvolger van Oblivion maar een nieuw hoofdstuk dat zich 200 jaar na de gebeurtenissen van Oblivion afspeelt.

Je wordt net wakker in een rijdende kar. Er zitten meer mannen bij je in de kar. Je komt erachter dat je naar een stad gebracht wordt om geëxecuteerd te worden. Je kunt al snel heel uitgebreid je eigen karakter in elkaar steken, waarbij je kunt kiezen uit verschillende rassen. Het uiterlijk van je karakters kun je daarna gewoon aanpassen zoals je het zelf wilt. Er zijn 10 verschillende rassen en elk ras waar je uit kunt kiezen heeft zijn eigen extra vaardigheid. Een Dark Elf bijvoorbeeld (in het spel ook wel Dunmer genoemd) krijgt een vaardigheid dat als een vijand te dichtbij komt, hij 8 punten vuurschade per seconde krijgt. De Dark Elf zelf heeft een vuur resistentie van 50% extra. Zo heeft elk ras iets wat wel van pas komt, wat de keuze lastig maakt. Andere rassen die je kunt kiezen zijn: Altmer (High Elves), Argonian, Bosmer (Wood Elves), Breton, Imperial, Kajiit, Nord, Osimer (Orcs) en Redguard.Nadat ik alweer een tijdje bezig ben geweest het uiterlijk van mijn karakter zorgvuldig in elkaar te zetten, ga ik snel verder. Vlak voordat de beul je raakt met zijn bijl, wordt de stad waarin je bent, aangevallen door een draak. Nu begint het spel: vind een weg uit de stad.

Vrij simpel dacht ik zo, maar ik moest zelf ondanks dat ik eerdere delen heb gespeeld erg wennen aan de controls. Maar dit is gelukkig vrij snel onder de knie. Ik was wel gelijk even het spoor bijster, want je wordt wel (net als voorgaande delen) gelijk in het diepe gegooid zonder al te veel uitleg. Gelukkig ontdekte ik snel een soort van kompas boven in het beeld, waarvan je kunt aflezen welke richting je op moet. Al snel vervolg je je avontuur en maak je je eerste draak dood. Dan kom je erachter dat je dragonborn bent, je absorbeert de ziel en daarmee de krachten van de draak. Ik ga natuurlijk niet al te veel verklappen van de verhaallijn.

Het gevechtssysteem is voor mij ook erg wennen, in principe zie je alleen je handen. Dit was in de vorige delen ook zo. Dit maakt het natuurlijk wel erg realistisch, maar ik kan er persoonlijk niet aan wennen. Vooral niet omdat je als je van achter aangevallen wordt dit vaak niet doorhebt, en dood gaat zonder te weten wat je is overkomen. Daarom ben ik erg blij dat er bij Skyrim een uitzoom functie zit, zodat je gewoon je karakter ziet lopen. Je loopt met de W A S D knoppen en vechten doe je met je linker en rechter muisknop (je handen). Je kunt zelf bepalen wat je in je linker of rechter hand vast hebt en dit kan een combinatie zijn van spreuken. Of bijvoorbeeld in de ene hand een bijl en in de andere hand een spreuk. Uiteraard kun je ook een wapen en een schild, of zelfs twee wapens vasthouden. De keus is geheel aan jezelf.De talenten die je kunt kiezen zijn ook zeer uitgebreid. Of je nou voor krijger of magiër kiest, of een beetje van beide, de keuze is zeer uitgebreid. Je kunt je specialiseren in vele dingen. Wel merk ik erg in deze game, vooral in het begin, dat de magiër best zwak is. Veel tegenstanders kon ik niet aan of ga ik snel bij dood. Terwijl als ik even een bijl pak in plaats van mijn magie, ik de monsters makkelijk aan kan. Dit wordt later in het spel beter.

Ook aan questen is zeker geen tekort. Je kunt braaf de hoofdlijn van het spel volgen, maar er zijn ook genoeg side-quests die je kunt doen. In het begin van het spel heb je uiteraard wat makkelijkere questen, bijvoorbeeld het stoppen van een groep bandieten die een dorpje en hun omgeving teisteren of goederen voor iemand afleveren in een andere stad. Naarmate je verder in het spel komt, worden de questen moeilijker en de monsters sterker. Zo heb ik in het begin flinke ruzie met een soort Yeti gehad. Het lukte me maar niet hem te verslaan. Je kunt soms ook kiezen om te sluipen en op die manier ongezien langs een vijand te komen. Hiervoor had ik dan ook gekozen bij de Yeti. Heb je vijanden dood? Dan kun je hun lichamen doorzoeken. Je kunt meenemen wat je wilt. Wapens of bepantsering, maar ook goud of voedsel. Let wel op het gewicht van spullen, want wordt het te zwaar, dan gaat je karakter langzamer lopen. Het is wel zo realistisch dat je niet oneindig spullen kunt meesjouwen, dus als het te zwaar wordt kun je er het best voor kiezen wat spullen die je niet nodig hebt achter te laten.

De graphics van het spel zijn erg mooi. Ik heb meerdere malen even stil gestaan om van het prachtige uitzicht te genieten die Skyrim brengt. Ook ben ik erg te spreken over de muziek in de game. Als je gewoon door het stille en prachtige landschap rondloopt, hoor je eigenlijk alleen de natuur geluiden. In een stadje heb je vaak een rustig muziekje, wat erg goed bij het spel past. Tijdens gevecht krijg je wel een drukker muziekje, maar dit is zeker niet storend. Vaak werd ik juist door verandering van muziek erop gewezen dat er een vijand in de buurt was, die ik eigenlijk zelf nog niet had gezien.

Al met al ben ik persoonlijk wel over dit spel te spreken. Mijn hoge verwachtingen van de game waren vooral gericht op de graphics, het verhaal en hoe uitgebreid het spel was. Ik had hier van te voren al veel over gehoord, en er werd veel van dat beloofd, maar al mijn verwachtingen hiervan heeft het zeker waargemaakt. De graphics zijn zeker erg goed, er zijn op kleine details gelet en het ziet er gewoon allemaal erg mooi uit, zoals je ook al een beetje in de plaatjes kon zien. Het verhaal is ook erg interessant en heeft mij geen seconde verveeld. En de uitgebreidheid van het spel is zeker waargemaakt, niet alleen in het kiezen en het maken van je karakter en wat hij/zij allemaal kan, maar ook in verhaallijn en quests die je kunt doen, het is een grote wereld en je kunt alle kanten op. Wat ik van het spel verwachtte, zit er zeker meer dan voldoende in. Ondanks dat het soms voor mij onduidelijk is waar ik nu precies heen moet en ik heel erg een mini-mapje mis. In plaats van het soort kompas balkje wat je bovenin je beeld krijgt waar ik meerdere malen moeite mee heb gehad deze goed af te lezen, ben ik zeer tevreden met deze game.

Score:Gameplay:8,5/10Fun: 8,5/10Levensduur: 9/10Graphics: 9/10 Originaliteit: 8/10Totaalscore volgens reviewer: 8,6