Ubisoft heeft recentelijk de game Call of Juarez: The Cartel uitgebracht. Ik mocht de game voor jullie spelen op de Xbox360. Ik dook in het avontuur met cowboys, drugs en veel geweld.

Op het moment dat de game start val je gelijk in het diepe. Een heftige actie scene op een snelweg waarbij de kogels je om de oren vliegen gaat aan je voorbij. Het eerste wat mij opvalt is hoe gigantisch slecht de chauffeur is die de auto bestuurd en ik vraag me gelijk af of mijn personage dit überhaupt gaat overleven. Terwijl de bestuurder er op los scheurt en andere auto’s weet te raken moet jij andere auto’s met daarin de bad-guys uitschakelen. Door dit scenario vraag ik me gelijk af wat er gebeurd is voorafgaand aan deze situatie. Gelukkig word mijn nieuwsgierigheid beantwoord en krijg je te zien wat er gebeurd voorafgaand aan deze situatie.

Ik ga jullie natuurlijk niet teveel verklappen, maar een beetje kan geen kwaad. In de game wordt Los Angeles bedreigd door bendes. Drugs speelt hierin een grote rol. Drie medewerkers van de politie gaan op onderzoek uit. Tijdens het spelen speel je met een van de drie medewerkers. Kim de FBI agente, Ben van de LAPD of Eddie die werkt voor de drugsbestrijdingsdienst.

Tijdens de game krijg je opdrachten die je moet uitvoeren, opdrachten krijg je door middel van je mobieltje, vaak zijn de opdrachten geheim. Ondanks dat je met een team op missie gaat laten je teammates het redelijk afweten. Tijdens de actie rennen ze een beetje achter je aan, laten het lijken alsof ze heel veel doen maar uiteindelijk knap jij het werk op door de bad-guys een voor een af te maken. Ik weet dat het maar een game is maar ik vind het een beetje raar. De game kent een Single,- en Multiplayer modes.

Tijdens de game komen er wat filmpjes voorbij met uitleg. Ik heb nog nooit een Call of Juarez game gespeeld maar had er wel eens iets over gelezen en gehoord dus ik had een behoorlijk hoge verwachting. Vooral hoge verwachtingen richting de graphics en looks. Helaas valt me dit enorm tegen. De filmpjes die te zien zijn lijken helemaal niet mooi afgewerkt. Ik vind het allemaal een beetje hoekig uitzien op de een of andere manier. Ook de stemmen die je hoort lijken niet overeen te komen met de spraak van de personages. Je ziet iemand wel wat met zijn mond bewegen maar het kan net zo goed zijn dat hij aan het sabbelen is op een zuurtje. Ook tijdens het gamen vallen me de graphics wat tegen. Ik had heel wat meer verwacht van deze game.

Ook het geluid in het begin is erg vaag. Het lijkt alsof ik tv aan het kijken ben in de game, maar een paar seconden later kom ik erachter dat er een soort van briefing is waar je mee luistert. De muziek die in de game gebruikt wordt is gelukkig wel de moeite waard en sluit erg goed aan op de game.

De besturing van de game is niet altijd even gemakkelijk maar gelukkig is het wel duidelijk wat je moet doen. De besturing spreekt gelukkig wel voor zich en je krijgt uitleg tijdens het gamen. Het klimmen, klauteren en springen gaat niet altijd even goed maar oefening baart kunst.

Ondanks dat de game grafisch niet optimaal is en naar mijn idee slecht afgewerkt is het verhaal van de game sterk. Het is boeiend en maakt mij nieuwsgierig. De besturing is even wennen en opdrachten zijn soms in het Duits in plaats van in het Nederlands te lezen. Ik moet eerlijk bekennen dat ik de game tegen vond vallen tegenover de naamsbekendheid die hij heeft. Score:Gameplay: 7/10Fun: 7/10Levensduur: 8/10Graphics: 6 /10 Originaliteit: 7/10Totaalscore volgens reviewer: 7