Bij de naam Family Farm denk je aan een van de, nu populaire, farm spellen. Planten en oogsten. Dit spel is helemaal anders. Je bestuurt hier een gezin op hun eigen boerderij en gaat doelen nastreven. Natuurlijk komen er wel planten bij kijken, maar je bent niet bezig met over vijftien min tarwe, over twee uur meloenen en wanneer moet ik dat allemaal oogsten.BeginnenJe begint op rank 1. Je mag beginnen in De Lowlands. Dat is je eerste verhaal/ level. Links onder in beeld staat een man die je stap voor stap uitlegt hoe je dit spel gaat spelen. Je leert vrij snel dat je de boer en boerin een opdracht moet geven. Langzaam aan krijg je hogere ranks en mag je ook naar andere ‘landen’. Zo kun je naar De Highlands en op rank dertien unlock je De Manor. Ieder verhaal heeft zijn eigen verhaal en uiterlijk. Door je doelen te behalen level je sneller naar de volgende rank. Zonder ranks geen andere ‘landen’.

Opdrachten herken je aan de gele radars op de grond. Zo moet je je kippen voeren, hout kappen en je fruitbomen onderhouden. Ook moeten je werkers één keer per seizoen eten. Dan kies je in de keuken wat ze moeten gaan eten en laat je de boer of boerin het klaar maken. Een seizoen duurt gemiddeld een kwartier. Daarin moet je all gele radars weg werken en proberen je doel te behalen. Als je eerder klaar bent, dan kun je ook zelf naar het volgende seizoen gaan en als ze honger hebben geven ze dat zelf aan met zinnen als ‘wanneer is het lunchtijd?’.

GameplayDit is een echte muisgame. Helemaal geen toetsenbord bij nodig. Je klikt op de boer en daarna op het radar waar je hem wilt laten werken. Zo werkt eigenlijk alles. Je ziet 2 vingers een loopbeweging maken als je goed over de radars gaat. Klik op een werker en op het uit te voeren werk. Je scherm is breder en hoger dat je zichtbare werkveld. Door je muis naar de rand van je game te bewegen beweegt je scherm mee. Zo kun je de uitersten van je land bekijken. Vergeet ook niet je doelen lijstje te bekijken. Heb je fruit nodig of misschien eieren of moet je bomen kappen voor hout?

PersonagesJe begint met Boer Alfred en Boerin Agness. De boerin roept wel eens dat de een kind wil of ze staan de niesen als je ze niet aan het werk zet. Na een paar ranks is er inderdaad ook een kind. Deze verschijnt spontaan. Hij werkt niet mee tot hij een adolescent is en ‘mag’ werken, want afhankelijk van het seizoen werken ze gewoon door. Zo kun je in de winter geen schapen scheren of appels plukken. Terwijl in de zomer moet je scheren! Na een paar ranks kun je ook werkers inhuren als je het werk zelf niet af krijgt. Deze staan gewoon stil tot je ze inhuurt. Dit kost je wel inkomsten.

Mijn MeningDit spel gaat niet erg snel. Je hebt ruim de tijd all radars weg te werken voor het seizoen voorbij is en zo dus je doelen te behalen. Er is ook niet meer te doen. Geen radar, geen werk. Ik denk dat het spel erg geschikt is voor jonge kinderen die wel al kunnen lezen. Die zullen meer hebben aan dit spel dan ik had. Zij kunnen minder snel, maar op tijd de doelen behalen en meer plezier hebben in de niesende bewoners.

Score:Gameplay: 7/10Fun: 6/10Levensduur: 6/10Graphics: 7/10 Originaliteit: 7/10Totaal: 6,6