Ik was erg blij met het uitkomen van de game Alexandra Fortune: Mystery of the Lunar Archipelago. Puzzelgames heb ik altijd al erg leuk gevonden, dus leek het met een prima plan om deze game even onder de loep te nemen.Het begint met een kleine introductie waarin Alexandra verteld dat haar opa weer eens op een expeditie is. Hij kan lang wegblijven van huis, maar dit keer is hij echt vermist. Met alleen een dagboek vol aanwijzingen gaat Alexandra op pad. Ze weet dat haar opa naar een schat is gaan zoeken op een groepje eilanden. Dit groepje bestaat uit acht verschillende eilanden met een eeuwenoude geschiedenis. In de game moet je proberen het geheim van de Lunar Archipelago op te lossen. Meestal bestaat je opdracht uit het zoeken naar objecten en dat kan voor elke plek/eiland weer anders zijn. De ene keer zoek je naar bepaalde stenen of figuurtjes, de andere keer moet je op zoek naar survival spullen.

Op het eerste eiland is er een geheime deur die op de een of andere manier geopend moet worden. Door stenen en edelstenen te zoeken kan ik een mechanisme op gang brengen die de deur opent. Maar hoe weet je nu welke objecten je moet zoeken? Dat is allemaal heel handig en makkelijk aangegeven. De voorwerpen die je moet vinden staan allemaal in een balk onderin je scherm. Soms hoef je met die voorwerpen niks te doen, soms ook wel. De gevonden voorwerpen die je nog moet gebruiken komen in je inventaris, die je kunt vinden in de balk aan de rechterkant van je scherm.

Als je van plek op het eiland wisselt zie je een plattegrond van het eiland. Via een rode pijl word aangegeven waar je naar toe moet, daar kan je zelf niks aan veranderen. Op dat moment kan je overigens ook zien hoe ver je al in het spel bent. Ik zat op een gegeven moment op 22% toen ik echt vast kwam te zitten. Ik moest nog een steen vinden en ik zag hem werkelijk nergens. Na een hele tijd doelloos naar het scherm gekeken te hebben kwam ik erachter dat ik met eerder gevonden voorwerpen al wat kon doen. Nadat ik de stenen hoofden en edelstenen op hun plek had gebracht kwam mijn laatste stukje tevoorschijn dat onder water had gelegen.

Naast het zoeken naar voorwerpen moet je ook een aantal minigames doen. Een voorbeeld is de afbeelding hieronder. Je hebt een amulet gevonden, maar de stukjes liggen allemaal door elkaar en moeten weer op de juiste plek komen. Sommige minigames zijn best lastig, zoals het schuiven van stenen om op die manier de juiste afbeelding te maken. Mocht je er niet uit komen dan is er niks aan de hand. Er komt tijdens de minigame een balk onderin beeld en waarneer die helemaal vol is mag je de puzzel overslaan.

Het komt ook vaak voor dat je van een voorwerp meerdere exemplaren moet zoeken. De eerste zijn vaak gauw gevonden, maar de laatste 2 worden nog wel eens lastig. Gelukkig kan je dan gebruik maken van een hulpmiddel. Dit hulpmiddel, een soort amulet, kan je rechts onderin je scherm vinden. Klik het aan (en vasthouden) en sleep het over je scherm. Het gaat heel hard draaien en kleurt groen als je er heel dicht in de buurt bent. Naast dit hulpmiddel is er ook nog een vergrootglas. Die kan je helpen wat je met je gevonden voorwerpen moet doen.In het spel kom je ook nog Jay tegen, een jongen die je helpt met het zoeken naar grootvader Fortune. Het vinden van de Alexandra’s grootvader is nog niet het einde van het spel, er zijn nog een aantal dingen die je op moet lossen. Je speelt dan naast Alexandra ook nog met Jay en haar grootvader.

Conclusie:Ik heb het spel inmiddels uitgespeeld, wat me behoorlijk snel is afgegaan. Ik denk dat ik er hooguit 2 uur over gedaan heb. Dat is van de ene kant misschien jammer, maar het is echt niet zo dat je het spel nu opeens kent. Sommige verborgen voorwerpen blijven toch heel lastig om te vinden, dus blijft het spel wel voor herhaling vatbaar.Tussen de eilanden of games door is er af en toe een gesprekje te lezen. Het is een grote plus dat je de keuze hebt om snel door het gesprek te klikken of het helemaal over te slaan. Daarnaast is geheel in het Nederlands, wat het toch wel makkelijk maakt. De omgeving ziet er heel tof uit, het geeft je een beetje een Indiane Jones gevoel.InformatieUitgever: Denda GamesPlatform: PCTalen: NederlandsAdviesprijs: € 7,99 Score– Gameplay: 8/10- Fun: 8/10- Levensduur: 7,5/10- Graphics: 7/10- Geluid: 7,5/10- Originaliteit: 7,3/10Totale score: 7,6