Na de preview van Style Boutique was ik al aardig in mijn nopjes over de game, wat je kon verwachten en hoe het eruit zou zien. Een jaar geleden nam ik ontslag in de kledingwinkel waar ik werkte, soms mis ik dat nog wel, zou het kunnen dat deze game voor de Nintendo DS dit gemis op zou kunnen vangen.

Meteen valt op dat de game compleet in het Engels is. Gelukkig zijn mijn Engelse vaardigheden in orde, maar een enkel woord moest ik even bij nadenken wat het zou kunnen zijn. Inmiddels ben ik al zo zwaar gevorderd dat ik het meeste echt wel snap. Het hoeft geen struikelblok te zijn, het kan je ook helpen als je Engels niet zo goed mocht zijn. Daarnaast is het raadzaam het boekje erbij te pakken, daar staat alles ook nog eens duidelijk in uitgelegd, wat erg handig is!

Een nieuwe baan!
Op je eerste werkdag start je als verkoopster in de shop Primavera. Je helpt in de verkoop. Klanten komen binnen, maken een klein praatje en geven aan waar ze op zoek naar zijn. Je maakt dus kennis met de klanten, kent de collectie en bediend ze op hun wenken. Bij mij werd al snel opgemerkt dat ik talent heb. Ik werd al vrij snel voorgesteld aan de baas van Primavera, Dominic en voor ik het doorhad, had ik mijn eigen shop al.

Op eigen benen

Een nieuwe en vooral eigen shop, fantastisch. Je kiest de look van je winkel en de merken die je graag wilt vertegenwoordigen. Er zijn verschillende collecties om te presenteren en de look van je winkel kun je ook aanpassen. Ga je voor een rustige klassieke look of een meer rock-look? Of iets er tussenin? Je kunt verschillende kanten op in elk geval en uiteindelijk ook nog van look wisselen. Vergeet niet een gezellig muziekje op te zetten. Het scheelt dat je niet alleen bent, een collega van Primavera is er om je bij te staan in de winkel.

Inkopen

Je eigen shop, nu heb je een hoop extra werk naast het bedienen van klanten. Inkopen, etalagepoppen aankleden, voorraad bijhouden en wat er maar op je pad komt. Je kunt dagelijks naar de Exhibition Hall om je voorraad te vullen met nieuwe kleding. Eens per dag is er ook een exclusieve aanbieding die je dus alleen dan voor weinig geld kunt inkopen. Je kunt van alle merken wel iets kopen, uiteindelijk komen de klanten ook wel op je shop af die jouw kleding officieel niet dragen. Wat extra leuk is, is dat van elk kledingstuk dat je inkoopt er altijd een exemplaar ook naar je eigen kledingkast gaat! Je kunt ellenlang combineren tot je de perfecte outfit hebt gevonden. Op zondagen is er een speciale inkoopdag, zo heb ik alleen afgelopen zondag winterjassen kunnen kopen voor mijn collectie, de levering komt een dag later binnen.

Je looks

Een kapster en de dame van de beautysalon komen zich aan je voorstellen om je op de hoogte te stellen dat ze een winkel in de buurt hebben. Je kunt hier je haar laten doen en je make-up laten bijwerken. Dit kun je ook in je eigen appartement doen, of de gok eens wagen en het aan de ‘professionals’ overlaten. Je kleding kun je altijd in je appartement aanpassen. Je collega stuurt je nog wel eens op pad om eens rust te nemen en lekker aan je te laten friemelen.

Modeshows

Je maakt op een gegeven moment kennis met Rococco die verteld dat er een optie is om mee te doen aan een modeshow. Er zijn verschillende fases, Beginner, Brons, Zilver, Goud, Platina en Internationaal. Aan de beginner modeshow kun je altijd meedoen, er zijn aldoor drie tegenstanders. Je krijgt een opdracht om je model aan te kleden en maar hopen dat de beste wint. Ik moet zeggen dat dit niet aldoor even pittig was, ik heb maar één keer een wedstrijd verloren. Om deel te nemen aan een volgende modeshow brons, moet je eerst de sterren van je shop omhoog krikken. Dit doe je door een bepaald aantal klanten te helpen, geld te verdienen enzovoorts. Er is altijd wel een apart item te winnen, zorg voor wat vrije plaatsen in je voorraad.

Famous
Na het winnen van bijvoorbeeld een modeshow komt er ook pers bij je langs voor de laatste fashion tips. Die ze dan publiceren in hun magazine, er komen ook klanten om vragen. Een tip, zorg er voor dat je van twee items een voorraad van 10 stuks hebt om de klanten die er voor komen niet teleur te stellen.

Extra’s
Je voorraad is niet onbeperkt, in het huis van Dominic kun je met de butler praten om items voor je shop vrij te spelen. Meer voorraad, andere looks voor je shop, andere muziekjes en andere dingen. Ook krijg je af en toe een uitnodiging om mee te gaan naar een park bijvoorbeeld. Omdat ik de game tijdens Halloween speelde, kreeg ik een uitnodiging om mee te gaan naar een Halloween Party, hartstikke gezellig! En er is nog zoveel meer leuks aan de game, ik wil niet teveel verraden.

Online
Er zit een hele uitleg bij de game hoe je connect naar een Wi-Fi connectie. Ik heb het geprobeerd, maar helaas lukte mij dit niet, wat ik heel jammer vind omdat deze optie nog meer extra’s bied aan kleding en shopmogelijkheden dan alleen de Nintendo DS versie. Ik heb dit dan ook niet voor jullie kunnen proberen.

Geluid en looks
Het geluid kun je aanpassen, je hoort het muziek in je winkel en als je zat bent van het deuntje, die eigenlijk best leuk zijn, zet je er een ander op. Daarnaast ziet de game er goed uit, helder, duidelijk en niet heel erg pixelig. Het beweegt soepel en dingen lopen vloeiend in elkaar.

Uiteindelijk
Ik speel de game inmiddels echt elke dag, nieuwe dingen inkopen, de look van mijn virtuele Patries aanpassen. Veel verkopen, meedoen aan de modeshows en meer en meer klanten naar mijn winkel lokken. Ik vond het ook leuk om te zien wat de klanten wilden kopen en om ze dit ook te kunnen verkopen. Driemaal heb je de mogelijkheid ze iets te laten zien of ze het wel of niet mooi vinden zodat je verder kunt zoeken. Jammer dat ik de online versie niet heb kunnen testen, dan zou ik me ongetwijfeld nog vele vele uurtjes kunnen vermaken. Ik kan wel uren doorpraten over de game, vraag maar aan mijn mannetje, die weet er alles van!

Score
– Gameplay: 10/10
– Fun: 10/10