Ik heb zeer weinig met aliens, maar in principe wil ik alle spellen proberen, want je weet maar nooit voor wat voor verrassingen je komt te staan! Speciaal voor jullie ging ik de strijd aan met aliens in het spel: ‘Aliens in the Attic’ voor de Nintendo DS.Zoals ik hierboven al schreef, aliens en ik, dat is nog nooit een goede combinatie geweest. Ik houd niet van sciencefiction, dus dan valt praktisch alles waar aliens in voorkomen al af. Toch was ik nieuwsgierig naar dit spel. Ik houd namelijk wél van spellen (die eigenlijk voor kinderen zijn bedoeld) met een leuk verhaal. Vol goede moed (en een klein beetje bang voor een teleurstelling) begon ik met spelen…

Het verhaal Tom, Hannah en hun neefje Jake zitten met hun familie in een groot vakantiehuis. Als de tv opeens niet meer werkt, gaan de kinderen op zoek naar de tv-antenne. Tijdens deze tocht zien ze overal robots en aliens. Al snel ontdekken de kinderen dat de technologie van de aliens de hersenen van de volwassenen beïnvloedt, en dat ze er met z’n drieën voor moeten zorgen dat de aliens de wereld niet overnemen. De drie kinderen slaan de handen in één en beginnen met hun missie om de volwassenen te redden, de aliens te verslaan en de wereld weer normaal te maken. Het spel is gebaseerd op de gelijknamige film, die ik overigens niet heb gezien.

De game Niets zo irritant als een game met een gigantische intro die je per se moet bekijken/lezen. Gelukkig is dit bij ‘Aliens in the Attic’ niet aan de hand. Als je het spel opstart, kies je een taal (hoera, Nederlands!) daarna kan je meteen beginnen met spelen. Tijdens de eerste levels krijg je uitleg over de besturing. Zoals ik hierboven al beschreef, kun je spelen met drie verschillende karakters, die allemaal hun eigen kracht hebben. Hannah kan hoge sprongen maken en kruipen, Tom en Jake kunnen schieten en hebben nog een aantal bijzondere middelen die ze in kunnen zetten tegen de aliens. Het spel bevat 25 verschillende levels die er (zeker voor de NDS) mooi uitzien. Na elke 5 levels moet je een eindbaas verslaan. De levels zelf zijn vrij simpel, de eindbazen zijn gelukkig iets uitdagender. Wat ik een groot minpunt vind, is dat je de kogels die op je worden afgevuurd amper kan ontwijken. Daartegenover staat weer dat je oneindig veel levens hebt. De besturing werkt erg prettig. Je speelt zowel met de knopjes als met het touchscreen, dit maakt het spel wat gevarieerder.

Wat fijn is, is dat er checkpoints zijn in de vorm van belletjes. Zo hoef je als je doodgaat niet steeds het hele level opnieuw te spelen. Onder andere hierdoor gaat het spel niet snel vervelen en blijf je doorspelen. Het nadeel was weer, dat je zo door die 25 levels heen bent. Ik heb het spel in 3 dagen uitgespeeld, dus de levensduur is niet zo lang… Dit is jammer, want het spel beviel me prima.

Het geluid is niet bijzonder, maar zeker ook niet storend. Wat wel enigszins storend is, zijn de ‘grappen’ die de karakters maken tijdens de korte intermezzo’s. Ik vond het namelijk absoluut niet grappig, dus wat mij betreft overbodig. Liever één goede grap dan 10 slechte. Het zou natuurlijk kunnen dat kinderen de grapjes wel leuk vinden.

MeningAl met al vond ik het spel heel leuk en heb ik mijn mening over aliens dus aan moeten passen. Het spel is simpel, maar heerlijk om tussendoor te spelen. Het ziet er goed uit, de besturing werkt prettig, de karakters zijn sympathiek en er zit redelijk wat uitdaging in het spel. Het had allemaal wat uitgebreider gekund maar soms is het heel lekker om een spel te spelen dat goed te doen is en dat er geen frustratie ontstaat door praktisch niet haalbare levels (behalve bij de kogels die niet ontweken konden worden). Dit geeft je het gevoel dat je behoorlijk goed kan gamen. Wie wil dat nou niet?Score – Gameplay: 9/10- Fun: 8/10- Levensduur: 5/10- Graphics: 8/10- Geluid: 7/10- Originaliteit: 7/10 Totaalscore volgens reviewer: 7,3

About LadyPatries

Gamer, Moeder, Vrouw van <3

View all posts by LadyPatries