Puzzeltje puzzeltje aan de wand, welke MahJong is het beste voor mijn hoofd en hand? Dat zou je je af kunnen vragen als je de game opstart. In Mah Jong Quest III Balance of Life krijg je een hoop Mah Jong puzzels voorgeschoteld, maar met welke vingervlugheid kun jij het van je tegenstander winnen?Als je de game opstart zijn er vier verschillende game-modus waar je uit kunt kiezen Kwazi’s zoektocht, vrij spelen, toernooi en variaties. In Mah Jong gaat het er om dat je twee dezelfde stenen zoekt en op klikt om ze weg te spelen. De bedoeling is om alle stenen die op het speelveld liggen weg te spelen.

Kwasi’s zoektochtIn deze level volg je een verhaal. Die je meteen een uitleg geeft over hoe te spelen. Met de Mah Jongset die Kwazi bij zich heeft, die van zijn opa waren, gaat hij op zoek naar de zin van het leven. Terwijl je door de levels heen gaat volg je Kwazi tijdens het opgroeien. Het gaat erom dat je combinaties maakt en het Yin & Yang teken herenigd. Ook kom je een level tegen waar je ijsblokken vrij moet spelen, vlinders die je helpen, dynamiet? Nadeel is wel dat je de vorderingen niet tussentijds op kunt slaan en het eerste hoofdstuk door moet om te stoppen. Bij de onderste drie gamemodus die je aanklikt om te spelen krijg je een boek waar je een level uit kunt kiezen. Ook staat er in aangegeven welke je al eens hebt weten te halen, te herkennen aan het Yin & Yang teken bij de puzzel.

Vrij SpelenIn deze optie krijg je het keuzeboek voor je om te kiezen welk speelveld je durft aan te gaan. Er zijn verschillende velden Klassiek normaal, Klassiek groot, driedubbele puzzels, driedubbel paar, viertal stenen en op de laatste pagina je favorieten. Elk speelveld heeft ook een eigen naam, simpel, gevechtslinies en plein zijn een aantal voorbeelden. Over het algemeen zoek je naar twee gelijke stenen, maar het kan ook zijn dat je op zoek moet naar drie dezelfde stenen. Om het even iets ingewikkelder te maken.

ToernooiIn deze modus neem je het op tegen een tegenstander, de computer. Je krijgt een bepaalde tijd om je speelveld leeg te maken. Je tegenstander gaat ook als een speer en je ziet zijn/haar speelveld met het aantal stenen er op. Ook zie je hoeveel punten en welke combinaties de computer heeft gedaan. Dit kan een zeer zenuwslopende modus zijn! Tussen de speelstenen kom je Yin & Yang stenen tegen, deze geven een extra bonus. Na het potje kun je er voor kiezen om verder te spelen tegen een volgende speler. Je krijgt ook telkens een nieuw speelveld voor ogen.

VariatiesIn dit deel van het boek krijg je zes puzzels uit Kwazi’s oorspronkelijke zoektocht. Het levert een aantal leuke speelmogelijkheden op. De originele Kwazi, Kwazi II, Breinbrekers die weinig stenen hebben en dus echt je brein breken om alle stenen weg te spelen. Ook heb je nog Mah Jong Extreem met 1 minuut op de klok, 1 extra seconde per combinatie die je wegspeelt, 5 extra seconden voor vier gelijke stenen en 30 seconden bij een nieuwe level. In de optie Mah Jing wordt gespeeld met genummerde dominostenen, in plaats van gelijke stenen moeten de kleuren overeenkomen en ook nog eens bij elkaar opgeteld zeven zijn. Half om half heeft een muur in het midden van je speelveld, het gaat erom dat je aan elke kant van de muur een steen aanklikt om een combinatie te maken. Mijn meningErg leuke game. Leuk om de verschillende levels te spelen, veel afwisseling in de puzzels. Het verhaal vond ik jammer dat ik deze niet halverwege kon stoppen. Maar de losse levels zijn sowieso al erg leuk om te spelen. Puzzelfanaten zullen dit zeker de moeite waard vinden. Ik heb me er de nodige uurtjes wel mee weten te vermaken. Mah Jong Quest III heeft een richtprijs van € 6,99 en meer informatie is te vinden op de website: Denda.com.