Final Fantasy XIII – zoals elk FF spel – wordt vol spanning opgewacht door een enorme groep fans. De Final Fantasy serie bestaat al sinds 1987, twee jaar nog voordat ik zelfs maar geboren was. Toch hebben ze in al die jaren hun geweldige reputatie en games weten te behouden, een unieke prestatie. Of ze deze reputatie hoog zullen houden met wederom een nieuw deel, zou ik zo achter komen. De Square Enix booth was groot, maar de geheimzinnige kamer waar ik in werd geleid was klein, maar gevuld met talent. Aan tafel zaten van het Final Fantasy XIII team de producer Yoshinori Kitase en de art director Motomu Toriyama. Met geblindeerde ramen begon een erg geheimzinnige preview van het spel, met een mogelijkheid om de mannen daarbij vragen te stellen.Het hoofdpersonage van het spel is een vrouw met de naam Lightning. Een man genaamd Snow en een andere vrouw genaamd Vanille, een man met een afro (Sazh) en een 14-jarig jongetje, zijn de hoofdpersonages. Vooral de eerste drie zijn belangrijk.

Het is het lot, niet willekeurigHet verhaal heeft iets te maken met fal’Cie, I’Cie, een Focus en Cie Corpes. Ja, wederom is het verhaal achter het spel uitgebreid, erg ingewikkeld, maar prachtig. Maar dat is precies wat Final Fantasy is.Terwijl de eerste beelden op het scherm verschijnen, kan ik eindelijk ophouden met mijn adem in te houden. De graphics van het spel zijn geweldig en indrukwerkkend, zoals we van FF verwachten. Een van de dingen die zich heeft ontwikkeld door de serie heen, zijn de gevechten.Het flitsende scherm dat liet merken dat je een willekeurig monster op een willekeurig moment was tegengekomen, is verdwenen. Sterker nog, ‘random encounters’ zelf zijn verdwenen. Nu kun je de vijanden daadwerkelijk op het veld zien, realtime, terwijl je de wereld ontdekt. En als je een monster vind, kun je en gevecht aangaan, of er omheen lopen en hopen dat het je niet ziet.“Het gevechtssysteem is een traditioneel actief soort vechtsysteem, behalve dat je veel meer commando’s kunt geven die veel meer snelheid en actie toevoegen aan het spel. En aan de strategische zijde is er een systeem dat het ‘Paradigm System” heet. Je kunt elk teamlid een bepaalde rol gegeven, en deze rollen kun je vervolgens weer verwisselen. De combinatie van deze rollen zijn het paradigma en die kan je door het hele gevecht veranderen, een strategie opbouwen. Een paar voorbeelden van rollen zijn aanvallende, verdedigende en genezende rollen die je dus kunt aanpassen aan de gevechtssituatie of de vijand.”Dit geeft je een veel uitgebreidere gevechten. Je kan ook een kettingreactie maken door verschillende commando’s aan elkaar te koppelen en je vijand (en jezelf) te verassen. Dus het traditionele Active Battle System is er nog wel – het is gewoon veel beter.“Een van de grootste verschillen met Final Fantasy XII is de scheiding van veld en gevecht. Het zijn nu echt twee verschillende ervaringen, dat is ook waarom het gevechtssysteem anders is.”

Naadloze cutscenes Zelfs de cutscenes zijn beter, voor zover dat mogelijk was. We weten allemaal dat de grafische kwaliteit in Final Fantasy bekend staat om zijn hoge standaarden en geweldige resultaten. De preview gaat verder met een andere locatie in de spelwereld. Even lopen we rond, waarna het beeld naadloos overgaat naar een event scene. De scene zelf heeft even veel detail als altijd – technologisch gezien misschien zelfs meer. De cut scene’s zijn niet alleen maar dialogen, er is soms ook wat actie in terug te vinden, en “de qualiteit “ “the quality is unparred with that of Advent Children.” Als je kijkt naar de bewegingen van de ogen van de personages, dan zie je hoe realistisch en subtiel alles is gedaan. Voor een geanimeerd personage, laten de ogen wel heel goed zien hoe ze zich voelen.“Dit is de eerste keer dat een Final Fantasy spel naar HD komt, dus we hebben veel werk gestopt in de cut scenes en extra aandacht besteed aan gezichtsuitdrukkingen.”

Het summoning systeemAantrekkelijk aan de FF gevechten was altdij al het summoning systeem. De japanners laten ons zien welke verassingen ze voor ons klaar hebben liggen op dit gebied door een gevecht aan te gaan.Elk personage heeft zijn eigen ‘summon’. In de demo laten ze Lightning’s summon zien. De legendarische Odin wordt opgeroepen, terwijl het nieuwe systeem wordt uitgelegd.“Het oproepen in Final Fantasy XIII heeft twee modes: de Normale mode en Gestalt mode. In de Normale mode vecht de summon aan de zij van zijn ‘baas’, en hoe goed je het doet in deze modus heeft invloed op hoe lang je hebt in Gestalt modus.”Er gebeurd iets speciaals zodra je de Gestald modus betreedt: je summon transformeert. Afhankelijk van welke summon je hebt, transformeert het in een ‘transportmiddel’.“Dit is eigenlijk de eerste keer dat we beelden laten zien van Odin’s transformatie!”Odin transformeert in een bepantserd paard in een korte cutscene, die grafisch bijzonder indrukwekkend is en tevens een van de weinige cutscene die ik nooit zou willen overslaan. Na zijn transformatie, kan hij verschillende speciale aanvallen uitvoeren die (gelukkig) makkelijke controls hebben, maar er toch ingewikkeld en dodelijk uitzien.

Waarom een vrouwelijke heldin?Vrouwelijke heldinnen lijken helemaal in te zijn: Bayonetta en WET’s Rubi hebben nu nog een concurrent: Lightning. Behalve in Final Fantasy X, is er nog nooit een vrouwelijke hoofdpersongage geweest in de serie. Waarom nu wel in XIII? Motomu Toriyama hoefde daar niet lang over na te denken:“We wilden iets nieuwe proberen en daar kwam het idee vandaan.”*kijkt lachtend naar Yoshinori*“Plus, allebei onze vrouwen zijn erg sterke, soms angstaanjagende, vrouwen. Dus dat hadden we ook om inspiratie uit te halen!”Een korte knipoog maakt een einde aan de preview. Final Fantasy XIII belooft tussen de 40-50 uur speeltijd te hebben, en veel meer als je ook allerlei side-quests volgt. De release-date is nog steeds onduidelijk, maar we hopen op volgend jaar. Zoals altijd, ziet de nieuwe Final Fantasy er uit alsof het een meesterwerk zal worden, met een geweldige verhaallijn, personages, gevechten, animaties en omgevingen. Met een demo die er al zo geweldig uitziet, zal het werk dat ze er nog in gaan stoppen er alleen maar voor zorgen dat het nóg beter wordt. Ze zijn zelfs DLC (Downloadable Content) aan het overwegen. FF XIII is een beetje zoals onderstaande screenshot. Square Enix is hierbij de grijnzende Snow, die ons op het hoofd klopt alsof het kerstmis is en zij de kerstman, en ze ons zojuist het beste cadeau ooit hebben gegeven. Het enige wat ze vervolgens zeggen is: “Hey, maak je geen zorgen. Dat is gewoon wat we doen.”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.