Ik mocht voor jullie Puzzle Kingdoms reviewen. Deze game komt van de makers van Puzzle Quest games. Puzzle Quest ken ik alleen van naam en ik had daarom geen idee wat me te wachten stond met Puzzle Kingdoms.

Puzzle Kingdoms is een game waar je door middel van een soort bejeweld koninkrijken moet veroveren. In het main menu heb je de keuze uit: Campaign, Multiplayer, Mini Games, Quick Battle en Help & Options.Campaign:Voor je echt kan beginnen, moet je de keuze maken tussen een mannelijke (Osoton) of vrouwelijke (Tefrasa) Warlord. Iemand die na jou een nieuw spel begint, krijgt andere namen. Als je dat hebt gedaan komt er een introductieverhaaltje. Er wordt uitgelegd hoe de wereld in oorlog is geraakt. Vanaf dan is het aan jou om koninkrijken te veroveren. Na de intro sluit een warrior Gideon zich bij je aan. Deze Hero zal je troepen leiden in de battles.The Borderlands is de startzone. Jij bezit daar maar een miezerig paleisje en moet de rest zien te veroveren. Onder de rest vallen kleine dorpjes en het paleis van de vijand. Je eigen ‘paleis’ bevat een tavern (herberg) waar je met wat goud nieuwe troepen kan kopen. Als je verder komt in het spel zal je de mogelijkheid hebben om nieuwe heroes te recruteren.Om bij het paleis van de vijand te komen moet je alle andere dorpjes veroveren. Zo’n battle ziet er zo uit:

Je hebt een vak van 6 bij 7 met verschillende kleuren en figuren. Daarnaast komen er in het vak ook grijze stenen voor, waar je niks aan hebt, en blokjes met zwaarden. 3 zwaarden halen er een leven bij je tegenstander vanaf, hoe meer zwaarden, hoe meer levens er af gaan. Om punten te scoren moet je zorgen dat je minstens 3 dezelfde bij elkaar krijgt. Je hero staat links bovenaan en daaronder je troepen. Je troepen hebben elk een kleur. De bovenste heeft bijvoorbeeld de paarse ruit en heeft er daar twee van staan. Als die beide ruiten gaan ‘gloeien’ dan kan je bovenin klikken op de zwaarden en daarmee doe je dan een aanval. De aanval is gebaseerd op de sterkte van deze ridder. De paarse zal 5 levens van de tegenstander afhalen en het ligt aan het aantal levens van die tegenstander of hij dood gaat of niet. Heb je alle troepen van de tegenstander gedood, dan win je dat dorp of paleis. En met het paleis win je dan het koninkrijk. In totaal zijn er 19 koninkrijken die je moet veroveren.Naarmate je vorderingen maakt in het spel, speel je nieuwe dingen vrij. Dat kan gaan om nieuwe heroes, troepen, items of spells. Je hebt de keuze om je terug te trekken als je een battle aan het verliezen bent. Hoewel ik op een gegeven moment aan het verliezen was, wilde ik toch doorspelen. Ik verloor die battle en kreeg de keuze om de helft van mijn geld te verliezen en door te spelen of om dat niet te doen. De eerste keer koos ik die optie niet. Het spel werd opgeslagen en koos ik ervoor om het opnieuw te proberen. Wat ik toen niet wist, is dat alle veroverde dorpen dan weer lekker terug gaan naar de vijand en dat je echt alles opnieuw moet doen. De tweede keer dat ik verloor was bij het laatste dorpje voor het paleis van de vijand. Toch maar de helft-van-mijn-geld-weg-keuze.

De Borderlands. Rode gebouwen moet je veroveren.Multiplayer:De multiplayer viel mij wel tegen. Ik had gedacht dat je dan met twee of meerdere personen de koninkrijken zou gaan veroveren. Maar helaas, je speelt gewoon een battle tegen elkaar. Je kan wel aangeven op welke moeilijkheidsgraad je wilt spelen. Dat kan je ook bij de quick battle. Voor jezelf en de CPU (kom ik later nog op terug).Mini Games:Het spel begon mij, na een koninkrijk of twee veroverd te hebben, nogal te vervelen. Dus wilde ik wel een mini game doen. Er zijn 3 mini games:- Shrine Game: Hier is het doel om alle blokken weg te krijgen van het bord.- Dungeon Game: Precies hetzelfde doel als bij de Shrine Game, alleen heb je nu een limiet aan beurten.- Tavern Game: Hier moet je een bepaald aantal wegspelen voor elke kleur binnen een tijdslimiet.Als het spel je begint te vervelen kan je het beter even uitzetten en wat anders gaan doen, dan de afleiding zoeken bij de mini games. Het is allemaal hetzelfde principe, maar dan elk met een ander doel.Quick Battle:Een quick battle speel je met een onbekende hero. Je tegenstander en de hero kiezen zelf de troepen. Het leuke hieraan is dat je nieuwe troepen en bepaalde spells tot je beschikking hebt, die je bij de Campaign mode pas veel later zou hebben. Deze potjes kunnen vrij lang duren, aangezien de troepen levens hebben van 10 tot ruim over de 20.Conclusie:Ik vind het in het begin een leuke game, maar naarmate je vorderingen maakt in het spel begint het behoorlijk te vervelen. Je doet telkens hetzelfde en de mini games zijn dan absoluut geen afleiding, aangezien je daar gewoon hetzelfde moet doen.Het is leuk dat je in de multiplayer tegen een vriend kan spelen, maar toch jammer dat je niet samen de koninkrijken kan veroveren.Pluspunten:– Dit is wel een spel voor echte puzzel fanaten, want je moet toch nadenken over je zet. Je moet natuurlijk proberen om te voorkomen dat je tegenstander veel punten scoort.- Mocht je een nieuwe game beginnen en zo de verhalen opnieuw moet lezen, of vind je dat gewoon niet interessant, dan heb je de ‘skip’ knop.- De quick battle vind ik een leuke optie. Er zijn nieuwe troepen, items en spells beschikbaar en je kan altijd even oefenen voor je naar de campaign mode gaat.Minpunten:– De game is te eentonig en gaat snel vervelen.- Gelukkig kan je altijd het geluid uitzetten, want de muziek is vreselijk.- Jammer dat de multiplayer alleen een battle tegen elkaar is en dat je niet samen de wereld kan veroveren.Adviesprijzen:PC: € 19,95Nintendo DS: € 29,95Nintendo Wii: € 39,95