“WET neemt zichzelf niet te serieus,” zegt Patrick Fortier, de creative director van WET. “Het gaat niet over het redden van de wereld.” Wat Fortier verder te zeggen had over WET? Dat lees je in dit 30 minuten durende interview dat ik met hem had. Mét nieuwe screenshots en een mooie foto van meneer Fortier himself.
“WET is een acrobatische shooter met een jaren ’70, oude film, grindhouse stijl. Het neemt zichzelf niet te serieus en het gaat ook niet over het redden van de wereld.”
Het hoofdpersonage van WET is een huurmoordenaar genaamd Ruby. Wie is ze en kan je ons meer vertellen over het spel zelf?
Rubi lost problemen op. Daar wordt ze voor betaald. Soms gaat het om een ontvoering of het uitschakelen van mensen. Dat is eigenlijk waar de titel vandaan komt, WET is een afleiding van Wetworks and verwijst ook naar hoe het soms een beetje bloederig kan worden na het vechten in het spel, waarna het scherm nat van het bloed is *lacht*. Het is vooral een actiespel. Het combineert acrobatiek, zwaard- en pistoolspel in één vechtsysteem. Het gaat over spelers die de omgeving gebruiken en rondspringen en gekke schoten lossen. Op die manier is het een soort moderne oldschool game, oldschool omdat het actie is en je mensen dood voor punten, maar modern door de mechaniek, omdat je je eigen stijl kan kiezen en nieuwe moves vrij kan spelen. Elke move kan feilloos overgaan in een andere en een ketting aan aanvallen worden waardoor je steeds meer punten krijgt.
Een van de belangrijkste mechanismen in het spel is de ‘split targeting’. Kan je ons dat uitleggen?
Zodra je in de lucht springt, mikt een van Ruby’s armen automatisch op één van je doelwitten en kan de speler de andere arm manueel bewegen. Ruby can vanuit elke positie en sprong schieten. Het is erg leuk omdat je niet gewent bent aan op zo’n manier vechten in de lucht.
Ruby heeft twee pistolen en een zwaard. Wat kunnen we verwachten als het gaat om wapens en upgraden?
Ruby krijgt nieuwe wapens. Je kunt onder andere dubbele shotguns, dubbele machine guns en dubbele kruisbogen die exploderende pijlen schieten krijgen. And je hebt natuurlijk een zwaard. Hoe stijlvoller je de vijand dood, hoe meer punten je krijgt. Die punten worden gebruikt als betaalmiddel voor upgrades, zoals sneller vuren, meer schade doen en nieuwe moves unlocken.
Zijn er verschillende zwaarden?
Nee, er is maar één zwaard maar ze kan daar verschillende moves voor vrijspelen. Zoals langs muren rennen en mensen door midden snijden met haar zwaard. Het pistool is handig voor gevechten van ver af, maar als een vijand op de grond erg dichtbij is kan je het zwaard beter gebruiken.
Wat waren de grootste invloeden op het spel?
Als het gaat over de vechtstijl die we hebben gemaakt, dan verwijzen we graag naar Kill Bill, Crazy 88-achtige gevechten. Je kent het wel, heel veel mensen, erg akrobatisch, ongelovelijke bewegingen. Oude films uit de jaren ’70 voor de look van het spel. Als het gaat om Ruby zelf, dan vindt je een beetje terug uit ‘spaghetti-westerns’, je weet niet precies waar ze vandaan komt en we geven er nooit precieze antwoorden op, we houden het een beetje mysterieus. Dus je kan wel speculeren, maar je zal het nooit zeker weten. En het verhaal gaat niet over haar. Het is geen ‘origin’ verhaal; hoe ze op dit punt kwam. Nee, ze is al op haar best, waar ze moet zijn.
Dus je valt in haar leven terwijl het gebeurd.
Ja, precies. Je begint in het midden van een missie en ziet dan wat voor werk ze doet.
Is er een verhaal achter haar werk, waarom ze een huurmoordenaar is?
Zoals ik al zei, we geven een paar hints, zoals dat ze een dogtag heeft een militaire kleding draagt.
Maar het is dus geen cliché verhaal over haar vreselijke jeugd waarin haar ouders stierven?
*lacht* Nee, dat is het inderdaad niet.
Op sommige momenten tijdens het spel wordt het scherm ineens rood. Wat gebeurd er dan?
Dat noemen we ‘rage mode’ en dat wordt op verschillende momenten in het spel gestart. Eigenlijk is dat wanner Ruby gek word, uit elkaar barst en heel erg boos wordt. En het geef de speler de kans om helemaal los te gaan op vijanden. Je health vult zichzelf automatisch, ze doen meer schade en ze beweegt veel sneller. Ze is niet onverslaanbaar, maar het is weer een verwijzing naar de oldschool actiespellen waar je helemaal losgaat met de knoppen *maakt een ninja-beweging* en je voor een tijdje ongelofelijk sterk bent, en dan weer normaal vecht.
Dus wanneer komt WET uit?
Het komt 18 september uit, dus voor Bayonetta *lacht*. En dat is tevens waarom ik nog kan genieten van deze show, omdat het spel helemaal af is!
Het is net een soort wedstrijd, omdat je twee vrouwelijke hoofdpersonages hebt, dus wat is er precies gaande tussen Ruby en Bayonetta; zijn ze vrienden, of zijn ze vijanden?
*lacht*. Ruby is een vrouwelijke heldin van de Noord Amerikaanse kant en Bayonetta is erg Japans. We hebben een duidelijk Amerikaanse smaak, en dat zie je ook terug in de mechaniek van het spel. We hebben mensen in ons team die aan Prince of Persia e.d. hebben gewerkt. Dus wij zijn veel meer de westerse school, terwijl Bayonetta de Japanse school is, met enorme eindbazen, heel veel kleur en heel erg zoals Devil May Cry. Wat logisch is, aangezien het van dezelfde maker is. Ze zijn allebei anders. Ruby is heel erg ‘Blue Collar’, ze is geen modeshow maar meer een dame die een biertje drinkt met de jongens, het kan haar allemaal niet zoveel schelen. Ze leeft op een vliegtuig-kerkhof, haar bed staat in de cockpit van een B-52.
Dus wat betekenen de apen op haar pistool? Inside joke?
Dat is een van de regels in het spel; ‘monkey business’. Dat is ook de geheime collectible in het spel; speelgoedaapjes. Ze heeft een ding voor apen.
Dus, WET had eigenlijk Blizzard als uitgever, maar dat ging niet door. Wat gebeurde er daar nou precies?
Ze fuseerden met Activision en die besloot om alles te laten vallen: Brutal Legend, Ghost Busters, WET; ze gooiden alles weg. En mijn bedrijf, de ontwikkelaars, A2M, had zoiets van: ‘Okay, we vinden dit niet zo’n prettig idee, we WETen niet waar we gaan eindigen’. Dus we kochten alle rechten terug van WET zodat we de enige eigenaar zouden worden, en gingen op zoek naar nieuwe uitgevers. We wilden niet eindigen met een ontwikkelaar die niet achter ons stond en ons niet begreep. We bezochten meerdere uitgevers en sommigen zeiden dat mannen niet met een vrouwelijk personage wilden spelen, en andere zeiden: ‘Oh, dat is cool, maar waarom zijn jullie graphics niet mooi en glazend schoon?’, en ik dacht echt, *rolt met zijn ogen*.
En toen kwam Bethesda en ze begrepen ons onmiddellijk en ze waren ook niet bang voor de M-rating. Ze omarmden het spel en begrepen het. We gingen niet voor realisme, dus we kregen wel wat ‘waarom doet ze dat’- achtige vragen van de Rainbow Six fans, omdat Ruby kan buigen en springen op manieren die niet mogelijk zijn. Ze hadden zelfs commentaar op haar pistool, omdat er ‘teveel kogels’ waren.
Hoe meer kogels, hoe beter, toch?
Precies! Mensen snappen het punt niet, maar Bethesda gelukkig wel. Zoals de grappige video met Ruby’s slachtoffers die zo erg van haar onder de indruk waren. Dat was hilarisch. Dat is wat is bedoel met oldschool: onpretentieuze spellen die voor ons leuk zijn om te maken en voor de spelers leuk zijn om te spelen. We maken dingen makkelijk, omdat je van ons niet perfect hoeft te zijn.Maar als je het spel op ultra moeilijk wilt spelen, moet je ook wel erg goed zijn. Maar je hoeft niet zo’n gamer te zijn om van het spel te genieten.
Heeft het spel ook een geheime ultra, ultra moeilijke modus na het uitspelen van het spel?
Nu je het zegt, ja. De ultieme modus. Ik geloof dat er maar twee of drie van ons op kantoor zijn die het uit hebben kunnen spelen!
WET komt op 18 september uit voor de PS3 en XBOX360.