Speciaal voor Female-Gamers heeft miss-j0ycieee de afgelopen week de game Harry Potter and the Half-blood Prince voor de Nintendo DS uitgeprobeerd. Ben jij benieuwd naar de avonturen die Harry, Ron en Hermelien in dit deel mee maken, lees dan snel de review.De eerste indruk viel tegen, moet ik zeggen. Je start het spel op en dan krijg je allereerst een verschrikkelijk lange intro waarbij je niets anders kunt doen dan op A drukken en wachten totdat het voorbij is. Na de intro speel je eerst een potje zwerkbal in de tuin van het Nest (het huis van de familie Wemel) en dan leer je een beetje de besturing van het spel. Na het potje zwerkbal kan het echte werk beginnen en ga je met de beroemde Zweinstein-trein naar school toe. Eenmaal op school aangekomen krijg je je eerste opdracht. Het bovenste scherm van je NDS fungeert als een soort menu en met de L en R knoppen kun je navigeren in het menu. In het menu staat je inventaris, je schoolkaart, je geheugensteen waarin je opdrachten staan en de toverdranken die je bezit.

Handig is dat je heel makkelijk kan navigeren binnen Zweinstein. Als je op de X drukt, komt je menu naar het touchscreen-beeldscherm en kun je op de desbetreffende opdracht tikken met je stylus. Als je dan terug gaat naar het spel wijst een pijl je de weg naar je volgende opdracht. Onderweg kun je tovenaarskaarten en fluimstenen sparen of een potje knalpoker spelen met één van de andere leerlingen. Gaandeweg leer je allerlei spreuken te beheersen en toverdranken te maken. Als je het toverdrankje eenmaal weet te maken, dan kun je altijd terug gaan naar het toverdranken lokaal om een nieuw drankje te maken. Elke keer wanneer je een opdracht afrond, krijg je weer een nieuwe opdracht en zo raak je steeds verder in het verhaal.Naast het ‘echte’ spel kun je ook nog allerlei minigames spelen, zoals zwerkbal en knalpoker. Het spel is al met al wel leuk, maar ik speel de Harry Potter spellen toch altijd liever op de Wii. Die spellen hebben voor mijn gevoel net even wat meer spelelementen erin zitten..

PC ReviewWitchy is de game momenteel op de PC aan het spelen. De game ziet er daar grafisch gezien goed uit. EA games liet al weten dat de personages er dit maal realistischer uitzien dan bij de vorige games. Dit moet ik inderdaad nageven. De besturing van de PC is toch met name point-and-click, zorg dus dat je muis niet te snel staat anders ga je tijdens zwerkbal flink de mist in!Soms is de besturing nog best lastig, je moet echt goed opletten hoe je sommige spreuken nu moet doen. Aangezien de rotzakken Korzel en Kwast nog wel eens met je gaan dueleren moet je onthouden hoe je spreuken kan ontwijken en toepassen. Gelukkig kun je dit wel oefenen bij de dueleer club waar je heen kan als je dat wil.

Een groot pluspunt tegenover een voorgaande Harry Potter game die ik gespeeld heb is dat Haast onthoofde Henk je helpt bij het vinden van de plekken waar je heen moet. De vrolijke geest brengt je overal naar toe en wacht geduldig op je. Aan de pc varriant vind ik de game muziek erg mooi. De muziek past echt bij de Harry Potter game reeks. Het heeft zijn eigen stijl. Wat ik minder vind zijn de stemmen in het Nederlands. Ze klinken soms ontzettend irritant en heel bekakt. Maar als echte Harry Potter fan vind ik de verhaallijn weer prima overeenkomen met het boek!

Harry Potter en de Halfbloed Prins is een game van EA games en te spelen op de PC, Xbox360, Wii, NintendoDS , PSP, PS2 en PS3.