Need For Speed : Undercover is de nieuwste telg uit een 12 delige straat race serie. Undercover is eigenlijk een combinatie van verschillende Need for Speeds door elkaar geblend en 1 game van gemaakt. Je zult absoluut dingen herkennen van de voorgaande games. Of het goed gelukt is? Lees dat snel in de review.

Blabla verhaal:
De motto van de game is wanneer je ‘onderkoffer’ bent dan ben je alleen. Nou in het verhaal merk je daar weinig van want je word goed en nauwlettend in de gaten gehouden door je superieuren. Tevens is het eigenlijk niet zo belangrijk het verhaal, de cutscenes zijn te kort en te slap geacteerd. Ondanks dat er bekende acteurs er in spelen zo als Maggie Q.Al proberen ze wel jou er in te trekken door te praten in de camera als of jij het bent. Het is te weinig om jezelf er in te laten slepen. Maar goed, het gaat om een race game dus hup naar het volgende.

Blind staren naar de zon:
De grafische presentatie in game is dat het bloedje irritant is. De zon staat altijd op een lage stand, als of je een schemer herfst zonnetje in je gezicht krijgt. Dit maakt het heel moeilijk om te zien hoe de wegen begaan soms. Ik merkte vaak omdat je amper kunt zien hoe de wegen gingen, dat ik ergens tegen een paal op lag omdat ik het simpel weg niet kon zien. (En daardoor me race verloor). Dit is echt te irritant en een hele grote min-punt. Door dat de zon altijd een laagstaande zonnebril stand heeft. Heeft het een saaie kleur gebruik, alles is geel, grijs, oranje en bruin. Om het nog erger te maken moet je jezelf eerst helemaal stuk spelen om pas bij nieuwe circuits of delen van het spel te komen. Dus je ligt al te gapen achter jou BMW voor dat je iets nieuws ziet. Voor 1 ding kan ik wel een compliment geven, ze hebben goed nagedacht wat de acteurs en ingame chars moeten aantrekken. Want de pakjes en kleren zijn namelijk ontworpen door Django Steenbakker, winnaar van de Amsterdam International Fashion Week. Geen onbekende naam in de mode wereld.

Openroad? Hoezo openroad?:
De game zelf is ontzettend makkelijk, zelfs met je starters auto (een Nissan) begin je heel gemakkelijk races te winnen zonder enige moeite of zweet druppels. Na een aantal races had ik al een Lotus Elise in me bezit en niet veel later de Bugatti Venroy en Pagani Zonda. Oftewel had de game al praktisch uit gespeeld na een paar races. Tevens zijn jou tegenstanders te dom en onbegrijpelijk agressief. Ze zijn langzame idioten maar ze proberen je wel jou race leven compleet zuur te maken. Iets te zuur waar door ze steeds zichzelf juist uitschakelen in plaats van jou. De game is een openroad game, dus niet echt een menu structuur en kun je gewoon van Punt A naar Punt B rijden om naar je races of jobs te komen. Niet dat dit echt nodig is, want als je naar beneden drukt ben je al direct op je race. Tevens heeft die hele openroad gebeuren geen enkele nut, je kan niets mee unlocken of geen geheimen mee vinden. Dus waarom zit dit er dan in? Trouwens de meeste type games spelen als een circuit en niet als een open world race game. Andere wegen worden steeds geblokkeerd met gele/rooie pijl blokken die je laten zien hoe je moet rijden. Gek genoeg is, op het circuit zijn er wel een aantal tegenliggers te bewonderen. Wat er best idioot uit ziet soms.

NFS: Nu met echt geld en we leggen niets voor je uit!
Waar ik ook vraagtekens bij zet zijn de micro-transacties. Je kan namelijk als je lui genoeg bent alles unlocken voor een kleine betaling met echt geld. Al kun je alles gewoon halen door virtueel geld te verzamelen. Dus ik snap het punt niet, want binnen een no-time ben je al een virtuele miljonair en heb je al deze opties niet nodig. Iets waar ik me echt aan erger is de slechte uitleg in de game. Je ziet bijvoorbeeld links van je scherm een soort van vlammetje met een balkje. Als je iets ramt gaat hij omhoog. Je denkt dan; “Ok dit is me schade dus?” maar nee, ik heb via Internet op moeten zoeken wat dit is. Het heeft niets met schade te maken maar het is hoe hoog je wanted level is.. “Aahhhhh, logisch? not”.

Nieuwe dingetjes zijn wel ok:
NFSU heeft ook een aantal nieuwe opties, meest verfrissende is wel de ‘cop n robbers’ modus. Je speelt namelijk in twee teams van vier personen, de ene de agenten en de andere de boefjes. De thema is simpel, als agent vang je de boefjes en de schurken moeten proberen te vluchten van de wet. Hoe sneller je ze te pakken krijgt als agent, hoe beter je zult scoren. Maar lukt het jou als boefje voor de tijd verstreken is te vluchten? Dan win jij! Dit is leuk maar niet leuk genoeg om de game goed te houden.Tja, voor de rest heeft NFSU alles wat je verwacht van een race game. Je kan nieuw auto’s kopen of autos kopen wat nog niet eens uit zijn. Als voorbeeld de nieuwe Renault Megane, maar vind je deze niet mooi genoeg? Dan kun je deze volledig naar jou stijl en wens aan passen. Nieuwe velgjes of nieuwe spoilers zijn er zeker genoeg. Ook kun je de auto upgraden met een betere motor of remmetjes. Dit om je auto nog beter te laten maken.

De soundtrack is tenminste goed
Is er dan helemaal niets goed in deze game? Nou ruw gezegd is alleen de soundtrack goed te doen terwijl die niet eens van EA zelf zijn, want ze hebben artiesten zo als The Prodigy, Nine Inch Nails, Supergrass, Pendulum en Lady Tron er in verwerkt. Iets wat wel aangenaam is tijdens het racen! Fijn zijn ook de geluiden, de virtuele auto’s klinken bijna net als de echte bakken uit de normale wereld. Want sommige race-monsters in de game hebben namelijk die heerlijke diepe gebrom en gebrull van honderde paardenkrachten waar iedereen zo van houdt. Helaas zijn dit ook echt alle punten waar Need for Speed series tegenwoordig sterk in staan. De rest is bij deze game sterk verslapt en verzwakt.

Mijn conclusie over Need for Speed : Underground is zeer negatief. Deze NFS zuigt gigantisch hard, het is niet meer zo leuk en goed als de oude Need for Speed games. Er is werkelijk niets goeds uit gekomen in de experimentele blend. Ondanks dat ze dingen lenen van oude Need for Speed games. Deze Need for Speed sla ik persoonlijk dus over, er zijn genoeg betere alternatieven op de markt. EA Games mag weer opnieuw beginnen met uitvogelen hoe ze een race game moeten maken.

Platform: Wii, DS, XBOX360, PS3, PSP, PC
Genre: Racing
Online mogelijkheden: Ja