Als je terug gaat in de tijd en uit komt bij bijvoorbeeld de Nintendo 8 bit versie, dan heb je een controller met erg weinig knoppen. Zo’n 5 in totaal. Als je deze naast een controller legt van bijvoorbeeld de Playstation 3, dan heb je iets meer variatie, dan zit je op zo’n 14 mogelijkheden. Best een verschil.Het is nu zelfs zo dat Microsofts ‘Peter Molyneux’ en Sony’s ‘Phil Harrison’ zich hebben uitgelaten over de gamepads tijdens de Game Developers Conference. Volgens deze beide heren zijn de controllers van nu te ingewikkeld en hebben ze veel te veel knoppen.

wrote
“We gebruiken amper de helft van de knoppen op de Xbox 360 controller,” geeft Molyneux toe. “Mijn droom is dat iemand die nog nooit een controller heeft aangeraakt, een pad op kan pakken en lekker Fable 2 kan spelen,” aldus de baas van Microsofts Lionhead studio.

Phil Harrison is wel vol lof over de Wiimote en de Apple Iphone, deze apparaten zijn erg gebruiksvriendelijk;

wrote
“Ik zag een aantal weken geleden een kind van twee jaar die zonder enige moeite met een Iphone aan het spelen was. Straks drukt hij met zijn vingers op de televisie om van kanaal te wisselen, dat werkt natuurlijk niet. Maar dat kind heeft gelijk, de industrie heeft het fout. Zo zou het moeten gaan.”

Natuurlijk ziet een controller met veel knoppen erg indrukwekkend uit. Maar wees nou eerlijk, gebruik jij ze allemaal regelmatig tijdens het spelen van jouw games? Het is natuurlijk afwachten of de producenten iets gaan doen aan hun controllers.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.