Dagen, weken, maanden heb ik gewacht. En op 15 november kwam eindelijk Pokémon Sword & Pokémon Shield uit op de Nintendo Switch. Is het spel het wachten waard? Lees hier de review van Pokémon Sword.

Ik heb zelfs speciaal deze dag vrij genomen om dit spel te kunnen spelen. Op het internet was vooraf al informatie gelekt, maar dat probeerde ik niet te lezen. De magie zou dan voor mij weg zijn en misschien dat ik minder enthousiast ben over het spel. Hoe dan ook. Ik heb me de afgelopen weken aardig ingehouden om het niet te lezen.

Het begin

Je kan kiezen of je de game in je hand wil spelen of vanaf je grote tv-scherm. En natuurlijk koos ik voor dat laatste, heerlijk. Naast dat kan je ook gebruik maken van de Joy-con’s om de game te spelen. Net wat je zelf prettiger vindt. Het verhaal start zoals gewoonlijk in jouw vriendelijke geboortedorp in de Galar regio. Prachtige grafische plattelandsomgeving waarin Pokémon schapen en vlinders te zien zijn. Mijn rivaal Hop komt mij ophalen, omdat zijn grote broer Leon Pokémon Champion is. In Galar worden gevechten gehouden in grote voetbalarena’s waar Pokémon gigantisch kunnen worden. Dit wordt Dynamax genoemd. Per Pokémon gevecht kan er maar 1 Pokémon 3 beurten lang huge zijn en krachtige aanvallen op de tegenstanders afvuren. En ik als trainer wil dit ook kunnen.

Niet van de Pokémon Professor maar bij Leon kan jij kiezen uit één van de drie starters. Daarna kiest Hop en de laatste gaat met Leon mee. Je gaat je moeder nog even gedag zeggen, gaat even langs de professor en haar kleindochter en dan is het tijd voor het grote avontuur. Tijd om Pokémon Master te worden! Het duurt wel even voordat je eindelijk zelfstandig op pad kan gaan vergeleken met andere Pokémon-games.

Stap voor stap

Tenminste. Er wordt bij elke handeling verteld wat je moet doen en waar je moet zijn. In je menu lees je onderaan wat de volgende stap is en in de Town Map zie je netjes een rood vlaggetje op de plek waar je moet zijn. Erg handig dat ze dit toegevoegd hebben in het spel voor als je nog onbekend met Pokémon, maar voor ervaren spelers, zoals ik hoeft dit echt niet. Helaas kan je dit niet zomaar uitzetten in de opties.

Het is de bedoeling dat je tijdens jouw reis Pokémon vangt, traint en de acht Gym Leaders van verschillende types verslaat om naar de Pokémon League te mogen. Ieder gym heeft ook zijn eigen uitdagingen om tot de leider te komen. Zo moest ik bijvoorbeeld alle 20 Wooloo’s verzamelen en een quiz doen. De ene leider is sterker dan de andere. En allemaal gebruiken ze de toegevoegde Dynamax optie die ze vaak bij hun laatste Pokémon pas gaan activeren. Het zijn krachtige moves waar je op voorbereid moet zijn, want anders verlies je snel. Zolang jouw Pokémon van gelijke of hogere levels is ten opzichte van de tegenstander, dan komt dat wel goed. Ik zorg dat ik altijd gevarieerde Pokémon bij me heb, zodat ik altijd een tegenaanval kan doen. Tijdens zo’n match in de arena hoor je ook het publiek toejuichen wat best vermakelijk is.

Omdat je in een verhaallijn zit, loopt het dag- en nachtritme niet gelijk met de realiteit en dat vind ik nogal storend. Dit verandert gelukkig wanneer je de game heb uitgespeeld, dus de Pokémon League heb verslagen. In de Wild Area loopt dit wel goed, wat eigenlijk wel gek is.

Wild Area, Pokémon Camp en overheerlijke curry’s maken

Een hele leuke toevoeging aan het spel is de Wild Area, waarin je een grote hoeveelheid aan verschillende Pokémo tegen kan komen en kan vangen, mits je een hoog genoeg level bent. Ik had verwacht dat dit pas na de vierde of vijfde gym zou zijn, omdat je al wat sterker bent en meer ervaring heb in Pokémon vangen. Nee, deze area kan je al betreden wanneer je de eerste trein hebt gepakt die eerder moet stoppen omdat er Pokémon op de rails spelen.
In deze open wereld heb je verschillende gebieden waarin het weer een grote rol speelt en dit verschilt enorm. Je ziet diverse den’s gloeien waarin je Watt’s kan verzamelen en kan uitgeven aan items. Zie je een grote lichtstraal naar de hemel rijzen? Dan vind je daarin een Dynamax Pokémon die je moet verslaan, samen met drie andere Trainers. Je kan dit online of offline doen. Het leuke is dat wanneer je deze Pokémon verslaat (in max. 10 beurten) je deze kan vangen en zeldzame items kan ontvangen. Ik spendeer hier wel veel tijd in omdat elk dag(deel) anders is. Tijdens het sprokkelen van Watt’s kom je geregeld items op de grond tegen die je kan gebruiken of tegen hoge prijs kan verkopen in de Poké Mart.

Daarnaast kan je met jouw Pokémon een kamp opzetten en samen tijd met elkaar door brengen. Hierdoor worden de Pokémon vriendelijker naar jouw toe als Trainer. Tijdens het reizen naar Gym’s kom je onderweg ook Trainers tegen die een kamp hebben opgezet waarin je kan joinen. Ook kan je met jouw Pokémon spelen door middel van een bal te gooien of met een kattenspeeltje te spelen. Maar naast dit kan je ook overheerlijke curry’s maken met verschillende ingrediënten. In totaal kan je 130 curry’s maken (!) van ingrediënten zoals aardappelen, bonen en hamburgers die je tijdens jouw reis kan kopen of vinden.

Pokémon Sword en Pokémon Shield is de 2de Pokémon game die exclusief op de Nintendo Switch is verschenen. Ik was heel blij dat deze game heel anders is dan Pokémon Let’s Go, Pikachu of Eevee. Je verzwakt een wilde Pokémon met de jouwe en vangt hem. Dit is wat ik gewend ben en het voelt fijn om weer eens een echte nieuw avontuur te kunnen spelen.

Het is verfrissend om gevechten in te gaan waarvan je niet meteen weet wat het type is van de Pokémon tegenover je. Dynamax is een leuke toevoeging aan de battle en de Max Raid Battles in de Wild Area zijn verslavend.

Wat heel erg jammer is dat de game op sommige momenten net te ambitieus lijkt voor de Nintendo Switch, waardoor er technische problemen kunnen voorkomen. Daarnaast blijft het een feit dat nog niet de helft van het totaal aantal Pokémon in de game zit. Hier ging een hele discussie over op het internet. Ik vind het jammer dat ik niet alle Pokémon kan vangen als ervaren speler. Maar een beginnende speler kan zich hier goed vermaken met de involledige Pokédex.

Het ontbreken van een groot aantal door velen geliefde Pokémon is een grote minpunt. Het bedrijf achter Pokémon Sword & Shield, Game Freak, had op zijn minst alleen de namen of een volledige lijst kunnen maken en bijvoorbeeld door middel van updates of DLC’s extra Pokémon toe te voegen. Ik ben alleen bang dat dit niet gaat gebeuren.

Wendy’s oordeel:
Pokémon Sword is een prachtige toevoeging aan de Pokémon-serie. De game is verfrissend waarin Engeland (hun inspiratiebron) goed tot zijn recht komt in prachtige omgevingen en vermakelijke arena gevechten waar het publiek toekijkt. Ook de Wild Area is zeer verslavend om Dynamax Pokémon te kunnen vangen in lichtgevende den’s, alleen of samen met 3 andere spelers online.

Helaas ondervindt de game wel af en toe technische problemen, vooral als je online gaat. Vertraging met laden van het spel en haperingen. Daarnaast bevat de game niet alle Pokémon, waardoor dit vervelend kan zijn voor een ervaren Pokémon-speler.
+ Nieuwe Pokémon
+ Gigantische Dynamax oproepen en vangen
+ Wild Area verkennen