Het is zomervakantie! Eindelijk kunnen we genieten van de zon, rust en games. Hoewel (nog) niet iedereen vakantie heeft, kan je nog wel het gevoel krijgen dat het wel is. Een van de klassieke games die zeker dat uitstraalt is Super Mario Sunshine voor de Nintendo GameCube. Via deze weg neem ik jullie mee naar Isle Delfino.

Mario, Peach en Toadsworth (de ouderling van de Toads) zijn op weg naar een welverdiende vakantie. Bestemming: het tropische eilandresort Isle Delfino. Een eiland in de vorm van een dolfijn waarbij je 10 plaatsen kan bezoeken, waaronder de heuvelachtige Bianco Hills, de havenstad Ricco Harbor en attractiepark Pinna Park. Lijkt mij de ultieme vakantie toch? Maar niets is minder waar…
Na een ruige landing op het vliegveld zien ze dat het mini-eiland bevuild is met graffiti. Dit bewegende smurrie is door Shadow Mario gedaan. De eilandbewoners Piantas en Nokis beweren dat Mario hun geliefde eiland heeft bevuild, terwijl Shadow Mario de veroorzaker is. Spoiler alert: later in het verhaal blijkt dat Shadow Mario Bowser Jr te zijn. Mario wordt opgepakt door de lokale politie en veroordeeld. Wat blijkt, door al dat graffiti is de zonkracht op Isle Delfino erg laag. De zonkracht komen van de Shine Sprites en die zijn gestolen. Nu moet Mario het eiland schoonmaken en alle Shine Sprites terugvinden om de zonkracht op Isle Delfino naar zijn oude state te herstellen. En dit doet hij met behulp van FLUDD, een watersysteem dat krachtige water spuit dat zelfs hardnekkige graffiti verwijderd.

Na een nachtje in de cel begint Mario in de vroege morgen aan zijn taakstraf. Liggen op het strand of zwemmen in de oceaan zit er voorlopig nog niet in voor hem en de rest. Het wordt allemaal erger als Mario de werkelijke dader ziet, Shadow Mario. Hij ontvoerd Peach, Mario rent achter hem aan en spuit de dader nat en redt de prinses (alweer). Maar je denkt dat je hem neer hebt gehaald, maar dat is niet zo. Shadow Mario rent naar het standbeeld in Delfino Plaza toe en besmeurt het. Hij verdwijnt in het getekende M-teken. Dit is het eerste wereld waar Mario Shine Sprites kan terughalen. Hier begint het spel pas.

Dit is de tweede 3D-platform game uit de Super Mario-series na de release van Super Mario 64 voor Nintendo 64 in 1996. Super Mario Sunshine kwam officieel op 4 oktober 2002 uit in Europa voor de Nintendo GameCube. Het spel kreeg lovende recensies, waarbij vele recensenten onder ander de graphics prezen en de vrije bewegingsruimte van Mario. In 2006 zijn er al maar liefst ruim 5,5 miljoen exemplaren verkocht wereldwijd. En nog een leuk feitje: dit spel staat op de derde plek van beste verkochte GameCube games aller tijden. Dit spel biedt zoveel variatie aan, waardoor dit spel nog steeds geliefd is bij spelers. Ik ben er één van.

In totaal kan je 120 Shine Sprites vinden. Dit kan je doen door bijvoorbeeld in alle werelden alle levels te voltooien en alle blue coins verzamelen en inleveren. Blue coins kan je vinden in alle beschikbare gebieden. Een groot deel van deze blauwe munten kan je makkelijk zien en grijpen, maar voor sommigen moet je toch iets meer moeite doen. Ik ga niet zeggen hoe, want anders verklap ik te veel. En verder kan je Shine Sprites vinden in Delfino Plaza. Gebruik FLUDD en dan kom je al een heel eind mee. Wellicht vind je Shine Sprites op plaatsen die je niet zomaar verwacht.

Jouw maatje FLUDD kent meerdere mondstukken. Deze komen stuk voor stuk beschikbaar wanneer Mario verder in het spel is. Je begint met twee mondstukken: de standaard waar FLUDD waterspuit en Mario richting aangeeft en de Hover mondstuk, waarbij je voor een korte tijd zweeft. Later speel je Rocket nozzle vrij, waarbij je Mario hoog de lucht inschiet, en de Turbo nozzle zodat Mario met hoge snelheid beweegt en zelfs over water rent. Belangrijke tip: vergeet de watertank van FLUDD niet te vullen. Dit kan je doen op plekken waar water beschikbaar is.
Voor alle Yoshi fans…hij is beschikbaar in dit spel! Heb geduld. Je speelt pas Yoshi vrij als je op een bepaalde punt in het spel bent. Wanneer het zover is, vind je een Yoshi-ei op het plein van Delfino Plaza.

Wat was ik blij toen ik Super Mario Sunshine had gekocht. Het gebied waar Mario kan lopen is vrij ruim, wat ik zelf heel erg fijn vind. Elke wereld heeft een ander thema waarbij de levels daarop gebaseerd zijn. Geen enkel level is hetzelfde, waardoor het spel erg variërend is. Zo kan je bijvoorbeeld in een boss battle terecht komen, alle 10 red coins verzamelen of moet Mario zonder FLUDD door een level heen komen. Dat laatste is erg irritant, dus zorg ervoor dat je voldoende levens hebt. Kwam ik er niet uit, dan ging ik een ander level doen in ander wereld. Net zo lang totdat ik een Shine Sprite vrijgespeeld had.
Na al die jaren verveel ik me nog steeds niet aan Super Mario Sunshine. En waarom zou ik? Dit spel valt in mijn rijtje ‘Games die ik altijd met veel plezier speel’ en dat zal de komende jaren nog steeds zijn. Ik hoop stiekem dat er een vervolg komt. Tot die tijd speel ik met veel liefde dit nogmaals. Ieder jaar als de zomer nadert, krijg ik dat gevoel dat haast niet beschrijven is. En dan kijk ik naar mijn gamekastje waar Super Mario Sunshine instaat en denk: ‘Het is weer zomer. Hoogtijd dat Mario weer op vakantie gaat naar Isle Delfino’.

About Wendela

Fan van Legend of Zelda en Pokémon-games. Een grote zwak voor game merchandise.

View all posts by Wendela

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.