In Monster Hunter 4 Ultimate draait alles om jagen en verzamelen. Samen met mijn virtuele rugzak vol wapens, ging ik met mijn mede avonturiers naar de grote velden, om op enorme en angstaanjagende monsters te jagen.

Mijn mond viel open van verbazing toen ik voor de eerste keer het spel op startte. Wat een monsterlijk mooie intro heeft deze game. De prachtige 3D beelden sleurde mij meteen mee in het avontuur. Waardoor ik mijn Nintendo 3DS niet meer aan de kant kon leggen. Voor de eerste keer is het mogelijk om in een Monster Hunter-serie volledig online en co-op te spelen op een handheld.

Nadat de vrolijke leider mijn hulp vroeg, om zijn mensen te beschermen, krijg je de basisingrediënten voor dit grote avontuur voorgeschoteld, in een soort van verhalende tutorial. De soms ietwat te lange dialogen (die je niet kan wegklikken) maakte mij soms ongeduldig, want ik wilde zo snel mogelijk met het echte werk beginnen. In de reizende karavaan waar jij, de hoofdpersonage, zich in begeeft word je als jager aangewezen. Jij moet de mensen beschermen tegen wilde monsters die in het land rondzwerven. De zwevende karavaan die rond reist is erg groot met best veel bewoners. Na een tal van een soort oefen missies, begint het dan eindelijk echt.

img_mh4u_1

Uitgestrekte actie RPG
Na een uurtje of twintig merkte dat ik erg verslaafd was geraakt aan deze game. Elk vrije uurtje dat ik had pakte in mijn Nintendo 3DS er weer bij. Dat gevoel wat je kunt hebben met een game; dat wanneer je even niets te doen hebt, je gelijk aan die game denkt. Ik wilde meer en meer. Ik wilde met nog meer bazen vechten om middelen te verzamelen. Om uiteindelijk betere wapens en bepantsering te bouwen.

Een paar simpele tikjes op de 3DS touchscreen en je kunt snel schakelen tussen de solo’s en lokale of online multiplayer. Dit is zeer gebruiksvriendelijk. Maar omdat de vooruitgang in solo campagne en multiplayer afzonderlijk geteld wordt, moet je een aantal van de meest saaie quests een tweede keer herhalen. Op deze momenten probeert Monster Hunter om opnieuw te benadrukken dat het erg van belang is om materialen te verzamelen voor de bouw van je bepantsering en wapens. Dit kan een kleine ergernis zijn voor je maar omdat ik weet dat dit een geweldige game is kan ik hier doorheen kijken. Helaas is voice chat niet mogelijk, je kunt elkaar wel berichten sturen. Ik kan je aanraden als je multiplayer wilt gaan spelen, dit met een bekende uit je vriendenlijst te doen. Het communiceren met andere spelers loopt hiermee uitermate goed.

img_mh4u_2

Als je een fan bent van Monster Hunter dan kan ik je maar een ding zeggen; deze game moet je kopen. Door de nieuwe wapens, monsters en locaties is dit een ware traktatie voor de fans. Hou je van Action Role Playing games, met veel diepgang dan zit je goed met Monster Hunter 4 Ultimate in je Nintendo 3DS. Een nadeel, deze game kost erg veel tijd, eigenlijk geen nadeel als je een zwak hebt voor dit soort games. Capcom zet wederom weer eens een fantastische Monster Hunter game neer!

img_mh4u_boxMirjam’s score

Gameplay: 9,5/10
Levensduur: 10/10