Shovel knight  is een 8-bit retro spel met muziek die precies bij de setting van de game past. In dit 2D- platform spel moet jij je ontvoerde geliefde redden van (bijna) onverslaanbare vijanden. Je bent een kleine ridder met slechts één schep als wapen. Deze schep is je redding want deze zul je vaak gebruiken in de game.

img_shovelknight_menu

Bij het opstarten van de game zie je het al, het menu scherm is helemaal in 8-bit en nostalgische muziek die klinkt zoals op de NES komt door de speakers. Welkom in de wereld van Shovel Knight. Eerst even de controls opzoeken voor ik mijn avontuur begin. Springen met A, graven met B, landen op de schep is A+ pijltje naar beneden en lopen is de pijltjes toets of de linker stick. Het gebruik van het Wii U Gamepad scherm is minimaal. Je ziet je inventaris op je kleine scherm. Voornamelijk kijk je op de televisie om de game te spelen.

img_shovelknight_1

Links bovenin op het scherm zie je jouw geld, daarnaast je item, daarnaast je levens. Een hartje staat voor twee slagen en rechts boven in beeld staan de levens van de boss. Als je in-game dood gaat, verlies je geld. Er zweven drie zakken met geld die je op kan pakken op de plek waar je daarvoor dood ging. Dit is erg frustrerend. Gelukkig bevat een level checkpoints. Dit zijn glazen bollen. Als je er langs loopt gaat er een vlam aan. Een level bevat meerdere checkpoints. Je kan ook je checkpoint vernietigen, dan krijg je er diamanten voor maar respawn je niet meer op deze plek.

img_shovelknight_7

Zoals ik al zei begin je jouw avontuur met een schep. Door het verloop van het spel zijn andere wapens te verkrijgen. Het spel bestaat uit levels en een landkaart. Dit deed mij erg aan Super Mario Bros. 3 denken. De map bevat levels, dorpen, kastelen en rondlopende vijanden. In Shovel Knight moet je de acht Knights of the Order of No Quarter met elk hun eigen thema verslaan. Elke boss heeft een eigen thema, denk aan vuur,- lucht of ijs.

img_shovelknight_4

Ik ben een groot spellen fan maar dit spel haalt het bloed onder mijn nagels vandaan. Ik denk dat ik (nog) meer moet oefenen want het frustreerde mij steeds dat ik dood ging en de boss meer levens had dan ik. Zelf ben ik ook geen 8-bit fan. We leven in 2014, we zijn die tijd allang voorbij, laten we ons richten op de toekomst en technologie, maar ik kan het mij voorstellen dat er ook veel gamers zullen zijn die dit een geweldig spel zullen vinden, juist door die 8-bit en bijpassende muziek.

img_shovelknight_6

img_shovelknight_5

Celine’s score: