Gooi die handen in de lucht, ga met die voeten van de vloer, schuif die bank aan de kant, trek dat polsbandje strak aan en houd een beetje afstand van elkaar. Het is tijd voor, Just Dance 2015!

Nu hebben mijn zusje en ik al erg veel lol gehad met de vorige edities en mijn zusje was dan ook laaiend enthousiast toen ze hoorde dat we de review samen gingen doen. Ik zeg samen, maar dansen met een bacteriële infectie aan je luchtwegen ging niet echt lekker, dus na vijf nummers heb ik vanaf de bank meegedaan.

img_Just_Dance2015_8

Vanaf de bank meedoen? Jep. Ook in Just Dance 2015 is volledig de dans moves nadoen geen vereiste om vier, soms wel vijf sterren te verdienen. Het is dan natuurlijk ook niet de bedoeling dat je alleen maar zittend vanaf de bank met een Wii Remote in je hand, als een ware Harry Potter tekeer gaat door alleen maar te zwaaien. Nee, ook Just Dance 2015 is het leukste met één of meerdere vrienden die allemaal vol enthousiasme de kat per ongeluk schoppen en elkaar voor het gezicht slaan.

img_Just_Dance2015_1

Dans je toch liever in je eentje dan kun je weer aan de gang op de World Dance Floor en het opnemen tegen mensen van over de hele wereld. Mensen kunnen hun danskunsten vertonen waarna deze worden opgeslagen. Zo dans je dus niet echt live tegen iemand maar wel tegen die persoon zijn record. Sta je sterk in je dansschoenen dan kun je het zelfs opnemen tegen VIPs zoals Lady Gaga. Ook level je je online profiel ondertussen omhoog. Overigens kun je ook met meerdere mensen de World Dance Floor uitdagingen aangaan. Naast Party Master Mode en Dance Mash Up is er in Just Dance 2015 ook Community Remix. Met de Community Remix neem je jezelf op via de Wii U Gamepad. Je kunt uit alle nummers kiezen en jezelf lekker voor lul zetten tegenover de hele wereld. Of mensen zich dan ook PEGI 3+ gedragen terwijl ze zichzelf filmen is een tweede.

img_Just_Dance2015_2

Wat voor nummers heeft Just Dance 2015? Nou, om te beginnen heeft de game 45 nummers, iets minder dan het beginaantal van Just Dance 2014. Uiteraard kun je later nog extra downloadable nummers erbij kopen of vrijspelen. Toen mijn zusje en ik de tracklist afgingen was het over het algemeen een positieve ervaring maar er zaten ook wat facepalm-nummers tussen. Frozen en One Direction zijn bij ons een hit. Ik vind de film Frozen niet eens leuk maar “Let it Go” heeft nu eenmaal een cultstatus bereikt. One-D, tja… Iedereen heeft zijn guilty pleasures en daar laat ik het maar bij. Just Dance 2015 heeft een mooie mix van oud en nieuw en uiteraard weer een “schepje buitenland” in de vorm van Bollywood. Wat ons meteen opviel was dat er niet word aangegeven welke moeilijkheidsgraad een nummer heeft, dus het is een beetje trial en error. Sommige nummers zijn erg op groepsdansen gefocust en dus minder geschikt om in je eentje of soms zelfs met zijn tweeën te dansen.

img_Just_Dance_2015_7

In Just Dance 2015 maak je een eigen profiel aan en kies je een sticker avatar uit. In het begin heb je nog niet zoveel keuze maar wanneer je nummers danst en sterren verdient unlock je steeds meer nieuwe avatars. Je profiel houdt meer bij dan dat. Nadat je je naam, leeftijd, geslacht en de plaats waar je vandaan komt hebt ingevuld, kun je onder andere persoonlijke playlists opslaan, je calorieverbruik en het aantal sterren wat je verdiend hebt bijhouden. Minpunt is dat je naam maximaal zeven letters mag bevatten, Heather wil dan nog, maar tot ongenoegen van mijn zusje, Kimberley helaas niet.

img_Just_Dance_2015_6

Mensen die niet goed kunnen dansen, kunnen vaak ook niet goed zingen, maar uiteraard zijn er de uitzonderingen. Voor die mensen heeft Just Dance 2015 weer de karaoke modus toegevoegd. Nog meer hilarische praktijken op die feestjes dus! Ben je wat serieuzer en dans je om af te vallen dan is Just Dance 2015 ook een prima fitness maatje. Met het bijhouden van het calorieverbruik en de Sweat Modus kun je naar hartenlust sporten. Of de game dan het bewegen van de Wii Remote bijhoudt of er vanuit gaat dat je daadwerkelijk de hele danspassen nadoet bij het berekenen van de calorieën is een beetje de vraag.

img_Just_Dance2015_7

Wanneer je nummers met een mooi aantal sterren voltooid speel je dingen vrij zoals de eerder genoemde avatars. Ook speel je DLC’s vrij en alternatieve versies. Er zijn negen alternatieve versies op negen verschillende nummers. Dit betekend dus eigenlijk gewoon dat er negen nummers zijn met een alternatieve dans die je vrij kunt spelen.

img_Just_Dance2015_5

img_Just_Dance2015_3

Na het spelen van Just Dance 2015 ben ik tot een aantal conclusies gekomen. Ik moet echt vaker de Macarena oefenen want ik bakte er niks meer van en mijn conditie is bagger, maar hiervan geef ik de infectie de schuld. Misschien komt het omdat wij Just Dance 2015 op de Nintendo Wii speelden, maar de laadtijden waren soms wat lang. Ook vonden we de tracklist niet echt overzichtelijk. Verder hebben we elkaar weer een paar flinke tikken uitgedeeld met de Wii Remote en was het toch vooral samen erg veel plezier hebben en lol maken. Ik zeg, kom met je luie reet van die bank en doe een dansje. Ik denk dat ik eindelijk weet waar de term “hold my beer and watch this!” vandaan komt.

img_Boxart_Just_Dance2015Heathers Score:

Totaalscore volgens reviewer: 8