Diablo 3 was al een tijdje uit op de PC, Xbox 360 en PlayStation 3. Diablo 3 Ultimate Evil Edition is nu naar de PlayStation 4 en Xbox One geport met maar liefst 60 frames per seconde. Diablo 3 Ultimate Evil Edition is inclusief de Reaper of Souls, de uitbreiding die een extra klasse, een vijfde hoofdstuk, de Nephalim Rifts en de Adventure Mode toevoegt. Ook heb je nog eens de mogelijkheid om je loot aan te passen. Ben je benieuwd hoe Blizzard dit heeft uitgewerkt?

Velen van jullie zullen vast denken dat het dezelfde game is, dat is deels ook wel zo maar deze versie biedt zoveel meer. Dat is wat ik in ieder geval heb ondervonden tijdens het spelen van Diablo 3 Ultimate Evil Edition. Want als iemand veel tijd in Diablo 3 heeft gestoken, dan ben ik dat wel.
Diablo III: Reaper of Souls – Ultimate Evil Edition_20140822211455
Heb je die Diablo 3 nog niet gespeeld en ben je in het bezit van een PlayStation 4 en/of Xbox One dan is dit het ultieme Diablo 3 pakket voor jou! Voor nieuwe Diablo spelers is dit het juiste moment om in te stappen. Het gaat hierom een versie die alleen op de consoles verschijnt, dus heel jammer voor de PC bezitters. In het begin toen de game voor het eerst verscheen op de PC ging dat niet zonder problemen. Er waren veel bugs en server fouten. In de loop van de tijd zijn deze problemen verholpen, en inmiddels is de Auction House gesloten. Hierin kon je met in-game geld en echt geld je loot kopen en verkopen. Hier was destijds veel kritiek op. Kortom met het verschijnen van de uitbreiding Reaper of Souls en andere extra’s is dit de Diablo game die Blizzard altijd al voor ogen had.
Diablo III: Reaper of Souls – Ultimate Evil Edition_20140822212628
Wat is Diablo eigenlijk voor een soort game? Diablo is een role-playing-hack and slash game die zich afspeelt in Sanctuary. Door het verslaan van vijanden verdien je experience points (xp), hierdoor wordt jouw karakter steeds sterker. Tijdens het spelen van Diablo 3 Ultimate Evil Edition reis je door vijf verschillende hoofdstukken, met elke keer weer als doel om die werelden te ontdoen van al het kwaad. Bij het verslaan van vijanden ontvang je niet alleen xp maar ook loot. De loot verschijnt in verschillende vormen, maten en kleuren. Dit is een van de belangrijkste onderdelen van de game, want door het verzamelen van zeldzame loot word je steeds sterker. En dit is precies wat Diablo games zo verslavend maakt. Het steeds weer opnieuw terugkeren in die werelden en steeds sterker worden, wat een heerlijk gevoel is dat toch! In deze versie heb je een grotere kans dat je zeldzame loot vindt en heb je de mogelijkheid om door te levelen tot maximaal level 70.
Diablo III: Reaper of Souls – Ultimate Evil Edition_20140822213402
Het verhaal speelt zich twintig jaar na de gebeurtenissen in Diablo 2 af in Sanctuary. Een vallende ster is neergekomen in New Tristram op de oude kathedraal (waar Diablo 1 zich afspeelde). Jij als hoofdpersonage wordt erop af gestuurd, om uit te zoeken waar deze mysterieuze ster vandaan is gekomen. De hoofdstukken zijn zeer gevarieerd, je hebt ook echt het gevoel dat je steeds weer op een andere plek bent in die wereld. Als speler heb je de keuze uit zes verschillende karakters; De Barbarian, Monk, Witch Doctor, Wizard, Demon Hunter en als laatste toegevoegd de Crusader. Ieder met zijn eigen specialiteiten.

Wat ik echt tof vind van deze versie is de Adventure Mode. Hierin kun je eindeloos door hakken en beuken. Dit is een heerlijke speelmodus om je karakter ontzettend sterk te maken en zeker niet te vergeten om steeds betere voorwerpen te vinden. In deze modus is de lootdrop naar mijn idee ook veel hoger dan tijdens het spelen van de hoofdstukken. Als je eenmaal het verhaal een keer hebt uitgespeeld krijg je toegang tot de Adventure Mode. Hierin kun je alle hoofdstukken vrij bezoeken en allerlei uitdagingen aangaan, met als beloning veel xp en loot!
Diablo III: Reaper of Souls – Ultimate Evil Edition_20140822214027
Diablo spelen op de consoles heeft ook een zeer sociale kant. Buiten dat je ook online met spelers het avontuur kan aangaan, kun je dat ook thuis op de bank met vrienden. Beide co-op versies werken prima. Maar er is toch niets leuker dan vier controllers aan te sluiten op je console en dan met elkaar gezellig te gamen. Geen gezeur met slechte verbindingen enzovoorts. Het maakt niet uit als iedereen een verschillend level heeft, want door de Apprentice modus wordt de zwakkere speler omhoog getild naar het level van de andere speler. Op die manier komt iedereen toch voor dezelfde uitdaging te staan. Met meerdere spelers Diablo spelen heeft ook voordelen met het verzamelen van zeldzame voorwerpen en gold, met hoe meer je speelt des te meer je ontvangt.
Diablo III: Reaper of Souls – Ultimate Evil Edition_20140822214636
Diablo 3 Ultimate Evil Edition is de beste editie voor de consoles, een beter uitgewerkte en een completere ervaring, nu volledig in Full HD. Een heerlijke besturing, alles klopt gewoon. Hier word ik als gamer erg blij van. Wat is dit toch een geweldige toffe game, dit is en blijft een van mijn favorieten. Ik ben net als een klein kind, niet weg te slaan achter de PlayStation 4. Zeker nu met de Adventure Mode en het openen van nieuwe Rifts. Hiermee komt er helemaal nooit meer een einde aan je Diablo avontuur. Het wordt allemaal nog leuker als je Diablo 3 al hebt gespeeld op de consoles, want je kunt je complete save game meenemen naar Diablo 3 Ultimate Evil Edition. Dus ook je level 60 karakters!

img_diablo3reaperofsoulsultimateeviledition_boxMirjam’s score

Gameplay: 10/10
Fun: 10/10