Mocht je net als Laura een zwak hebben voor Benedict Cumberbatch en een draak schattig vinden dankzij zijn stem, dan zul je deze game waarderen. Mocht je niet weten wat een Benedict Cumberbatch is of geen fan zijn, dan is deze review verplichte kost.Het is een beetje snel dat TT Games weer een nieuwe LEGO-game uitgeeft. We hebben The LEGO Movie Video Game nog niet eens op 100 procent kunnen behalen, maar we moeten verder. Ik ben daar eerlijk gezegd wel blij mee, want ik vond de videogame van de film wat tegenvallen. Plus, LEGO Lord of the Rings was fantastisch en daar zal TT ongetwijfeld weer veel inspiratie uit putten voor deze game. In LEGO The Hobbit draait het allemaal om de twee Hobbit-films van regisseur Peter Jackson die inmiddels zijn verschenen. De laatste film(s) worden later toegevoegd als downloadbare content.Je speelt dus het hele verhaal van Bilbo tot het einde van de tweede film, die geweldige confrontatie met Smaug. Daarover alleen al zou ik uren kunnen schrijven, ware het niet dat ik daar niet helemaal zo positief over ben als ik zou willen zijn. Ik heb namelijk wel erg lang tussen de goudstukken rondgelopen in Smaugs domein, vanwege een enorm frustrerende bug die mijn PlayStation 4-game teisterde. Enkele essentiële elementen in de game werden niet geladen, wat ik niet kon weten, waardoor ik drie kwartier al het mogelijke heb geprobeerd om verder te komen, zonder enig succes.Opstarten, een heel stuk opnieuw doen en tot de conclusie komen dat ik daar goed aan deed was wat er toen gebeurde. Ik kwam er immers bij de tweede keer langs dat stukje komen pas achter dat die game gewoon hele pilaren en zelfs een hyperbelangrijk puzzelstukjes om verder te gaan niet had geladen. Ik had kunnen zoeken tot ik gestorven was, had ik niet zo’n watje geweest en gefrustreerd de game opnieuw gestart. Goed, tot zover mijn woede over deze bug die nog net even aan het eind kwam etteren. Verder is The Hobbit namelijk een ontzettend toffe gamereis in een land dat niet helemaal van LEGO is, maar wel voor een groot deel.

The Hobbit brengt meerdere eigenschappen uit eerdere LEGO-spellen bijeen. Zo heb je wederom diverse personages te kiezen en vrij te spelen, die allemaal zo hun specialiteit hebben. De dwergen kunnen allemaal worden opgestapeld om hogerop te komen in een game, en de bruine tovenaar kan dieren helen wat ook een manier kan zijn om verder te komen. Soms moeten LEGO-poppetjes samenwerken om grote eindbazen te verslaan, soms moet je op het juiste moment op de het juiste knopsymbool drukken om rake klappen uit te delen.In principe voelt The Hobbit dan ook niet aan als een supervernieuwende LEGO-game die het even helemaal anders doet. LEGO City Undercover deed dat bijvoorbeeld wel en op zich mag dat wat mij betreft ook met de volgende LEGO-game wel gebeuren. In The Hobbit is het prima, juist omdat Lord of the Rings eenzelfde sfeertje had en die zo fijn is. Het leuke is namelijk dat de stemmen, zelfs de letterlijke quotes, van de film worden gekopieerd en ook de bekende melodieën uit de films komen voorbij. Je bevindt je dus eigenlijk als je je ogen dicht zou houden al helemaal in die wereld die Tolkien ooit in zijn dikke boeken beschreef. Hoewel de Hobbit dan weer een dun boekje is, maar je begrijpt wat ik bedoel.Fijne geluiden, maar het oog wil ook wat. Dat krijgt hij ook wel. Nu moet ik zeggen dat in mijn optiek de LEGO-games niet ideaal zijn om te bekijken hoe geweldig je PlayStation 4 het qua beeld doet, maar aan de andere kant is er zeker niets op te merken aan hoe de wereld en de vele figuren erin eruit zien. Veel levels bevatten nevel, wat natuurlijk wel een erg makkelijke achtergrond is, maar ik vind het altijd weer vrolijkmakend om in het kleurrijke Hobbitdorpje rond te wandelen.

Verder zijn er behalve hele fijne dingen uit eerdere LEGO-games, ook een aantal nieuwe dingen te bespeuren. Het meest interessant daarin is het verzamelen van grondstoffen. Het deed me heel erg denken aan een MySims, waarvan het eerste deel heel tof was en latere delen van kwaad tot erger gingen, maar daarin was het ook de bedoeling om grondstoffen te verkrijgen om daar vervolgens dingen van te bouwen om verder te komen. Zo is het ook in deze game. Wanneer je objecten stukslaat voor studs (LEGO-geld) dan komen er niet alleen studs uit, maar ook vaak die grondstoffen. Dat kunnen planken hout zijn of edelstenen, die je op speciale plekken in het level kunt omruilen voor een bouwsel.Dat bouwsel bestaat dan bijvoorbeeld uit 5 planken, 2 stukken touw en 2 groene edelstenen. Dat is niet letterlijk zo, maar dat is nu eenmaal wat je ervoor moet inleveren. Vervolgens gaat de game a la oude LEGO-handleiding het bouwwerk in elkaar zetten, waarbij jij zo snel mogelijk het blokje moet selecteren dat af en toe vaag wordt aangegeven. Doe je dat goed, dan verdien je meer geld zodat je eerder Master Burglar wordt (aan die titel heb je weinig, maar het brengt je dichterbij het uitspelen op 100 procent). Het belangrijkste is dat het bouwwerk af is en jij verder kunt gaan met je LEGO-leven. En dat leven is echt een heel tof avontuur om je even een weekendje helemaal in te verliezen. Als je voor de volle honderd procent gaat, is dat zelfs wel meerdere weekenden.

Een kleine sidenote die ik toch even moet maken, is dat het heel erg is aan te raden om LEGO samen met iemand anders te spelen. Het is naar mijn mening nog steeds een van de vetste franchises om co-op te doen en hoewel het nog steeds enorm balen is dat Player2 geen trophies krijgt, is het een game die erg als teamwork voelt terwijl je niet heel erg op elkaar bent aangewezen. Ik heb er in ieder geval erg van genoten om hem weer samen te spelen. Heb je geen Player2, dan is er geen LEGO-man overboord, in je eentje is hij namelijk ook heel erg leuk.Het is en blijft namelijk een charmante franchise met humor en grappige animaties. Wat ik bijzonder vind is hoe het team van TT Games herkenbare belevenissen uit de film net even wat aandoenlijker weet te maken. Ik vond The Hobbit 1 en 2 allebei heel leuk in de bios, maar ik ben ze door LEGO The Hobbit echt wel anders gaan zien, er gebeurt namelijk veel meer bijzonders dan je denkt en dat leer je absoluut te waarderen tijdens het spelen van deze game. Mocht je de films niet hebben gezien, dan kun je alsnog helemaal meeleven want de acteur die Saruman speelt, Christopher Lee, heeft het verhaal ingesproken dat met tekeningen wordt verteld, allemaal tussen de cutscenes en levels door.Ik zie dat ik inmiddels een heel epistel heb geschreven over deze nieuwe LEGO-game, terwijl ik het gevoel heb dat ik net ben begonnen. Ik moet zeggen dat ik erg verrast ben door hoe vet deze nieuwe TT-game is geworden. Juist omdat hij zo snel na de vorige verschijnt en die wat tegenviel, is het een hele opluchting om te zien dat TT echt zijn best wel doet. Er zitten veel favoriete elementen uit eerdere LEGO-games in deze game verweven, maar ook wel wat nieuwe dingetjes die de moeite waard zijn. Of je hem nu in je eentje speel of co-op, en of je nu voor 100 procent gaat of gewoon het uitspelen van het verhaal; LEGO The Hobbit is een game die je eigenlijk niet mag missen, want hij is voor kleine ukkies net zo leuk als oude opa’s en alles daar tussenin.

Niet dat het allemaal koek en ei is, want ik ben mijn review niet voor niets begonnen met het bug-verhaal. Ook heb ik regelmatig LEGO-mannetjes zien haperen en vast zitten achter stenen enzovoorts. Er is dus toch een zekere tijdsdruk geweest bij TT Games om dit spel snel af te hebben, wat ik jammer vind. Ik zie sowieso niet helemaal waarom de game per se nu al uit moest komen, het had makkelijk nog 1 of 2 maanden kunnen wachten. Die glitches en bugs zijn echt slordig en juist omdat LEGO-games van die games zijn waarin je je soms echt het schompes zoekt en begint te denken dat er vast een fout in de game zit omdat je anders allang de uitweg had gevonden, is het vervelend als je tot de conclusie moet komen dat het inderdaad best eens aan de game zou kunnen liggen.Verder heb ik heel erg genoten van dit Hobbit-avontuur. Er is ondanks die foutjes echt wel over de game nagedacht en er zijn heel veel kleine details in te vinden die je zullen doen glimlachen. Soms is het alleen al de moeite om in een cutscene niet naar het grootst in beeld genomen personage te kijken, maar juist eentje in de achtergrond. Ook vind ik het opstapelen van dwergen een toffe nieuwe mogelijkheid, want daardoor zijn de levels minder in de ‘laagte’, maar ga je ook echt hoger- en hogerop. LEGO The Hobbit is echt een reis waarop je wordt meegenomen en de personages zijn allemaal – ook de badguys – ontzettend leuk geanimeerd. Ik denk zelfs nog regelmatig aan de LEGO-Smaug, omdat hij supercool en ubercute is (dus niet alleen door zijn briljante stemgeluid). Sterker nog, ik ga verder spelen, want reken maar dat ik voor die 100 ga.

Laura’s Score
Gameplay: 8,5/10
Graphics: 7,5/10