Maxwell is terug in Scribblenauts Unlimited op de 3DS. Kunnen we nu nog meer woordcombinaties gebruiken? Ja! Hebben we daardoor veel meer vrijheid? Nee!

Je verwacht het niet, maar Scribblenauts Unlimited mag dan meer woorden kennen dan zijn voorgangers, je krijgt er niet een veel vrijer gevoel van. Dat komt voornamelijk omdat er heel specifieke dingen van je worden gevraagd. Maxwell gaat namelijk diverse gebouwen binnen waar hij bijvoorbeeld de brandweer of een ziekenhuis met vanalles moet redden. Of een restaurant, waarin je een vampier iets moet voorschotelen.

Het wordt je niet alleen een stuk minder vrij, maar ook een stuk minder moeilijk gemaakt. Natuurlijk kom je niet altijd meteen op een woord, zeker niet omdat het ook in het Engels is, maar over het algemeen is het een game waar je zo doorheen racet. Niet alleen omdat het zo makkelijk is, maar ook omdat het gewoon heel erg leuk is.Het mag dan minder vrij zijn en minder moeilijk waardoor de titel er toch een beetje naast zit, Scribblenauts Unlimited is nog steeds een hele toffe game. De personages die je onderweg tegen het houterige lijf loopt zijn eigenzinnig en grappig en het is heel erg leuk om te zien hoe ze reageren als je ze geeft waar ze om vragen. Vooral een koppeltje in het restaurant dat je hulp nodig heeft, wandelt heel schattig samen weg als je de opdrachten weet te voltooien.

Scribblenauts Unlimited is ontwikkeld door 5th Cell en komt naast 3DS ook op Wii U uit. Eerder is al de PC-variant verschenen, die onze hoofdredactrice Patricia onder de loep nam. Hoewel de PC-variant iets uitgebreider schijnt te zijn, is de basis hetzelfde gebleven. Je verzamelt bij elke persoon die je helpt Starrites die je bij een meisje genaamd Lily kunt inwisselen voor nieuwe levels. Ik vind het indrukwekkend hoeveel originele invalshoeken 5th Cell heeft weten te verzinnen voor deze game. Maxwell komt echt in de gekste situaties terecht.Hij niet alleen trouwens, want in dit nieuwe deel in de franchise ontmoeten we zijn familie. Om precies te zijn de grote aantallen aan broers van Maxwell. Je kunt ook met hen spelen, maar wat daar nou precies zo anders aan is heb ik niet echt kunnen ontdekken. Wat wel tof is, is dat in deze game veel meer een verhaaltje speelt waardoor je meer leert over het hoofdpersonage en dat was iets dat toch wel miste in eerdere games uit de serie.In tegenstelling tot eerdere delen, speel je niet meer echt losse levels maar wandel je rond in een open wereld die steeds verder uitgebreid kan worden naarmate je starrites verzameld en bij Lily inlevert. Aan de ene kant vind ik het een voordeel, want zo voelt de game meer als een geheel. Aan de andere kant is het ook wel verwarrend want zo is minder duidelijk te zien hoever je bent, of je niet dingen overslaat enzovoorts. Gelukkig helpt het onderste scherm je daar wel bij, want daarin is te zien hoeveel starrites je al hebt verzameld in een bepaald gedeelte.

Ik vind het jammer dat 3DS niet de ‘object editor’ of de co-op mogelijkheden heeft die de Wii U-variant wel bevat. Het is namelijk in mijn ogen nog steeds een game die het best speelbaar is op een handheld. Geen man overboord, ondanks de ietwat gelimiteerde opties heb je door de open wereld-opzet alsnog het gevoel dat je inderdaad ongelimiteerd bent in de game, precies zoals de naam doet vermoeden. Het is een toffe handheldgame, maar ik denk dat 5th Cell er best wat meer aan had kunnen doen om de 3DS-variant net iets inventiever of in ieder geval vrijer te maken.
Laura’s Score
Fun: 8/10
Levensduur: 7/10