Eventjes het stof van mijn Vita afblazen want hij gaat weer fanatiek gebruikt worden! Niet alleen als controller voor de PlayStation 4 maar ook om uren van mijn vrije tijd in een lekkere RPG te stoppen.
Soms komen er titels op je pad waarvan je eigenlijk het bestaan niet wist. Zo kreeg ik te maken met de Strategy-RPG Rainbow Moon. Ik had geen idee wat ik moest gaan verwachten van deze game en dan is het altijd een beetje eng om te beginnen. Maar gelukkig ging het goed. De makers van Rainbow Moon hebben één grote titel reeks gehad en dit was Söldner-X. Nu zijn dit altijd wel games voor de fans geweest, je moet het kennen en helemaal geweldig vinden.

In Rainbow Moon speel je met Baldren en hij komt vast te zitten in een andere wereld genaamd Rainbow Moon. Om dingen nog even iets ingewikkelder te maken is er een poort geopend waar monsters doorheen komen. Dit verstoort natuurlijk alle rust en Baldren is de persoon om er iets aan te doen. Je maakt een keuze uit een aantal spel mogelijkheden, dit heeft te maken met de moeilijkheidsgraad, maar zelfs op de easy mode word je nog in het diepe gegooid. In het begin word je bijna niets uitgelegd en pas nadat je een eindje op weg bent laten ze weten welke tactieken je eventueel zou kunnen toepassen. Als je vaker RPG’s speelt komen er een heleboel dingen overeen. Je loopt de gigantische wereld door en kunt personages aanspreken. Deze kunnen meerdere keren achter elkaar iets anders zeggen en sommige geven je quests. Quests lopen door elkaar heen en je hebt een aantal hoofdmissies maar, om sterker te worden zul je vooral veel side quests moeten doen. Het grappige is dat de wereld redelijk groot lijkt maar stiekem is het eerste gedeelte best wel gescript. Je kan niet zomaar alle kanten oplopen al krijg je wel dat gevoel. Pas later op een volgend eiland krijg je wat meer vrijheid.

Zodra je in de wereld tegen een vijand aan loopt krijg je een battlescherm, dit is een groot grid, denk maar aan een schaakbord waar één of meerdere vijanden op staan. Je kunt kiezen om ze aan te vallen maar soms kan dit alleen van dichtbij, dan kun je natuurlijk jezelf vakje voor vakje dichterbij plaatsen. Uiteraard kun je er voor kiezen weg te rennen of speciale krachten te gebruiken en zo maak je dus de strategische keuzes om zo je battle te winnen. Die speciale krachten zijn per personage verschillend en deze zal je niet al te vaak kunnen gebruiken omdat ze nu eenmaal veel Mana kosten. Soms is het handig om een aantal punten te bewaren voor dat beslissende moment van je battle.Bij de personages in je dorp kun je ook items kopen. Zo kun je je uitrusting bij de blacksmith laten maken of verbeteren en kun je drankjes kopen bij de wizard. Dit is natuurlijk erg handig om verder te komen maar als je niet zo’n expert bent in het spelen van RPG’s krijg je er maar bar weinig informatie over.

Rainbow Moon ziet er leuk uit voor een RPG het zijn grappige en stoere poppetjes en ze zijn zelfs een beetje geanimeerd. Vooral de speciale krachten en moves zijn erg leuk gedaan. Al komt er in het hele spel ook wel veel herhaling voor, is dat is niet zo heel erg. Ik vond het verhaal een beetje tegenvallen en dit is wel iets wat ik in een RPG echt nodig heb. Anders hou je mij niet zoveel uur geboeid. Ik denk dat de keuze voor de PlayStation Vita ideaal is. Dit is precies het platform waarop je dit wilt spelen. Lekker even in bed of tijdens het reizen naar je school of werk. En na twee gevechten kun je hem ook met gemak weer een paar uurtjes weg leggen.Voor een downloadable PlayStation Vita game is deze RPG zeker de moeite waard. Hou je er van om af en toe die hersens flink te laten kraken en wil je eens je 3DS met Pokémon X of Y aan de kant leggen voor de PlayStation Vita? Dan is dit jouw game.

img_road_not_taken_boxartDidi’s Score:
Fun: 6,5/10
Graphics: 6/10