Met mijn Vita mocht ik op zoek naar de InviZimals die zich verborgen houden in onze wereld. Ik ging dit avontuur aan en ontdekte dat er veel meer is dan wat we met het blote oog kunnen zien.

InviZimals begon ooit als een PSP game, Sony probeerde hierbij een kaskraker zoals de Pokémon serie te evenaren. Helaas kon je dit spel alleen maar spelen met de Eye cam en deze was niet bij iedereen in het bezit. Nog steeds draait InviZimals om interactiviteit en als er een systeem is waarbij de mogelijkheden hiervan niet openhouden, dan is dit wel de PlayStation Vita.Omdat er veel gegamed moet worden, vind ik het altijd lekker om een game te reviewen op één van de portable consoles. Dus toen ik voor het eerst het InviZimals kaartje in mijn Vita stopte zat ik ook lekker in de trein onderweg naar mijn werk. Dit bleek echter niet de beste plek om dit spelletje te spelen.

Zodra je de game opstart krijg je een filmpje te zien over Hiro een jongen die op zoek is naar een item. Zodra hij dit heeft verschijnt er ineens een InviZimal, hieraan weet hij nog maar net te ontsnappen. Gelukkig heeft hij gevonden waarnaar hij opzoek was en worden wij door professor Nakamura aangesproken. Het leuke aan deze scenes is dat het oogt als een serie die de jeugd op de tv zou kijken. En als er dan een man is die recht naar jou kijkt en je verteld over de PlayStation Vita die jij in je hand hebt, dat deze de link is tussen onze wereld en de wereld van de InviZimals dan ben je gelijk helemaal in het verhaal. De professor legt dus uit dat jij met je Vita de InviZimals kan zien en zelfs kan vangen. Er zijn drie manieren om de InviZimals te vinden: via kleur, geluid en met behulp van je AR-Kaarten. Zie daar mijn eerste probleem in de trein. AR-kaarten, wat waren dat ook alweer? Oh ja deze zaten bij je Vita. Nou hopelijk had ik ze wel want mijn Vita was een tweedehands en als mensen iets niet meer terug in de doos stoppen zijn het die kaartjes wel. Nu ging ik er vanuit dat ik deze handeling wel over kon slaan, maar helaas. Er zat niets anders op dan wachten tot ik weer thuis was. Eenmaal thuis heb ik niet eens de moeite gedaan om in de doos te duiken, maar heb ik gelijk even een printje uitgedraaid vanaf de computer.

Inmiddels was ik zo benieuwd hoe ik die lieve beestjes ving. En het vangen werkt allemaal met je camera, want de InviZimals komen tot leven in jou leefomgeving. Zo kwamen ze uit mijn tafel en uit mijn muur en moest ik zelfs één van de beestjes na zingen, en geloof mij, dan ben je heel erg blij dat je thuis zit en niet in de trein. Zodra je deze gevangen hebt kun je een arena bouwen en battles gaan spelen om zo de InviZimals sterker te maken.Eigenlijk bestaat de game dus uit allemaal kleine elementen van losse puzzeltjes tot vechten in een arena en het zoeken van ongeveer 150 InviZimals die verstopt zitten in onze wereld. Grafisch is het een leuke game. Alles is kleurrijk en vrolijk en dit maakt de gevechten van de beestjes ook een stuk minder agressief. Dat je af en toe moet luisteren naar de uitleg van de professor is niet zo heel erg en de tussen filmpjes maken het zelfs allemaal nog realistischer en leuker voor de kids. InviZimals haalt alles uit je Vita en er is geen knopje of plekje op je touchscreen wat niet gebruikt gaat worden. En dat je zelfs je AR kaarten erbij moet zoeken, wil toch wel zeggen hoeveel mogelijkheden deze game bied. Het verzamelen in deze game vond ik echt heel leuk en de filmpjes tussendoor ook. De Arena battles vond ik soms iets te eentonig, maar dit heb ik ook bij Pokémon.

De game is voor kinderen bedoeld vanaf zeven jaar. Hij kan voor deze jonge kinderen misschien nog wel iets te moeilijk zijn, Maar nu heb ik me er ook vaak genoeg in vergist hoe snel deze leeftijd iets oppikt. Misschien betekent het wel gewoon dat ik oud word als ik vier keer dood ga bij het vangen van één van mijn eerste InviZimals.Algemene informatie:[/b]Ontwikkelaar: NovaramaUitgever: Sony Computer EntertainmentPlatform: PlayStation Vita

Mijn Score: Gameplay: 8,5/10
Levensduur: 8,5/10
Originaliteit: 9/10