Fishcow Studio en Daedalic Entertainment brengen je hun nieuwste point & click adventure, Gomo! Gomo speelt zich geheel af in een comic stijl wereld, waarbij niet gepraat wordt.
Hoewel ik van publisher Daedalic Entertainment zelf een heel ander soort point & click games gewend ben, past de game van Fishcow Studio toch ook wel een beetje in het rijtje. Toch zijn het niveau, moeilijkheidsgraad, looks en tempo van deze game een stuk gemakkelijker dan andere point & click games van de publisher.

Het verhaal in de game gaat over Gomo. Gomo woont samen met zijn hondje Dingo in een verborgen vallei. Als Gomo op een zonnige morgen wakker word en ontdekt dat zijn hondje ontvoerd is door aliens zit er natuurlijk maar een ding op. Dingo terughalen! De alien wil in ruil voor Dingo een zeer speciale en uiteraard zeldzame kristal. Ook moet Gomo binnen een bepaalde tijd het kristal bij de alien afleveren. Je krijgt hiervoor ongeveer een uur, veertig minuten en een paar seconden. Maar als je op easy speelt heb je de game ruim binnen die tijd uit, dus of je daadwerkelijk faalt als je niet binnen de tijd bij de alien bent, is mij eerlijk gezegd een raadsel.

Je hebt de mogelijkheid om het op normaal of op easy te spelen. Ik ben begonnen op easy en dit was dan ook wel heel erg easy vergeleken met andere point & click games. Je kunt eigenlijk maar een kant op en je hoeft geen mappen terug te lopen. Alle objecten die je kunt gebruiken zijn duidelijk aangegeven op het scherm als je er met je muis overheen gaat. Gomo verzameld objecten letterlijk in zijn rugzak, achter in het zakje van zijn rug (daar heeft hij een rits zitten). Gomo kan een totaal van drie objecten tegelijk in zijn inventaris hebben. Ik heb gemerkt dat de inventaris niet altijd klopt. Zo vind je soms objecten die je in de vorige map al gebruikt hebt nog even terug in je inventaris in de volgende map. Wanneer je het kristal gevonden hebt, is deze soms ook even niet te vinden in je ‘rugzak’. Door de game heen doe je verschillende minipuzzels die ook van een gemakkelijk niveau zijn.

De levels hebben allemaal een zelfde soort ‘ vibe’. De tekenstijl is heel eigen. Gomo ziet eruit als een soort simpele Sackboy en de kleuren in de levels hebben allemaal een bruin-gele-tint. Echt heel veel detail zit er niet in de achtergronden. Soms gebeuren er heel in de verte wel grappige dingen waar je even op moet letten. Zo valt een soort Roodkapje-Jedi een wolf aan met een lightsaber. Gomo beweegt best schattig met zijn stickarmen en beentjes. Vooral klimmen en trappen op of af gaan zien er bij hem komisch uit. Wel beweegt hij naar mijn mening soms wat te langzaam.

In andere Daedalic games zijn er vaak veel karakters waar je mee kunt praten of communiceren maar bij Gomo is er eigenlijk alleen… Gomo. En Gomo praat niet. Maar de geluidjes en liedjes in de game zijn best aangenaam. Wat ik wel frappant vond was dat je een behoorlijk stuk in de game door een fabriek van “Zoltar” loopt, maar wie deze man is en wat hij nou precies doet is me niet helemaal duidelijk geworden.

Nu heb ik de game ook doorlopen zonder easy aan te vinken, maar dit veranderd eigenlijk niks aan de gameplay. Zodra je de game op easy uitgespeeld hebt, gebeurt er behalve grappige credits, niets. Wel zijn er nog 3 andere levels met een slotje op. Nadat ik de game nog een keer doorlopen had zonder easy aan te vinken, hoopte ik deze levels vrij te spelen, maar helaas, de slotjes zitten er nog steeds op. Hopelijk gaan ze daar snel wat mee doen, want de game op deze manier zo laten maakt hem veel te kort.

Het is een leuke maar zoals hij nu is, veel te korte point & click game. Naast dat de game te kort is, is hij ook wat te gemakkelijk. Verder verandert er niets aan de game wanneer je het vinkje van easy weghaalt. Gomo is naar mening ook iets te langzaam in zijn doen en laten, zoals dingen wegstoppen in zijn rugzak. Naast wat kleine inventaris errors is de game wel leuk vorm gegeven. Het sfeertje is leuk en de game heeft zeker potentie, maar vergeleken met andere Daedalic games valt Gomo erg tegen.

Heathers Score:
Gameplay: 6/10
Fun: 7/10