Hij is groot en robuust, zij is prachtig tenger. We hadden de kans om Wreck-It Ralph en Elsa van Disney Infinity nader te bekijken. Zijn ze tof om in de game te gebruiken?Voor we verder gaan over de twee nieuwe aanwinsten binnen Disney Infinity, eerst een belangrijke mededeling. Ralph en Elsa maken niet deel uit van een playset. Dat wil zeggen, waar Buzz Lightyear en Jesse samen in een doosje zaten met een soort plastic steen. Die plastic steen is essentieel, want daarop staat het gamegedeelte. De nieuwe lichting Disney Infinity-figuren, waaronder Ralph en Elsa, heeft die steen niet.Dat wil zeggen dat je alleen met ze kunt spelen in het toy box-gedeelte. In de toy box heb je volledige vrijheid om je eigen wereld te scheppen en levels te maken. In mijn optiek doet de game niet voldoende om je ook echt aan de slag te maken, maar dat ligt waarschijnlijk vooral aan mijn persoonlijkheid. Ook in games als LittleBigPlanet maak ik mijn eigen games niet en met WarioWare D.I.Y. was ik ook al vrij snel klaar.

In de toy box kun je wel hier en daar blauwe glimdingen verzamelen, waarmee je personage omhoog levelt. Dat er geen levels te spelen zijn in hun eigen wereld, betekent dus niet dat je Ralph of Elsa niet niveaus omhoog kunt tillen. Overigens geldt al het bovenstaande niet alleen voor Ralph en Elsa, maar ook voor Anna (uit Frozen) en Vannelope Von Schweetz (uit Wreck-It Ralph). Ook nieuwe personages als Jack Skellington en de Sorcerer’s Apprentice (Mickey uit Fantasia) zijn spelwereldloos en kunnen dus avonturen beleven in de toy box. Disney heeft gelukkig wel wat tutorials in de toy box gestopt, zoals eentje waarin je leert vechten, eentje waarin je leert racen en eentje waarin je leert bouwen. Erg fijn, want zo heb je wat meer sturing en word je beter op de hoogte gesteld van de mogelijkheden. Helaas zijn deze tutorials een beetje verstopt in het menu, dus ga lekker op zoek als je net als ik een beetje bang bent om uren kwijt te raken aan het maken van levels waar je uiteindelijk niet tevreden over bent.

Er is ook een andere manier om je te inspireren tot het maken van mooie levels, want dat zijn de toy boxen die Disney zelf heeft gemaakt. Ik heb in een prachtige The Nightmare Before Christmas-wereld rondgewandeld. Het voelt een beetje doelloos, want dat is het ook, maar het is heel gaaf om je in die filmwereld te bevinden die zo mooi is nagebouwd in deze digitale wereld. Ik werd er in ieder geval enthousiast door gemaakt om toch meer tijd in die toy box door te brengen. Er zijn zoveel mogelijkheden, dat je er werkelijk de rest van je leven nog prima in kunt vermaken. Er zijn nieuwe speelgoedjes vrij te spelen die je kunt gebruiken in de toy box, en natuurlijk zijn er die power discs die je kunt kopen. Als je die op de Infinity Base zet (het plateau waar ook de figuren op worden gezet), dan krijg je bijvoorbeeld een prachtige sterrenhemel zoals uit de film Rapunzel, of een olifant uit Aladdin om op te rijden. Erg leuk, want de mogelijkheden zijn niet alleen eindeloos, de besturing is ook vrij rechttoe rechtaan waardoor het geen gepriegel is.

Goed, dan de figuren; hoe manifesteren zij zich in die toy box modus? Erg goed, maar laat ik eerst wat vertellen over hun uiterlijk. Ik was erg verrast toen ik Wreck-It Ralph voor het eerst in mijn handen had. Hij is erg groot en zwaar, een heel indrukwekkend figuurtje; prachtig. Sterker nog, hij is direct een van mijn favorieten geworden. Elsa is ook erg tof om te zien, zeker nu ik naar Frozen ben geweest en ik meer over haar weet. Ze is mooi slank en ziet er vastberaden uit. Ik zet ze maar al te graag in mijn vitrine, als ik er tenminste niet mee aan het spelen ben natuurlijk.Eenmaal in de toy box merk je meteen iets heel cools aan Ralph. Hij gooit namelijk 8-bit bommetjes die ook hele chiptune-achtige geluiden maken. Heel erg tof, want je wordt meteen weer teruggebracht in die geweldige film waarin Ralph te zien was. Het was in die film zo tof om oude en nieuwe gamewerelden samen te zien komen en hoewel Ralph er in Infinity heel gaaf uit ziet, zijn zijn wapens (namelijk die bommetjes) nog steeds oldschool. Heel tof! Ook kan hij de boel kapotmaken door keihard op de grond te rammen, heel Hulky.

Elsa is de ijskoningin en dat laat ze goed zien. Ze kan sneeuwballen schieten, maar ook ijs op de grond aanbrengen zodat tegenstanders worden bevroren. Wat ik zo gaaf vind aan Elsa is dat ze voortdurend coole (sorry voor de woordgrap) dingen roept, ze is namelijk best een stoere chick en dat laat ze niet alleen zien, maar ook horen.Tot slot wil ik nog kwijt dat behalve de toy box, er ook wel een klein avontuurtje in zit voor elk personage. Elk personage heeft letterlijk zijn eigen avontuur en in het geval van Ralph is dat Ralph’s Wreck’n Wrangle. Hierin moet je een flatgebouw vol obstakels de baas blijven. Elsa’s avontuur heet Elsa’s Snowy Slinghot en daarin moet je snel dingen verzamelen voor ze smelten. Over smelten gesproken, ik ben gesmolten van deze twee mooie figurines. Hoewel ik zelf dus geen enorme toy box-fan ben, geniet ik er wel van om die van Disney door te wandelen en de avonturen met die figurines te beleven als ze eenmaal virtueel tot leven komen. Wreck-It Ralph is echt een eyecatcher en Elsa staat er heel mooi bij als echte slechterik, dus het zijn mooie aanwinsten voor in de vitrine. Ik hoop wel dat er snel toch playsets verschijnen voor beide figuren, want dat is toch net even wat leuker. Zonde om ze niet optimaal te gebruiken toch?

Laura’s Score
Fun: 8/10
Levensduur: 7/10