Svenja reviewde hem al voor je op de Xbox 360, maar nu de nieuwe generatie er is verdient deze game wel een verse review dachten we zo. Hoe is Battlefield 4 op de PlayStation 4?
PlayStation 4 is inmiddels op de redactie gearriveerd dus de hoogste tijd om deze oorlogsgame onder de loep te nemen. In tegenstelling tot Svenja ben ik nogal een newbie als het om Battlefield gaat, dus ik besloot het rustig aan te doen. Dat betekent in mijn geval: easygoing! Poeh, zelfs dat bleek nog een hele kluif.Het spel begint wel spectaculair. Je bevindt je in een auto die te water is geraakt en je moet er met de andere legermannen uit zien te komen. Het is direct al vrij heftig en dat is heel erg prettig, want je voelt je meteen aangesproken. Je bent belangrijk en jij moet het avontuur aangaan om de oorlog te overleven en de wereld te redden.

Zo voelt het althans, want na een kwartiertje was de moed mij nog dieper in de schoenen gezonken dan de auto die in het water lag. Het is namelijk de bedoeling dat je uit een gebouw ontsnapt en bij een helikopterplatform komt. Het ontsnappen in het gebouw ging goed. Je moet achter muurtjes kruipen en zorgen dat je de vijand raakt die elders achter een muurtje schiet of gewoon lomp op je af komt lopen. Ik ben misschien een Battlefield-n00b, maar ik weet genoeg over shooters om te weten hoe die dingen werken. Waar ik me echter goed in vergiste, was de reis over een open veld richting een helikopterplatform. Een heel open ruimte met totale onduidelijkheid waar de schoten vandaan kwamen. Het was een hele kluif om verder te komen. Heel verrassend, want ik speelde het nog steeds op easy.

Battlefield 4 weet je dan ook zeker wel te pushen. Ik vind zelf de knoppen waarmee je bijvoorbeeld wapens wisselt niet heel erg handig. Wellicht een kwestie van wennen, en waarschijnlijk ligt het aan mij. Ik ben er ook niet goed in om sommige guns uit elkaar te houden. Wel als ik ermee schiet natuurlijk, maar als ik ze vasthoud, dan heb ik mijn blik meestal op hele andere dingen gericht.De game ziet er namelijk prachtig uit dankzij de Frostbite Engine. Echt haarscherp, ontzettend indrukwekkend. Ik was bij het zien van de trailer tijdens de E3 al compleet verkocht en ik moet zeggen dat EA het goed weet waar te maken. Battlefield 4 is echt wel een shooter die je op je PlayStation 4 moet spelen als je die hebt. Hij schijnt bovendien ook veel mooier te zijn op Sony’s nieuwe console vergeleken bij Xbox One. Ik heb tijdens het spelen eigenlijk heel weinig van het verhaal mee gekregen, maar volgens mij is dat ook niet waarom je Battlefield 4 speelt. Svenja heeft je al ingelicht over de grote verschillen tussen de singleplayer- en de multiplayer-ervaring. Naast graphics is er qua singleplayer geen verschil tussen de current-gen en de next-gen versies van de game, maar in de multiplayermodus zul je merken dat de maps groter zijn, er zijn meer vijanden, meer spelers, alles is net even wat groter en beter. Helaas heeft de game heel veel problemen gehad toen hij net op de PlayStation 4 verscheen, maar ik heb tijdens het spelen van de singleplayer nagenoeg geen problemen gehad.

Wat wel een probleempje is, is dat je nooit alleen speelt. Je moet in deze game veel op je legercollega’s wachten en ik moet zeggen dat ik de omgang met mijn collega’s soms wat awkward vond. Dat kwam enerzijds natuurlijk door het feit dat ik moest wennen aan de franchise, maar soms wacht je op ze of staan ze je aan te kijken en is het niet helemaal duidelijk wat je precies moet doen. Dan word je wel weer langzaam uit die spannende oorlogssfeer gehaald. Hoewel dat in het echte leven juist niet aantrekkelijk lijkt, wil je in die game natuurlijk ondergedompeld worden in geweld en ellende, dus daar wil je niet steeds afscheid van hoeven nemen.Terugkijkend denk ik dat Battlefield 4 me toch iets is tegengevallen. De graphics zijn om te zoenen, maar de overige beloften uit de E3-trailer zie ik niet terugkomen. Ik had verwacht dat de game veelzijdiger zou zijn, dat hij me echt zou wegblazen en dat heeft hij niet gedaan. Het is weer een shooter, met als enige (en grote) plus dat de graphics indrukwekkend zijn. Jammer.
Laura’s Score
Graphics: 9,5/10
Originaliteit: 6/10