Krachtige auto’s, officiële parcours en een hele hoop zand. Dit is zo’n beetje de korte omschrijving van WRC 4. Voor de fans een wereld van herkenning voor de fanatieke gamer een beleving op zich. Haalt WRC 4 het onderste uit de kan met misschien wel de laatste rally game voor de huidige generatie consoles.

Opeens lag deze rally game op mijn deurmat en ik ben niet vies van een potje racen in de modder. De Colin McRae serie staat dan ook hoog op mijn lijstje van favo race games. Echter kun je mij met geen mogelijkheid strikken om op de televisie naar de World Rally Championships te kijken. Bij het zien van het intro filmpje kwam die adrenaline dus ook niet op gang. Waar de echte fan waarschijnlijk uit zijn dak zou zijn gegaan door de spannende emotionele beelden uit de echte wedstrijden bleef ik redelijk rustig. Zodra je in het menu komt heb je verschillende opties. Je kunt oefenen en wedstrijden rijden en dan kun je er ook nog voor kiezen om één race te doen of meerdere achter elkaar zoals in het echt. De banen waarop je kunt racen zijn ook de echte parcours die er gereden worden in het wedstrijd seizoen. Dit is een van de voordelen van WRC dat ze de officiële licenties hebben. Dit zie je aan de auto’s, sponsoren, racers maar ook in de parcours. Als je een echte fan van de sport bent dan zal elk detail je enthousiast moeten maken.

Voordat je echt kunt racen ben je wel even verder want net zo als in de meeste race games kun je alles aanpassen van de kracht van de motor tot de remmen maar ook het niveau van de game kan aangepast worden. Je kunt de hulp inschakelen met remmen of de game zo instellen dat je zelf moet schakelen. Zo kun je jezelf steeds verleggen door het iedere keer iets lastiger te maken.

Oké nou gaan we echt racen. Ik zie ze aftellen naar het startshot en dan ‘pieuw’ ben ik ervandoor. Met de rally races is het natuurlijk de bedoeling om de snelste tijd neer te zetten. Dit doe je door goed te luisteren naar je medepassagier, deze zal je vertellen welke kant je op moet en hoe scherp de bochten zijn. Zo kun jij inschatten wanneer je moet remmen of juist vol je gas in moet drukken. Ik dacht even dat ik iets verkeerd had ingesteld maar ik kreeg het idee alsof ik over de baan vloog. De grip die je zou moeten hebben was er totaal niet. Na wat verschillende instellingen te hebben veranderd bleef het echter zo dramatisch dat ik me er maar bij moest neerleggen. Grafisch is de game ook niet hoogstaand. Gelukkig is het een race game en let je daarbij nooit heel erg veel op de omgeving zou je denken. De makers hebben verschillende weer soorten en tijden in de game gestopt, waardoor je door het mooie Italië kan rijden met zonsondergang of in het dauw van de ochtend. Op zulke momenten wil je zelfs in een race game kunnen genieten van de omgeving.

Om de game wat extra persoonlijkheid mee te geven krijg je in het begin ook nog de mogelijkheid je team samen te stellen. Je kiest de persoon waarmee je wilt racen en de persoon die naast je zit. Je kunt zelf een naam instellen en de nationaliteit bepalen. Helaas zijn de poppetjes zo lelijk dat ik eigenlijk geen zin had om er eentje te kiezen. En ik snap dat het een mannensport is maar dat er geen enkel vrouwelijk poppetje inzat op de medepassagier na is toch wel erg jammer.

WRC 4: FIA World Rally Championship is een game voor de echte fan. Ken jij alle banen en heb je het seizoen gevolgd? Dan is dit de game voor jou. Verwacht niet teveel verandering ten opzichte van het vorige deel maar hij is vernieuwend genoeg om je weer een jaar bezig te houden. Een groot pluspunt is dat er een offline multiplayer in zit. Dus je kunt ook samen op de bank met een aantal vriendinnen elkaars tijden verbeteren.

Algemene informatie:Ontwikkelaar: Milestone
Uitgever: Black Bean Games
Platform: PlayStation 3, Xbox 360 en PC