Eerder dit jaar kwam Castlevenia: Lords of Shadow – Mirror of Fate uit voor de Nintendo 3DS. Waar hij eerst alleen exclusief uit zou komen voor de Nintendo 3DS deden de geruchten over een HD remake voor de consoles snel de ronde.
En niets is minder waar, want nu kunnen we ook van de game genieten op de console.De game speelt zich 25 jaar na de gebeurtenissen van Castlevania: Lords of Shadow af. Ondanks dat het een vervolg is op Lords of Shadow is het een totaal andere game. Zo kreeg je in Lords of Shadow vrij veel vrijheid in een 3D-wereld en gaat Mirror of Fate terug naar het begin in de Castlevania reeks en is dus een platformer. Je begint de game als Simon Belmont die de kleinzoon van Gabriel (hoofdrol speler van Lords of Shadow) is. Dracula is verantwoordelijk voor de moord op zijn ouders en daarvoor wilt Simon nu wraak. Het uiteindelijke doel van de game is dus de hoofdrolspeler naar Dracula te brengen om hem daar te verslaan.

De game is opgebouwd in drie verschillende hoofdstukken, waarin je dus als eerste speelt als Simon. Later in een ander hoofdstuk zal je spelen als Trevor, de vader van Simon, en dus de zoon van Gabriel. En dan is er nog een derde hoofdrol speler. Elke hoofdrol speler is opzoek naar wraak op Dracula. Iedere hoofdrolspeler heeft zo zijn unieke vaardigheden. Zo is de ene wat sneller dan de andere. Maar op dat na is het vrijwel het zelfde. De upgrades vind je in principe in bijna de zelfde volgorde met de drie hoofdrolspelers. Als je ervaringspunten krijgt, dan kan je die meenemen naar de volgende hoofdrolspelers en daarmee dus de combo´s gelijk gebruiken tegen de vijanden.

Het combat gedeelte van de game is net zoals in Lords of Shadow vrij simpel en dus niet moeilijk om te leren. In de 3DS versie had je vaak moment dat je het touch scherm moest aanraken om de boss te kunnen killen. Bij de Xbox 360 is dit niet mogelijk, dus hebben de makers daar iets anders voor in de plaats gedaan. Nu druk je de rechter trigger in en ben je klaar, iets wat veel makkelijker werkt dan een touch screen aanraken. Iets wat ook veranderd is ten opzichte van de 3DS versie, is dat je op een schatkist te kunnen openen nu alleen nog maar een keer hoeft te drukken op de knop. Bij de 3DS versie moest je vrij vaak op de A knop klikken.

Nadat je bij Dracula langs bent geweest is de game afgelopen, dit wil alleen niet zeggen dat jijzelf ook klaar bent met de game. Om alle collectables te verzamelen en dus voor de volledige 100% te gaan zul je een tweede playthrough kunnen spelen. Zo zijn er verschillende gebieden waar je in het begin nog niet kunt komen en waar je later voor terug kunt komen. Om niet te vergeten waar gebieden en die ene schatkist zijn gelocaliseerd, kun je op de map notities maken waar je wat hebt zien liggen. Naast collectables kom je hier en daar ook dagboeken tegen van manschappen die het niet hebben overleefd ( iets wat je ook in Lords of Shadow had). Je kan ervoor kiezen om een hogere moeilijkheidsgraad te kiezen en je hebt de mogelijkheid na de game uit gespeeld te hebben om Boss Rush te doen. Deze modus speel je vrij, zodra je de game hebt uitgespeeld en hierin kan je alle eindbaasgevechten achter elkaar doen.

Conclusie:Ook in dit deel zijn de cutscenes weer mooi en hebben de stemacteurs goed werk geleverd. De graphics zijn redelijk goed, maar hier en daar voelt het niet echt aan als een HD remake. Ook het verhaal stelt een beetje teleur, want uit ervaring weet ik dat de Castlevania reeks heel wat beters kan. Maar omdat dit enkel een tussendoortje is om de gamer bezig te houden tussen de eerste Lords of Shadow en de tweede, kan ik dat nog wel vergeven. Mocht je niet bekend zijn met de Castlevania reeks dan is dit wel een goed deel om eens uit te proberen. Deze game is wat makkelijker te spelen dan de voorgaande delen. Ondanks de minpuntjes heb ik ook weer van deze Castlevania genoten en ben ik zeer benieuwd naar het vervolg.

Svenja’s score:

Fun: 6,5/10
Levensduur: 6,5/10