De game Minecraft is eindelijk voor iedereen verkrijgbaar in de winkels. De PC hit is vanaf nu ook te spelen op de Xbox 360 en het uitleven van je bouw drang en het maken van avonturen kan worden gedaan vanuit je luie stoel.

Omdat dit de eerste review is over Minecraft, voor de lezers die niet thuis zijn in de game wat uitleg. Deze review is grotendeels gedaan door mijn man, helemaal weg van Minecraft. Als ik je uit moet leggen in mijn woorden wat de game inhoud? Bouwen met blokjes, beestjes slopen en verdwalen. Ik heb vandaag een korte uitleg gehad over hoe de game werkt.

Het is een grappige game waar bouwen centraal staat. Wat je bouwt? Dat boeit dus helemaal niet, je kunt echt alles bouwen. Gamers over de hele wereld hebben steden uit World of Warcraft nagebouwd, Kings landing uit Game of Thrones, echt geloof me je kunt het zo gek niet verzinnen of het kan. Je hebt uiteraard wel heel veel tijd nodig.

De game kent geen doelen vanuit de makers, jij als speler zijnde bepaald je eigen doel, verzint je eigen quests. Wil je een kasteel bouwen? Nou dan doe je dat, ga aan de slag met je hamertje. Maak attributen, ga op jacht naar Creeps. De console versie van Minecraft beschikt over een tutorial die haarfijn uitleg geeft over hoe je met de Xbox controller het begin van je wereld door kan komen en met je inventory om moet gaan. Het verzamelen van materiaal en het craften hiermee wordt aan je uitgelegd en al snel leer je je eerste schuilplaats te bouwen. Hoever je hierin wilt gaan kan je helemaal zelf bepalen, maar de beschikbare materialen en plek in de tutorial zijn beperkt.

Daar voor mij de PC versie al bekend was heb ik mezelf snel door de tutorial heen gewerkt zodat het echte grote werk kon beginnen. Voor diegene die het tutorial level goed doorspitten zullen nog wat geheimen te ontdekken zijn, je kan namelijk aansluitend het gebied verlaten om een voorgebouwde wereld te verkennen. Hier kan ook nog wat inspiratie worden opgedaan over de mogelijkheden in het spel. Het verder verkennen is leuk maar het geeft toch wat plezier om je eigen ding te doen.

Het creƫren van je eigen wereld kan in verschillende modus worden gedaan. Voor de doorgewinterde bouwer kan de moeilijkheidsgraad worden opgeschroefd waarbij meer monsters te voorschijn zullen komen of is er altijd nog de hardcore modus beschikbaar waarbij je het spel moet spelen zonder dat je de mogelijkheid hebt om terug te keren in je wereld als je dood gaat. Dit betekend dat alles wat je bereikt hebt voorgoed weg is en je opnieuw zal moeten beginnen

Voor diegene die gewoon lekker wil bouwen zonder gevaar kan ervoor gezorgd worden dat er geen monsters in je wereld voor komen. Dit kan altijd later nog aangepast worden als je al wat verder bent. Maar spelen op makkelijk niveau wil niet zeggen dat je niet dood kan gaan. Verschillende dingen zoals vallen of verdrinken zal altijd aanwezig zijn dus het blijft oppassen. Vergeet natuurlijk de lava niet te ontwijken.

Een van de grote voordelen tegenover de PC versie van Minecraft is toch wel het makkelijker gemaakte craften. Je kan makkelijk zien wat je moet verzamelen en met een druk op de knop heb je het gemaakt. Nieuwe items worden in de loop van de tijd gratis met uprades aangeboden.

Het andere voordeel van het spelen op een tv-scherm is de split-screen modus waardoor je samen met je vrienden of familie kunt spelen. Het is leuk om dit samen te doen maar het beeld delen kan af en toe voor wat verwarring zorgen. Uiteraard is het ook mogelijk om via Xbox Live Gold met een groter aantal spelers samen in je spel te spelen. Bij de aanschaf van het spel zitten twee dagen gratis Xbox Live Gold toegevoegd zodat je dit kan proberen. Met een Maximum van 8 spelers is het mogelijk om helemaal los te gaan met bouwen of wat dan ook en met een beetje samenwerking en fantasie zijn de mogelijkheden in Minecraft enorm.

Een aantal huishoudelijke mededelingen: – Pas op met vuur en een houten huis, voor je het weet ben je dakloos.- Ga niet afk (away from keyboard) zonder dat je beschermd staat, de monsters wachten op je! Het maken van een schuilplaats is noodzakelijk.- Maak gebruik van herkenningspunten. Het spel is voorzien van een kompas maar je bent snel verdwaald.- Kijk niet raar op als je na een aantal uren Minecraft spelen je de wereld om je heen in pixels ziet. Mike’s Score:Gameplay: 8/10Fun: 9/10Levensduur: 9/10Graphics: 8/10Originaliteit: 9,5/10Totaalscore volgens reviewer: 8,7