Een lange jas met sterren, hoge hoed en toverstaf maken je nog geen tovenaar. De twaalf jaar oude Jeremiah Hazelnut weet dit maar al te goed, zijn droom is om een beroemde tovenaar te worden.
Wanneer Jerry een kist met tovenaars spullen in het bos naast zijn huis vind, lijken zijn dromen werkelijkheid te worden. Als er dan ook nog eens een haas uit het niets voor zijn ogen verschijnt die hem als zijn Treewalker leerling wil hebben, komen Jerry’s dromen uit. De haas heet Marquis de Hoto en hij neemt Jerry mee naar de wereld van Mousewood.

Marquis opent een portaal in een oude boom, en samen springen ze in het begin van een avontuur. Jerry bevind zich opeens tussen pratende dieren. Eekhoorns, muisjes, mollen, kikkers, hij verstaat ze niet alleen, hij is ook van dezelfde lengte als de beestjes. Al snel blijkt dat iedereen in Mousewood Jerry nodig heeft voor verschillende klusjes. Mousewood word geteisterd door geheimzinnige figuren en kraaien die de inwoners aanvallen. Jerry vind ook overal aanwijzingen naar ene Zaroff. Overal hangen posters van deze “beroemde tovenaar” die binnenkort een optreden zal geven.

Jerry heeft een magische munt. De munt heeft een gat, en Marquis de Hoto verteld hem dat als hij door het gaatje heenkijkt, hij hints ziet. Jerry leert door de game heen steeds meer over de kunst van het Treewalken. Treewalkers geloven dat de wortels van bomen zo ver doorgroeien dat ze contact maken met wortels van andere bomen. Treewalkers kunnen via de boomportalen naar andere plaatsen en tijden reizen. Via de boomportalen bezoekt Jerry onder andere Ierland, Japan en de Noordpool. Ook leert Jerry spreuken die hem helpen in zijn avonturen.

Als eerste leert hij de spreuk “Advice Seeker Spell”. Met deze spreuk kan hij overal contact maken met Marquis de Hoto die hem kan helpen op zijn reis. De tweede spreuk die hij leert is de “Rockwhisper Spell”. Overal in elke wereld zijn standbeelden te vinden van dieren en rare figuren. Met de Rockwhisper spreuk kun je met de standbeelden praten. De derde spreuk die Jerry leert is de “Greengrow Spell”. Met deze spreuk kan hij zaadjes en planten laten groeien. De vierde spreuk die hij leert is de Fox’s Cunning Spell. Met deze spreuk kan Jerry zich voordoen als iets wat hij niet is. En de laatste spreuk die hij leert is de Glimmer of Hope Spell. Met deze spreuk krijgt Jerry hoop en de kracht om door te gaan of oplossingen te vinden. Op een gegeven moment ontvangt Jerry ook een speciaal boek. Het boek genaamd “Exciting Book” laat Jerry tussen dag en nacht wisselen wanneer hij erin leest.

Jerry is een goed eind op weg om een echte tovenaar te worden. Gelukkig krijgt hij hulp van de inwoners van Mousewood, maar ook inwoners van andere werelden en tijden, zo ontmoet hij Kitsune op zijn avonturen in Japan. Zij kan veranderen in een vos met negen staarten (Pokémon iemand?). In Mousewood komt hij Plato de kikker tegen. Plato is de postbode van MouseWood. Omdat Jerry hem geholpen heeft met zijn post en fiets, helpt Plato hem voortaan om sneller van ene naar de andere plek te komen door hem mee te nemen op zijn fiets. Tip van mij: voordat je Plato’s fiets mogelijkheden kan benutten kun je het beste twee keer klikken op de pijlen om van het ene scherm naar het andere te komen. Zo loopt Jerry niet eerst het hele scherm door om bij de uitgang te komen.

Hoewel dit avontuur heel boeiend en interessant klinkt, is er ook een duistere kant. Zal Jerry een beroemde tovenaar worden? En zal hij ooit nog weer thuis komen? The Great Zaroff blijft je achtervolgen en je ziet steeds meer vreemde figuren met maskers. En of Marquis de Hoto te vertrouwen is, zal ook nog maar blijken.

In de game heb je verschillende achievements die je kan unlocken. Zo kun je kaarten verzamelen om kwartet mee te spelen. Ook kun je regendruppels zoeken in de omgevingen en er zijn een bepaald aantal stickers die je kan vinden en verzamelen. Ook zijn er grappige achievements zoals het duizend keer aanklikken van een krekel, ik voel de pijn in mijn vingers nog…

The Night of the Rabbit is een geweldige Point & Click game. Oplossingen in de game vinden is soms heel pittig en dus een echte uitdaging. Ik heb een aantal keren met hoofdpijn en handen in het haar het bijna opgegeven, maar opgeven is geen oplossing! Het verhaal is heel uitgebreid en mooi. Het ene moment lach je, het volgende moment heb je tranen in je ogen. Alles is heel mooi weergegeven door middel van prachtige tekeningen en graphics. Tot nu toe is dit mijn favoriete game van Daedalic. Ik ben een aantal uren zoet geweest met The Night of The Rabbit en werd beloond met een prachtig verhaal en mooi einde. Een aanrader voor de Point & Click Adventure fans!

Heather’s Score:

Gameplay: 9/10
Fun:9/10