Help! Onze hoofdredactrice Patricia is in katzwijm gevallen voor ene Chase McCain en nu is het ineens Laura die de review van LEGO City: Undercover moet oppakken. Patricia is niet bij haar Wii U weg te slaan en Laura begrijpt dat wel. Waarom? Dat lees je in de review van LEGO City: Undercover.

Waarschijnlijk kun je binnenkort van de DS-versie van LEGO City, die The Chase Begins heet, wel een review verwachten. Sandra is daar inmiddels lekker mee aan de slag en ik weet dat die game aanzienlijk minder aantrekkelijk is dan die van de Wii U, dus die review mag ze lekker zelf doen. Terwijl Patricia met wallen onder haar ogen achter haar Wii U gekluisterd zit om die LEGO-game op de volle 100 procent uit te spelen, vertel ik jullie vast alles wat je moet weten over deze nieuwste LEGO-game. Hoewel, er is op Wii U nu ook LEGO Batman 2: DC Super Heroes, maar dat is een heruitgave van een jaar geleden dus die telt niet.Hoe dan ook, wie is die Chase McCain waar dit artikel mee begon? Hij is de plastic, gele hoofdrolspeler uit LEGO City: Undercover. Hij is een gewone agent, die af en toe op undercovermissies wordt gestuurd, waardoor hij toch wel heel dicht tegen de ‘dark side’ aan schuurt. Dan werkt hij weer voor de ene crimineel en dan weer voor de andere, maar in zijn hart blijft Chase altijd een ware politieman. Dat crimineeltje spelen voelt zelfs voor de gamer leuk, want het is toch een beetje alsof je met hele stoute dingen bezig bent die je eigenlijk niet zou moeten doen, heerlijk. En ja, het is allemaal voor een goed doel; het oppakken van de schurk van het verhaal: Rex Fury.

Dit spel is vaak vergeleken met GTA, maar ik vind het veel leuker dan dat. Niet die afleidende stripclubs en veel meer leuke humor. Ik heb erg genoten van de filmreferenties die in deze game zitten. Het begint al met LEGO-poppetjes die op een schip Titanic nabootsen, wat natuurlijk eindigt in een slap-stick-momentje zoals we die kennen uit eerdere LEGO-films. Ook zit er op een gegeven moment een bouwvakker in die klinkt als Arnold Schwarzenegger. Elke zin die hij zegt, bevat wel een referentie naar een film van de ex-gouverneur en het is echt briljant. In dit filmpje kun je zien welk personage ik bedoel.

Het is trouwens niet raar dat er wederom zoveel humor in deze game zit, want ook deze LEGO-game is gemaakt door TT Games, dat altijd achter LEGO-games zit. Om precies te zijn TT Fusion, een nieuw dochterbedrijf van TT Games. Het lijkt net alsof in deze LEGO-game alle toffe aspecten uit eerdere titels uit de franchise zijn gestopt, wat de game veelzijdiger maakt dan zijn voorgangers. Je kunt weer van alles sparen tot je erbij neervalt en dat is heerlijk. Rode blokjes, muntjes en zelfs gekleurde blokjes waarmee je grote werken kunt bouwen zoals een enorme T-Rex om uit een museum te halen en een boot om naar de gevangenis van LEGO te gaan, die heel toepasselijk Albatross heet. Nieuw is dat zelfs blokjes van dingen die je stuk hebt geslagen, oppakbaar zijn. Dat moet je ook zeker doen, want ook die helpen je om grote werken te bouwen.

Behalve het sparen, is ook de gameplay erg tof. De ene keer zit je in de auto een bende clowns te achtervolgen en het volgende moment wandel je in een mijn op zoek naar een rare mijnwerker. Eerst ben je alleen Chase McCain en kun je overschakelen naar jou gewoon of je politiepak, maar al gauw krijg je daar een boevenpak, brandweerpak, astronautenpak, boerenpak, bouwvakkerspak en een mijnwerkerspak bij. Elk pak heeft zo zijn eigen specialiteit. Zo kan de boef inbreken in kluizen en deuren en als astronaut kun je stukjes zweven en teleporteren. Erg leuk, want het maakt de game nog veelzijdiger.En het feit dat alles zo onvoorspelbaar is, heb ik ook heel leuk gevonden tijdens het spelen van LEGO City Undercover voor Wii U. Het was bij de vorige game in de franchise, LEGO Lord of the Rings, natuurlijk duidelijk hoe het verhaal zou gaan en waar je dan terecht zou komen. Nu weet je dat niet van te voren. Het tofste was de boerderij, waar je achter varkens aan moet en een kip krijgt waarmee je in de lucht kunt blijven hangen (tijdelijk) en waarmee je eieren kunt schieten. Een beetje dierenmishandeling is het wel, maar goed, gelukkig is LEGO speelgoed.

Een minpunt aan deze game is dat je hem singleplayer speelt en niet co-op, wat in eerdere delen heb ik juist genoten van het samen met vriendlief op de bank achter de muntjes aan. Toch kun je het deze game moeilijk aanrekenen, want de singleplayer is ontzettend leuk en ik denk dat de ervaring heel anders is met zijn tweetjes. Je bent nu helemaal op jezelf aangerekend en jij krijgt op de GamePad bijvoorbeeld een telefoontje vanuit het bureau om je op de hoogte te stellen van nieuwe ontwikkelingen.Dat is niet het enige dat je met de GamePad doet, want je gebruikt hem ook om gesprekken op afstand af te luisteren, dingen te zoeken enzovoorts. Er is duidelijk niet voor niets voor een alleen-Wii-U-uitgave van deze game gekozen; de GamePad wordt zeer veel gebruikt en natuurlijk sowieso als landkaart. De LEGO-city wereld is namelijk nogal groot, dus zo’n kaart is geen overbodige luxe. En het is sandbox, dus je kunt alle kanten op die je maar wilt.

Ik kan dan ook weinig negatiefs verzinnen om over LEGO City Undercover te spuien. Het is een veelzijdige game die allerlei toffe gameplay-elementen in zich heeft, zodat hij voor heel veel verschillende gamers aantrekkelijk is. Het ziet er geweldig uit, kent vrolijke achtergrondmuziek en natuurlijk die onmiskenbare slapstickhumor die je gewend bent van LEGO-games. En hierin zitten nog extra veel gekke filmreferenties ook, omdat ze niet rekening hebben hoeven houden met een specifieke film zoals dat in Harry Potter en Lord of the Rings wel het geval was. Ik kan dan ook alleen maar zeggen; speel deze game. Als je een Wii U hebt, dan moet je naast New Super Mario Bros en Zombi U, zeker weten LEGO City Undercover in huis hebben. Ook als je kinderen hebt, is deze game namelijk heel erg geschikt.

Laura’s Score:
Gameplay: 9 /10
Fun: 10 /10