Een stelende wasbeer. Als je een Amerikaan bent, dan klinkt dat niet zo aantrekkelijk, maar voor ons Hollanders maakt het niet uit. Wij hebben vooralsnog geen last van wasberen en dat geldt ook voor wasbeertje Sly Cooper.

Sly 4, zoals Sly Cooper: Thieves in Time ook wel genoemd wordt, is het vierde deel in de stealthy platformgameserie Sly Cooper. De game is gemaakt door Sanzaru Games en werd onthuld op de E3 van 2011. De game is crossplay met de Vita, maar ik bespreek in deze review slechts de PlayStation 3-variant. Het leuke aan Sly Cooper is dat het niet een game is die zomaar uit de lucht komt vallen. Mensen die meer delen in de serie hebben gespeeld, die weten dat Bentley de schildpad niet altijd in een rolstoel zat en dat de historie tussen Sly en Carmelita nogal een hobbelige weg is geweest. Daar wordt in deze game weer op voortborduurd en dat is erg leuk in beeld gebracht.Toegegeven, ik was zelf in eerste instantie niet heel erg gecharmeerd van het cartoon-achtige stijltje in deze game, maar na een tijdje wennen vond ik hem steeds aantrekkelijker worden. Je ziet soms echt van die POW!-stripdingetjes in beeld en uiteraard zien de personages er ook heel getekend uit met dikke zwarte randen in plaats van zo realistisch mogelijk lijkende graphics.

In Sly 4 gaan we tijdreizen, want we moeten steeds een bepaald object pakken, waardoor we dan naar die wereld gaan. Het begint in Parijs, maar gaat dus al snel naar Japan nadat je een samuraizwaard steelt. Vergeet niet dat Sly Cooper meer een Robin Hood is dan een bandiet, want hij steelt niet voor zijn eigen bestwil maar om de wereld beter te maken. Hij steelt van de slechteriken. Echt goed is dat niet te noemen, maar het klinkt wel aanzienlijk rechtvaardiger dan: Oh, deze wasbeer vond gewoon dat hij een nieuwe auto nodig had, hihi.Je bestuurt niet alleen Sly, maar ook de eerdergenoemde Bentley, het lompe nijlpaard Murray en Sly’s voorvaderen. Zo kom je in de eerste wereld, Japan, een ninja-Sly tegen die je goed kunt inzetten in stukken waarbij ver gesprongen moet worden en waarin rondsluipen de boventoon voert. Het leuke is dat rondsluipen in dit spel niet vervelend is, want dat is in andere games soms nogal zenuwslopend. Hier is het wel oppassen geblazen, maar ben je niet aan de lopende band aan het sluipen. De balans is wat dat betreft erg goed in deze platformer.Natuurlijk zijn er al veel games in het platformergenre, maar dit is er wel eentje die mij wist te verrassen. Hij werkt goed, soepel, en er zit genoeg variatie in. Soms moet je objecten binnen een bepaald tijdsbestek op een locatie brengen, maar je moet ook bijvoorbeeld over daken springen om naar je volgende missie te gaan en natuurlijk vechten met slechteriken of ze juist trachten te omzeilen.

De avonturen van Bentley zijn weer net even anders, want hij hackt computers door jou kleine minigames te laten doen die net lang genoeg zijn om je voldoening te geven en net kort genoeg zijn om een lekker tussendoortje te blijven. Zo moet je hem door een parcours heensturen door je PlayStation 3-controller te bewegen en zo van de gyroscoop gebruik te maken, maar zijn ook schietspelletjes enzovoorts.Onderweg pak je ook nog dingen op, zoals een samurai-pak waardoor slechteriken je er langs laten zonder alarm te slaan. Erg handig, maar soms moet je weer even in je oude pakkie stappen om te kunnen springen en vechten. Die afwisseling is erg leuk en wordt rijker en rijker naarmate de game vordert.Wat ik wel jammer vind, is dat Sly Cooper: Thieves in Time niet direct speelbaar is met twee personen. Je moet de arcade mogelijkheden vrijspelen, dus eerst de game zelf tot een goed einde brengen. Erg jammer, want juist omdat je met veel verschillende personages kunt spelen en het natuurlijk een 3D-platformer is, is het heel aantrekkelijk om te co-oppen.

Een ander helaasje is dat Sly 4 veel laadschermen kent. Ik had daar op zich ook last van in LEGO City Undercover, maar daarin zaten aanzienlijk minder laadschermen. Hier heb je veel meer kleinere missies, waardoor je vaker tegen zo’n scherm aankijkt en aangezien het laadscherm ook nog eens ontzettend saai is, is dat af en toe wel eens vervelend.Op zich is Sly Cooper gewoon een hele goede platformgame, zoals we die niet vaak tegenkomen. Je zal er veel variatie in vinden, veel grappige personages en ook nog eens een soepele manier van spelen. Toch deel ik wat minpuntjes uit voor het nog niet kunnen spelen van co-op play en de vele laadschermen. Verder een absolute aanrader op de PlayStation 3, die toch al niet al te veel aantrekkelijke platformers telt.Laura’s Score:Gameplay: 9/10Fun: 8,5/10Levensduur: 8/10Graphics: 8,5/10Originaliteit: 8/10Totaalscore volgens reviewer: 8