God of War, een meisjesgame is het absoluut niet. Maar natuurlijk kun je de game als stoere gamechick wel spelen. Ik heb voor jullie het spel God of War: Ascension mogen spelen, en geloof me als ik zeg dat het er in de game absoluut niet rustig aan toe gaat.Dit laatste deel van God of War is een prequel van de voorgaande delen. Het verhaal speelt zich nadat Kratos zijn bloedeed met de god Ares heeft verbroken, nadat hij Kratos zover heeft gekregen om zijn eigen vrouw en kind te vermoorden. Voor hen die een eed met de goden verbreekt, wacht enkel een afstraffing door de drie Furiën, welk dienen als de beschermers van de eer van de goden. Kratos die in deze game zijn goddelijke krachten nog niet bezit wordt hierop gevangen genomen en hij zal een manier moeten vinden om te ontsnappen en moeten achterhalen hoe hij van zijn verbond met Ares af kan komen.

Singleplayer:In het eerste gevecht in het spel neem je het op tegen een van de drie Furiën en de eerste boss laat niet lang op zich wachten zoals we gewend zijn, het lijkt alsof deze opening de gigantische proporties zoals we in God of War 3 hebben gezien missen (denk aan de Titanen en de Poseidon bossfight) maar die kleine eerste boss waarvan je niet echt onder de indruk zal zijn blijkt onderdeel te zijn van een veel groter iets. De goden zijn niet aanwezig en dit is een beetje jammer maar de ruime hoeveelheden vijanden om in stukken te hakken maken dit zeker goed.

Het vechten voelt als vanouds vertrouwd aan en uiteraard zijn je wapen en powers weer te upgraden via een in-game menu. Dit is echter wel een min puntje aan deze game, de blades of chaos welk je hebt gekregen van de god Ares zullen bijna gedurende de volledige game gebruikt worden, het is namelijk het enige wapen en deze kun je als het ware aanpassen met elementen. Zo kan je je wapen voorzien van magic naar keuze wat resulteert in nieuwe aanvallen en het vinden van meer orbs. Ondanks deze nieuwe opties voor het oude vertrouwde wapen mis je toch wel het verzamelen van die aparte wapens die je een andere speelstijl bezorgde. Er wordt geprobeerd om dit te compenseren met wapens die je van tijd tot tijd kan vinden tijdens het vechten en weg kan werpen. Dit voelt echter niet vertrouwd aan daar je deze niet kan upgraden. Echter is het logisch dat de developers hiervoor hebben gekozen, waarom zou je in dit “eerste”deel volledig bewapend zijn terwijl je in de andere delen alles weer moet zoeken? Uiteraard zijn ook de nodige items weer vindbaar waarmee je bepaalde magic aanvallen uit kan voeren en die je nodig hebt om verder te komen in de game. Het lijkt klein maar een van de beter pluspunten in God of War: Ascension is toch wel de automische save functie die op bepaalde, regelmatige punten in het spel je vooruitgang zal opslaan. Mijn ervaring met de vorige game was dat ik nog wel is een save punt oversloeg en een stuk overnieuw kon spelen. Tevens kan je bij het laden van een savegame precies kiezen waar je wilt starten. Grafisch doet deze game niet onder voor zijn voorgangers. Het oog wilt natuurlijk ook wat en dat wordt gelukkig op mooie wijze weergeven zoals we gewend zijn, dit samen met de puzzels en gevechten houden het spel in leven want het verhaal zelf is zwak. Tegen de tijd dat alles duidelijker wordt en er meer op het verhaal wordt ingegaan door de personages is het spel al bijna afgelopen. Het gevoel heerst alsof er meer cinematics in zouden kunnen om de gaten op te vullen en dit kan voor sommige spelers een teleurstelling zijn. Dit zal voor sommige spelers worden gecompenseerd door de multiplayer uitdagingen.MultiplayerDe multiplayer is een totaal nieuwe vorm van spelen en zal meer van hetzelfde zijn in een ander jasje. De goden gebruiken de conflicten van de mens voor hun eigen plezier en je zal als personage een gladiator kunnen aanmaken en de zijde van Ares, Hades, Zeus of Poseidon moeten kiezen en spelen voor de gunsten van de goden. Hiervoor zal je in arena’s moet vechten en dit doe je in Co-op games en competitieve games. Bij elke overwinning zal je XP verdienen om zo nieuwe moves, armor en wapens te kunnen unlocken. Je zal het gevecht met of tegen anders spelers uit kunnen vechten in verschillende game modes:

Team Favor of the Gods: Een 4v4 team battle waarin twee teams moeten strijden om als eerste een benodigd aantal punten te verdienen en XP te winnen. Je krijgt punten door het verslaan van vijanden en bosses en door bepaalde gebieden te bezetten. De manier waarop jij je tegenstanders verslaat bepaald hoeveel punten je verdient. Favor of the Gods deathmatch: Het is iedereen voor zich, de 1e gladiator die 8000 punten haalt wint de game en verdiend extra XP. De omgeving is verraderlijk en zal tegen of door je gebruikt kunnen worden. Tijdens het gevecht zullen de goden geregeld wapens naar beneden gooien om je vijanden mee af te maken.

Capture the flag: een 4v4 team game waarbij je als gladiator je basis moet verdedigen en vijandelijke vlaggen moet stelen. Het eerste team dat 5 vlaggen heeft binnen gehaald wint de game en extra XP. Hoe vecht je als je een vlag draagt vraag je je misschien af ? Eigenlijk heel simpel de vlagdrager zal de vlag als wapen moeten gebruiken.Trial of the Gods: De naam zegt het al, je zal in co-op modus een endurance uitdaging aangaan tegen verschillende vijanden die naar mate je verder komt sterker zullen worden. Kom je ver genoeg? Dan zal je het samen tegen een boss op moeten nemen. Aan de hand van je resultaten zal je XP verdienen. Meerdere groepen, bestaand uit maximaal 15 vijanden zullen er alles aan doen om je om zeep te helpen. Hoe sneller je bent, des te meer tijd je zal krijgen om een volgende groep te verslaan. Je moet snel genoeg zijn want speel je te langzaam dan zal je het einde niet kunnen halen.

Ondanks de vernieuwde elementen een wat teleurstellende singleplayer die in God of War 4: Ascension te spelen is, bied de multiplayer gelukkig genoeg uren game plezier. Mede vanwege de optie om wapens en items vrij te spelen en om XP te verdienen zal een beetje God of War fan een tijd zoet zijn met deze game en de downloadable content.Mijn score:Gameplay: 8/10Fun: 8/10Levensduur: 8/10Graphics: 8/10Originaliteit: 8/10Totaalscore volgens reviewer: 8