Ouch. Het doet mij als Uber-Disneyfan altijd enorm pijn als iets waar het Disney-stempel op staat, zo slecht in elkaar zit. Epic Mickey 2 is zo’n product dat mij een klap in het gezicht geeft en dat is extra pijnlijk omdat er wel veel meer in de game had gezeten. Wat ik heb gemist, lees je in deze review van Epic Mickey 2: The Power of Two voor Wii U.

Je hoeft Epic Mickey niet te hebben gespeeld om Epic Mickey 2 te begrijpen, maar het is wel zo dat dit een sequel betreft en het zo’n beetje verder gaat waar het eerste deel is gestopt. Mickey, Oswald en andere personages uit Wasteland komen weer terug in dit deel. Je bestuurt als player 1 Mickey, maar er kan gemakkelijk iemand bij indroppen die dan de taken van Oswald op zich neemt. Mickey moet heel Wasteland weer oplappen, want de Mad Doctor (lees: de slechterik die ineens goed is geworden), probeert de Disney-figuren te gebruiken in de strijd tegen de aardbevingen die het land teisteren. Mickey neemt zijn kwast in de hand om op doorzichtige objecten verf te spuiten en eventueel thinner te gebruiken om juist verf te verwijderen en geheime dingen te ontdekken en zo verder te komen in de kleurrijke wereld die Wasteland heet.

In principe is het dus redelijk hetzelfde als deel 1, maar dan kun je nu een tweede speler erbij halen die Oswald speelt. Op zich een beetje irritant dat het drop-in-drop-out is, want zelfs als je met de computer speelt dan zie je welk knopje Oswald moet indrukken en dat kan soms verwarrend zijn. Ik heb regelmatig op een knopje geramd terwijl dat helemaal niet aan mij was en dus ook geen invloed had. Op zich ziet een game vanzelf wel of er een tweede speler is via de Remote, dus die hele knopjes-info had wat mij betreft beter achterwege kunnen blijven. Ook moet je soms best lang wachten voordat computer-Oswald begrijpt wat hij moet doen en ik ben hem zelfs een paar keer helemaal kwijt geweest waardoor ik weer door het halve level moest lopen zoeken naar dat konijn.Wat ik liever had gezien, is dat er wat meer aan die oldschool Mickey zou zijn vastgehouden. Dat het echt een ouderwets zwart-wit mannetje is (en datzelfde geldt voor Oswald), die in een nieuwe wereld loopt, een moderne wereld. Dan zouden er ook meer retro Disney-figuurtjes in kunnen voorkomen in plaats van sommige vijanden die echt uit het niets lijken te komen.

Dat zou extra leuk zijn omdat het wel in deze game al mogelijk is om vrienden of vijanden te zijn met figuren die je in eerste instantie niet bepaald goed gezind zijn. Zo zou Mickey in 2012 vrienden kunnen worden met zijn vijanden van vroeger, dat lijkt me veel toffer. De vijanden voelen nu vaak wat willekeurig.Soms moet Mickey samenwerken met Oswald en dat houdt veelal in dat hij Oswald in de lucht moet gooien, om er vervolgens zelf achteraan te springen. De twee kunnen dan over een ravijn zweven samen. Dat zweven is niet van al te lange duur, dus het is een beste uitdaging om dat elke keer weer goed voor elkaar te krijgen. Het is helaas ook een van de weinige uitdagingen, want verder is Epic Mickey 2 aan de saaie kant. Je loopt in langzaam tempo door de wereld heen, maar de besturing is niet bepaald om over naar huis te schrijven. Je hoeft maar 1 millimeter op je pookje te drukken en Mickey loopt tegen de deurpost aan in plaats van door de deur. Wellicht is dit vooral een Wii U-issue, maar het is wel behoorlijk irritant.Over Wii U gesproken, er wordt nagenoeg geen gebruik gemaakt van de GamePad. Je kunt er een soort vage landkaart op zien, maar verder kun je hem niet gebruiken om verder te spelen als iemand anders de televisie wilt gebruiken. Wat uiteraard wel opvalt, is dat dit spel er in vergelijking met de Wii vooral visueel erg op is vooruit gegaan. De wereld ziet er geweldig mooi uit, scherp, kleurrijk, vrolijk; geweldig.

Ik denk dat het grootste probleem aan deze game het ontbreken van spannende actie is. Het tempo is net even te rustig, waardoor je niet helemaal in de game getrokken wordt. Het verhaal in de game is bovendien ook niet heel erg interessant, terwijl de geschiedenis van Disney een onuitputtelijke bron is van boeiende, inspirerende en magische verhalen. Hoewel het magisch is hoe Mickey met zijn kwast dingen tevoorschijn tovert, valt het verder erg tegen met die special touch die Disney zijn producten normaal geeft. Misschien straf ik deze game juist door mijn Disney-fangirl-instelling extra hard af, maar ik vind dat als je in een vijver kunt vissen die zo belachelijk enorm is als die van Disney, je best met een betere game op de proppen mag komen. Uiteindelijk is de game net zo leuk als die van bijvoorbeeld Brave, maar hij heeft simpelweg te weinig Disney-magie om net zo’n hoog cijfer te krijgen.Mijn Score:Gameplay: 7/10Fun: 6/10Levensduur: 5/10Graphics: 8/10Originaliteit: 4/10Totaalscore volgens reviewer: 6