Toen wij onze nieuwe Xbox 360 kochten kregen we de game Fable 3 erbij, toen de game Fable: The Journey aangekondigd werd heb ik de nieuwtjes vanaf een afstandje gevolgd. Zou het nou echt wat zijn Fable spelen met de Kinect?
Fable met de KinectIk heb een heel groot vraagteken of dit wel leuk zou zijn. Het is volgens de ontwikkelaars de toekomst maar geef mij maar een toetsenbord met muis of controller. Omdat ik de Fable games erg goed vind ben ik eigenlijk toch wel nieuwsgierig naar de game. De vorige Fable game was gewoon waanzinnig. De meningen zijn hierover verdeeld maar ik vind het een goed verhaal. De game had gave graphics, voor mij was de game perfect op het feit na dat je alles met de voet moest doen. Nou dat is bij Fable: The Journey dus niet het geval, maar hierover straks meer.

Bij Fable: The Journey gebruik je dus echt alleen maar de Kinect. Je controller kun je aan de wilgen hangen tijdens het spelen van deze game. Ik voel me altijd een beetje opgelaten als ik met mijn lichaam moet gamen, zo ook bij deze game. Gelukkig hebben we plakplastic voor de raam en een vouwgordijn zodat niet de hele buurt mee kan genieten.

Je krijgt bij het spelen van de game geen gehele fitness sessie, wel worden je armspieren goed getraind want je doet veel zittend. Je moet de Kinect goed neerzetten en kalibreren. Als dit gedaan is kun je aan de slag. Als ik eenmaal bezig ben vind ik het eigenlijk eigenlijk wel grappig, je moet paardrijden en je leert magische handelingen die je nodig hebt in de game. Let wel op dat je zorgt dat je Kinect echt goed staat want anders bak je er niets van. Ik heb bijvoorbeeld de tv een beetje schuin staan wat af en toe verwarrend is met mikken. Je moet namelijk precies mikken wat ik totaal niet verwacht had.

Het spelen met de Kinect is dus eigenlijk best secuur werk. Je kunt niet zomaar even met je handen zwaaien ten opzichte van de dansgames. Je kunt de Kinect niet voor de gek houden. Wat er wel voor zorgt in mijn geval dat ik geen uren achter elkaar Fable: The Journey kan spelen want zo sterk zijn mijn armspieren nou ook weer niet!

Extra tips voor het gebruik van de Kinect:- Plaats de Kinect op een stabiel oppervlak.- Zet hem boven of onder de tv.- Aanbevolen afstand van sensor tot speler is 15,24 cm- Je moet met je bank of stoel binnen het gezichtsveld van de sensor zitten. Zorg dat je deze goed afstelt zodat de sensor je bewegingen goed kan registreren.

The JourneyDe game bevat vele filmpjes die je duidelijk maken wie je bent en laat je meer te weten komen over het verhaal. De game speelt zich af 50 jaar na Fable III en je bent Gabriel een zigeunerjongen. Op mij komt hij over alsof hij niet de snelste is, hij is lui en houd zich niet aan zijn voornemens. Erg knap is hij ook niet. Gabriel is op pad met zijn familie, helaas heeft hij de gewoonte om in slaap te vallen tijdens het rijden en raakt zo achterop. Ze reizen namelijk per woonwagen. Als hij zijn familie eindelijk terug vindt word door een storm een brug vernietigd. Gabriel kan niet meer bij ze komen en moet een andere weg zoeken. Tijdens zijn reis komt hij Theresia tegen een zieneres die achtervolgd wordt door het kwaad. Helaas voor Gabriel komt zijn paard, Seren, er niet zonder verwondingen vanaf. Op het moment dat ze een rustplaats vinden blijkt Seren ernstig gewond en gaat Gabriel op zoek naar een oplossing en vertrouwd Theresia hierin. Ze gaan naar een bron waar hij gekozen wordt om mee te vechten tegen het kwaad. Gabriel krijgt een paar handschoenen die ervoor zorgen dat hij magische spreuken kan uitvoeren zoals magische ballen schieten die tegenstanders verslaan, een spreuk waarbij hij tegenstanders kan wegduwen en wegsmijten en een afweer spreuk. Helaas achtervolgt het kwaad hen de grotten in en via de grotten moeten Gabriel, Theresia en het paard Seren een weg naar buiten zoeken. Gabriel raakt daarna verzeild in een strijd die gaat om het lot van Albion. Albion kennen we uit de voorgaande delen van Fable.

Looks en SoundsHet eerste wat ik riep toen ik de game zag was wauw het ziet er weer net zo goed uit als het voorgaande deel. Het ziet er allemaal weer prachtig uit, de omgeving, de looks van de personages en de filmpjes die voorbij komen. Maar ook de sounds klinken weer goed. Fable is voor mij een game die je met het geluid aan moet spelen, de achtergrond muziek, de stemmen, alles moet je goed kunnen horen. Over de stemmen gesproken de game is in het Nederlands te spelen.

Mijn MeningFable: The Journey is veel leuker dan ik verwacht had. Ik zette een enorm vraagteken bij de besturing met de Kinect. Dit viel mij echt enorm mee en ik vind het nu zelfs erg leuk en weer eens wat anders dan met de controller te spelen. Daarbij is het verhaal weer erg leuk. Ik voelde me persoonlijk wel meer aangetrokken tot het vorige verhaal maar dat komt omdat je daar ook een vrouw kon spelen en je eigen koninkrijk moest opbouwen en verdedigen. Nu speel je Gabriel die in mijn ogen een luie donder is voordat hij de held uit gaat hangen. Gelukkig wel een luie donder die goed is voor zijn paard. Ik vind Fable: The Journey een leuke aanvulling op de Fable serie en de besturing maakt hem er niet minder om, ik vind het zelfs origineel.

ScoreGameplay: 8/10Fun: 8 /10Levensduur: 7,5 /10 Graphics: 8 /10Originaliteit: 8,5 /10Totaal volgens reviewer: 8